_OBJ

מבצע "עמוד ענן" בשיאו, ובניגוד ל"עופרת יצוקה", הוא תפס את מערך ההסברה הישראלי מוכן לגמרי. מערכת ההסברה הישראלית הרשמית עובדת מול העיתונאים הזרים, ועיתוני העולם, אבל גם ליוזמות פרטיות יש מקום.

כך, מי שמצא עצמו מתרוצץ מכלי תקשורת זר אחד לשני, ואימץ לעצמו את תפקיד המסביר הלאומי, הוא איתן שוורץ. העיתונאי לשעבר, הזכור לרבים מהתמודדותו בתוכנית הריאלטי "השגריר", הוא היום מתמודד בפריימריז של מפלגת העבודה. 

אתמול הספיק שוורץ לתדרך לא פחות מ-30 עיתונאים זרים מרחבי העולם לגבי נחיצות וכדאיות המבצע בעזה והרקטות הממשיכות לנחות בשטחי ישראל. בין כלי התקשורת הזרים שתודרכו על ידיו: סוכנות הידיעות AP, הגרדיאן הבריטי וסוכנות הידיעות הגרמנית.

"בעשר השנים האחרונות אני עוסק במדיניות חוץ, הסברה ודיפלומטיות ציבורית ומקיים קשר שותף עם עשרות עיתונאים זרים", אומר שוורץ ל-mako, "אני מקדיש את חיי למאבק על דמותה של ישראל. אנחנו נמצאים בשפל ובידוד בינלאומי חמור ביותר, אבל דווקא המבצע הזה מוכיח שכשאנחנו פועלים נכון העולם איתנו, לא נגדנו. העולם מקבל את זה שישראל היא מדינה תחת מתקפה, מה שהעולם לא מקבל זה שאנחנו נמצאים בסוג של קיפאון בתהליך השלום. אבל את זה נשאיר לאחרי המבצע".

שוורץ התראיין אתמול אחר הצהריים לרשת ה-BBC הבריטית ודיבר על הרקטות שסופגת ישראל, כשברקע קו החוף של תל אביב. "הכתב בן בראון שאל אותי אם טילים על תל אביב וירושלים הם עליית מרדגה", כתב היום בעמוד הפייסבוק שלו, "אמרתי לו שכבר עשר שנים החמאס מכוון טילים לנשים וילדים בישראל, ושזה שבעבר זה כוון נגד יישובים בדרום ועכשיו מגיע למקומות אחרים, רק מוכיח שכולנו עם אחד. מדובר בארגון טרור רצחני שמיירט נשים וילדים, שמשמש לוויין של משטרי הרשע באיראן וסודן. עשר דקות אחרי השידור, שוב נשמעה אזעקה בתל אביב. לזה קוראים טיימינג".

בהמשך הערב התראיין שוורץ בשידור חי לטלוויזיה הצרפתית. אבל בנוסף לראיונות ששוורץ נותן לכלי התקשורת הזרים, הוא גם מחלק טיפים אישיים בעמוד הפיסבוק שלו. "אני מנהל שם מעין חמ"ל. שולחים לי חומרים ובקשות לעצות כיצד להסביר את המצב", הוא אומר, "יש לי די הרבה חברים, כך שאני מקווה שזה מוסיף".