רשות המסים הטעתה את חברי הכנסת, ארכיון (צילום: חדשות 2)
מליאת הכנסת. תצביע היום על פיזורה | צילום: חדשות 2

99 ימים לפני ההליכה לבחירות, הכנסת תתכנס היום למושב החורף שלה, שיהיה גם הכנס האחרון והקצר ביותר שידעה. לאחר שבמאי האחרון חשבנו שהולכים לבחירות ובסוף הופתענו בטריק הפוליטי של נתניהו ומופז, שכבר הספיק מאז להיפרד, היום זה סופי. ב-15:50 נעביר בשידור חי את פתיחת מושב החורף.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

אתמול אישרו השרים את הצעת החוק הממשלתית שהובאה לשולחן ישיבת הממשלה, ולפיה הבחירות לכנסת התשע עשרה יתקיימו ב-22 בינואר, 2013. בסוף השבוע הושגה הסכמתה של סיעת ש"ס, וכיוון שמדובר בהצעת חוק ממשלתית, תלונותיה ובקשותיה של "קדימה" לא ממש סייעו לה לדחות את הקץ. הפור נפל - הולכים לבחירות ויש תאריך מוסכם.

על פי החוק, לא די בכך שראש הממשלה והשרים יחליטו על הליכה לבחירות. הכנסת חייבת לתת את הסכמתה ואישורה. כיוון שמדובר בהצעת חוק ממשלתית, היא תובא הבוקר לשולחנה של ועדת הכנסת, בראשותו של חבר הכנסת יריב לוין, להכנה לקריאה ראשונה, טרם העלאתה להצבעה במליאת הכנסת. ההצעה דרושה את אישורם של 61 חברי כנסת במליאה. נשמע מעט, אבל סביר להניח שההצעה תעבור ברוב מוחלט של מעל 100 קולות, נוכח העובדה שכולם כבר השלימו, ואף רוצים, ללכת לקלפי, לאחר שלא צלח הניסיון להעביר תקציב לשנה הבאה.

בשעה 16:00 ייפתח מושב הכנסת בנאומים חגיגיים של נשיא המדינה שמעון פרס, ומיד לאחריו בנאומו של ראש הממשלה נתניהו, שיסקור את "פעילות הממשלה בתקופה שחלפה מאז המושב הקודם ועל תכניות הממשלה למושב הקרוב", כפי שמחייב תקנון הכנסת.

על סדר היום: 3 הצעות אי אמון והשבעת ח"כ חדש

מליאת הכנסת. שוב מתכנסת (צילום: רויטרס)
במושב החגיגי: נאומים, הצבעות אי אמון והש | צילום: רויטרס

מיד לאחר הנאומים, יוגשו שלוש הצעות אי אמון בממשלה: מטעם כלל סיעות האופוזיציה למעט האיחוד הלאומי, בנושא: "כישלון ואוזלת ידה של ממשלת נתניהו בתחומים המדיני, חברתי והחברתי". הצעת אי אמון בממשלה נועדה להפיל את האחרונה. במקרה הזה הממשלה מייתרת את ההצעה - אך גם כאן, תקנון הכנסת מחייב בנוהג.

בשלב הבא צפויה הצעת החוק לפיזור הכנסת, שתעבור בקריאה ראשונה בוועדת הכנסת, להגיע לאישור חברי הכנסת במליאה. לא צפויות הפתעות. לאחר אישורה של מליאת הכנסת את הצעת החוק בקריאה ראשונה, היא תוחזר לוועדת הכנסת בשעות הערב.

בין ההצבעות, צפויה למרבה ההפתעה גם השבעת חבר כנסת חדש. מאחר ובדמוקרטיה הפרלמנטרית בישראל אין ואקום, כינוסה של הכנסת מחייב את השבעתו של חבר הכנסת החדש בליכוד, אללי אדמסו, שנכנס במקומו של השר לשעבר יוסי פלד, שפרש מן הממשלה והכנסת. אדמסו שימש כיועץ ראש הממשלה לענייני אתיופים במשך השנתיים האחרונות, והוא חבר בליכוד מאז שנת 1999. בבחירות הפנימיות הקודמות בליכוד הגיע למקום ה-28.

למרות שלא יספיק לפעול במסגרת הנוכחית, אדמסו צפוי להיכנס לכנסת ה-19, משום שנתניהו נוטה לאפשר לו להתמודד על משבצת העולים החדשים, המקום ה-21 ברשימת הליכוד, זאת לאחר שיו"ר הקואליציה, חבר הכנסת זאב אלקין, החליט להתמודד ברשימה הארצית.

ההצבעה על פיזור הכנסת - בשעות הערב

יום חג במשכן הכנסת (צילום: חדשות2)
ההצבעה על פיזור הכנסת - בשעות הערב | צילום: חדשות2

לקראת שעות הערב המאוחרות, וייתכן שאפילו במהלך הלילה, תגיע הכנסת לנקודת הרתיחה שלה. המליאה תאשר את פיזורה של הכנסת בקריאה שנייה ושלישית, ואף תצביע בעד התאריך שנקבע לקיום הבחירות.

ברגע הזה, לפחות שליש מחברי הכנסת יצטרכו לחזור ללשכתם, רק כדי לארוז את החפצים. בכנסת הבאה, את הלשכות האלה, יאיישו חברי כנסת אחרים.