מי ששמו אולי מעט נשכח ביממת הבחירות - ולמעשה הולך לשחק תפקיד מכריע בממשלה הקרובה - שר החוץ לשעבר אביגדור ליברמן, נשא דברים בישיבת מפלגת ישראל ביתנו ורמז כי ייתכן ויושב ראש יש עתיד יאיר לפיד, יהיה שר האוצר הבא בכנסת ה-19. את דבריו העברנו בשידור חי בחדשות 2 באינטרנט.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

"דווקא יאיר לפיד שדיבר המון על מעמד הביניים, על שוויון בנטל ועל המחאה החברתית טבעי שהוא יתמקד בנושאי פנים וייקח אולי את תיק האוצר, אבל אני סתם כרגע מעלה ספקולציה, זה לא רציני. כל הדברים יהיו סביב שולחן משא ומתן", אמר ליברמן. הוא הבהיר כי לפיד הוא לא שותף זוטר אלא בכיר: "אנו ננהל איתו משא ומתן ואנחנו בהחלט מודעים לאותה הצלחה וזה גם מקבל ביטוי". 

ליברמן גם התייחס למספר המנדטים הנמוך שקיבלה מפלגת הליכוד-ביתנו למרות האיחוד, שקיווה להעלות משמעותית את מספר המנדטים: "זה מוקדם לנתח את התוצאות ואין ספק שאנחנו עוד שבוע נתפנה לכל הניתוחים המעמיקים איך ומה. עובדתית אין ספק שאם בכנסת הקודמת יחד היינו 42 מנדטים, הפעם אנחנו 31 מנדטים וכדאי מאוד להתעמק ולנתח ולחשוב ולהבין למה. אבל כרגע, יום למחרת הבחירות זה לא נכון או אחראי".

לפיד. "לא באתי בשביל תיק" (צילום: ליאור קסון- מאקו)
שר האוצר הבא? לפיד | צילום: ליאור קסון- מאקו

"התוצאות סיפקו לנו דרמה אמיתית"

מספר 2 בליכוד-ביתנו לא הסתיר כי תוצאות מערכת הבחירות היו מפתיעות במיוחד, במיוחד לאור ההישג של מפלגת יש עתיד. "לאחר ששמעתי הרבה תלונות בתקופת הבחירות שהכל משעמם ואין יותר מדי פעילות, אז התוצאות סיפקו לנו דרמה אמיתית". הוא הוסיף כי המשמעות הברורה והיחידה היא שהעם מבקש שינוי "דרמטי ולא קוסמטי" בכל מה שנוגע למערכת הפנימית במדינה - יותר מכל דבר אחר.

הוא גם ניצל את ההזדמנות לקרוא שוב למפלגות השונות להצטרף לממשלה רחבה בראשות ראש הממשלה נתניהו: "אני מציע לכל המפלגות שרואות את עצמן שותפות להגדיר מהו מכנה משותף, כי גם מפלגות שאתה מסכים איתן על נושא פנים, לאו דווקא אתה מסכים איתן בכל הנוגע למדיניות חוץ ולהיפך, אנו לא פוסלים אף מפלגה. אין לי ספק שגם המפלגות החרדיות מבינות שאי אפשר להמשיך ככה וצריך להתגמש".

לשאלות כתבים הוא הבהיר כי בינתיים, האיחוד בין ישראל ביתנו לליכוד נשאר על כנו: "הצלחנו בתנאים לא פשוטים לשמר את המחנה הלאומי בשלטון גם לאחר מערכת בחירות מסובכת ולא פשוטה ולכן צריך לקבל את כל ההחלטות מהסוג הזה בצורה אחראית. אני בטוח שזה יהיה גם בארבע השנים הבאות". עם זאת הוא הדגיש כי "הכל פתוח". הוא גם הבהיר כי אין ספק שראש הממשלה בנימין נתניהו יהיה זה שירכיב את הממשלה הבאה: "נהיה הרשימה הכי גדולה".

נתניהו: "הציבור רוצה שאמשיך להנהיג"

מוקדם יותר היום התייצב ראש הממשלה בנימין נתניהו מול המצלמות והצהיר: "הציבור רוצה שאמשיך להנהיג". בדבריו הקצרים הגדיר נתניהו את מטרותיו, "הגדלת השיוויון בנטל, דיור בר השגה ושינוי שיטת הממשל. נפגשתי לפני זמן קצר עם שותפי אביגדור ליברמן. בנוסף לאחריות מדינית ובטחונית נמקד את השיחות להקמת הממשלה בשלושת הנושאים הללו. ננסה להקים ממשלה גדולה ככל האפשר כדי להביא את בשורת השינויים לכל מדינת ישראל".

לפי שעה נראה שתמונת הקואליציה המתגבשת די ברורה. יאיר לפיד, יושב ראש יש עתיד, החל מהבוקר, המפלגה השנייה בגודלה בישראל יהיה כמעט בוודאות השותף הקואליציוני הבכיר של הליכוד, וסביר שאליו יצטרף גם נפתלי בנט, יושב ראש הבית היהודי. מכאן והלאה - נשאלת השאלה האם נתניהו ירחיב את הממשלה בעזרת צירוף שותפיו הטבעיים במפלגות החרדיות, שעשויות להוות סדין אדום בפניו של לפיד, או שמא לנסות ולצרף את קדימה של שאול מופז, על שני המנדטים שככל הנראה השיגה, ואולי אף את ציפי לבני, יושבת ראש התנועה.