חדשים בכנסת - הליכוד
הפנים החדשות של "יש עתיד"
"פוליטיקה חדשה" היא כבר מזמן לא רק מונח בתקשורת, ואפילו לא עוד סיסמא בלבד שהגה יאיר לפיד בקמפיין הבחירות. 52 חברי כנסת חדשים בכנסת ה-19 מעידים על רצונם של הישראלים לראות שינוי בכנסת ישראל ולהכניס כוחות צעירים ונמרצים לבית נבחרים. 

ניצחונו המפתיע של יאיר לפיד בבחירות לכנסת ה-19, לא הפתיע את הציבור בלבד, אלא גם את חברי רשימת "יש עתיד" עצמם. שישה מועמדים שבמשך קמפיין שלם לא דמיינו שיהפכו לחברי כנסת בקרוב, עתידים למצוא את עצמם כבר השבוע, חלק מהותי מכנסת ישראל.

המועמדים שאולי הופתעו יותר מכל הם בועז טופורובסקי וד"ר רונן הופמן, מספר 18 ו-19 ברשימה. טופרובסקי, בן 32, בין הצעירים שבחברי הכנסת, כיהן עד לאחרונה כיו"ר מועצת המנהלים של חברת "איסתא". עד שנת 2010 היה ליו"ר התאחדות הסטודנטים בישראל, ועוד לפני כן היה ליו"ר אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב. עוד בעת כהונתו בהתאחדות הסטודנטים הקים טופרובסקי את מפלגת הצעירים של ישראל – צב"ר, אשר לא עברה את אחוז החסימה, והיה ממקימי רשימת "רוב העיר" במועצת העיר תל אביב.

במשפחת טופרובסקי, לא היה משעמם בשנה האחרונה. בעוד חבר הכנסת הטרי היה בעיצומו של קמפיין המפלגה החדשה, אשתו שלי הרמן-טופורובסקי, בילתה את זמנה במרוץ אחר – אחר התואר "המאסטר שף הבאה".

הבוקר בשיחה עם mako הוא אומר: "עד לפנות בוקר לא ידעתי באופן סופי שאכנס, אבל בכל מקרה שמחתי בשביל המפלגה. ברגע שידעתי נתתי נשיקה לשלי על המצח, היא התעוררה, ובשרתי לה שאנחנו כנראה אנחנו בפנים. היא הייתה ממש מאושרת. בכל מקרה לישון לא יצא לי כל-כך. ישנתי קצת פחות משעה ואני מקווה להשלים את זה היום בלילה".

חשבת שיש סיכוי שתהפוך לחבר כנסת?
"לא עסקתי בזה הרבה יותר מדי ובכל זאת באיזשהו מקום הייתה תחושה טובה. אומנם שלי ואני סגרנו ירח דבש ליום שבת, אבל בגלל שהייתה איזושהי תחושה שמשהו יקרה, לא סגרנו הזמנה למלונות. ברור שזה מרגש אבל יותר מזה שזה מרגש זה מביא לתחושת אחריות מאוד כבדה. ל'יש עתיד' יש הרבה תוכניות שהבטיחה לקיים. הבוחר נתן לנו המון כוח ועכשיו החובה היא עלינו היא לקיים את ההבטחות שלנו. אנחנו מגיעים עם פחות ניסיון אבל נלמד מהר את התחום. הרצון, הכישרון שכל אחת מביא איתו והמון חריצות יעזרו לנו להצליח". 

ד"ר רונן הופמן, מרצה לממשל, לפסיכולוגיה פוליטית ולתקשורת שכנועית במרכז הבינתחומי הרצליה וממייסדי המכון הבינלאומי למדיניות נגד טרור במרכז. ד"ר הופמן שימש כחבר במשלחות השלום עם סוריה, כיועץ המדיני לשר הביטחון וכעוזרו האישי של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. בשנים האחרונות ייסד את חברת  "Camp kimama Israel", חברה לתיירות חינוכית וחינוך לציונות, במסגרתה הפעיל מחנות קיץ ברחבי העולם.

"הכנסת לא זקוקה לניסיון, זקוקה לרצון טוב"

חדשים בכנסת
עמרם מצנע - ח"כ ישן חדש
גם יעל גרמן, ראש עיריית הרצליה ופעילת מרצ בעבר, מצאה את עצמה כחברת כנסת, במקום השלישי ברשימה וייתכן מאוד שגם תקבל לידיה תיק שרה בקרוב. אבל גרמן לא ממהרת לחלק תפקידים. "אנחנו ממש לא מדברים על זה כרגע. כרגע השמחה העיקרית היא השמחה על כך שהאמינו בנו, שנתנו לנו אמון ושקיבלנו היום כוח לעשות שינוי", היא אומרת הבוקר ל-mako. בתשובה לשאלה עד כמה הופתעו במפלגה מהתוצאות, היא משיבה: "בוודאי שהופתענו ושמחנו אבל ידענו שבפוטנציאל המספר הזה קיים. חשנו את זה ברחוב, וחשנו את זה במפגשים עם אזרחים. הראשונים שניבאו את ההצלחה זה התיכונים שבחרו בלפיד בפרויקט 'הבוחרים החדשים' של mako. כבר אז הבנו שזה כנראה מסמל משהו. אני לא יודעת אם הילדים הביאו את הדעות של ההורים לקלפיות שלהם או שדווקא הילדים השפיעו על ההורים אבל ניתן היה לראות את התמיכה הזאת מחלחלת לכל שכבות האוכלוסיה בהמשך". לגבי טענת חוסר הניסיון שמגיע לצד ההתלהבות של חברי הכנסת החדשים, גרמן מסבירה: "שיגעון. הכנסת הזאת זקוקה לניעור חזק. היא לא זקוקה לאנשים בעלי ניסיון, אלא לאנשים עם רצון טוב" .

חברי רשימת "יש עתיד" הם לא היחידים שהופתעו מתארם החדש – "חברי כנסת". גם במפלגת השמאל מרצ אפשר למצוא כמה חברי כנסת חדשים שאתמול חגגו את תפקידם החדש. אחת מהם היא תמר זנדברג, בת 36, גרושה ואם לילדה המתגוררת בדירה שכורה בתל אביב. זנדברג, דוקטורנטית לפוליטיקה וממשלה, בעלת תארים בפסיכולוגיה ובמשפטים ומרצה במכללת ספיר, כיהנה כחברת מועצת עיריית תל אביב והייתה ליוזמת ההצעה למען הפעלת תחבורה ציבורית בשבת. היא אחותו של הכדורגלן מיכאל זנדברג.

תחלופה גבוהה

רכש נוסף של מרצ שיזכה לשבת בכנסת ה-19 הוא עיסאווי פריג' (49), רואה חשבון תושב כפר קאסם, נשוי ואב לשבעה ילדים. פריג' כיהן בתפקידים שונים בתוך מרץ ב-25 השנים האחרונות. בנוסף, היה חבר מזכירות שלום עכשיו, חבר מועצת גנבה ומקים פורום לעידוד יזמות עסקית יהודית-ערבית.

חברי הכנסת החדשים - יהדות התורה (צילום: mako)
מרצ הכפילה את מספר חבריה בכנסת | צילום: mako
בין חברי הכנסת הנוספים שמצטרפים אל הכנסת החדשה ניתן למצוא גם את יאיר שמיר, מספר 2 בישראל ביתנו, יו"ר התעשייה האווירית, יו"ר החברה הלאומית לדרכים בעבר ובנו של ראש הממשלה בעבר יצחק שמיר. גם משה פייגליין, הסמן הימני במפלגת הליכוד, יכהן לראשונה כחבר כנסת מטעם המפלגה. למפלגה מצטרף גם צחי הנגבי, שעזב את הליכוד, עבר לקדימה, הורשע והתפטר מהכנסת וחזר הביתה לליכוד. עוד ח"כ ישן חדש הוא כמובן אריה דרעי, לאחר מאסר של שנתיים, צינון וכמה שנות משפט שהרחיקו אותו מהמשכן.

אך כדי לפנות מקום ל-52 הח"כים החדשים, צריך גם להיפרד מלא מעט מהם. אחד הבולטים שבניהם הוא חבר הכנסת, כרמל שאמה, ששובץ בכנסת ה-18 במקום ה-25 כנציג מחוז דן ושימש תחילה כסגן יושב ראש הכנסת.

שאמה, יו"ר ועדת הכלכלה וחבר הכנסת מטעם הליכוד כיום, הביע בימים האחרונים את חששו מאפשרות לפיה יצפה בכנסת ה-19 באמצעות ערוך הכנסת בלבד. שאמה התבסס על הסקרים שהדאיגו את שרי הליכוד ואכן התממשו. "בדרך לכנסת לנהל שלוש ישיבות אחרונות של ועדת הכלכלה בכנסת ה-18", כתב שאמה-הכהן ביום שני בעמוד הפייסבוק שלו. "מי יודע, אולי את הכנסת הבאה אראה רק דרך ערוץ הכנסת. כשבמקומי ייכנס חוזה הפצצת מסגד אל-אקצה או מדיר שירת נשים מחברון. בכל מקרה, הוא יהיה כפוף לרב שפסק שהרוצח ברוך גולדשטיין הוא קדוש כקדושי השואה".

ניסן סלומיאנסקי מהבית היהודי וציפי לבני יו"ר מפלגת התנועה, נחשבים גם הם לח"כים חדשים, לאחר שעזבו את הכנסת ה-18 לפני שהתפזרה. 

עוד חברי כנסת שיפרדו מאיתנו בכנסת ה-19 הם: שלום שמחון, רוני בראון, יוחנן פלסנר, אריה אלדד ומיכאל בן ארי שניסו לרוץ במסגרת עוצמה לישראל ולא עברו את אחוז החסימה וגם גם הרב חיים אמסלם שערק מש"ס והקים את עם שלם. 

>> איך נראית הכנסת החדשה?