רשות המסים הטעתה את חברי הכנסת, ארכיון (צילום: חדשות 2)
מושב הכנסת, ארכיון | צילום: חדשות 2

הבחירות אמנם עדיין לא התקיימו, אבל במפלגות השונות כבר מדברים על תיקים מזה שבועות. ככל שהסקרים הולכים ומתבהרים, נראה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יתקשה להרכיב קואליציה שתתבסס בעיקר על מפלגה אחת גדולה, היא הליכוד-ביתנו. במידה ואכן זה יהיה התרחיש, נתניהו גם יתקשה לשמור לעצמו את התיקים הבכירים בממשלה, על אף הצהרתו כי יעשה כן. מועמדים בכירים ברשימת הליכוד-ביתנו טוענים כי מאחורי הקלעים כבר מתקיים סחר וממכר עם המפלגות השונות, גם באשר לתיקים שיקבלו בתמורה לכניסתם לממשלה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

במפלגתו של נתניהו, הליכוד-ביתנו, מתכוונים לשמור לעצמם, על פי הצהרת נתניהו עצמו, את תיק החוץ, עד לבירור ענייניו המשפטיים של אביגדור ליברמן, זאת בנוסף לתיקי השיכון והפנים, שכיום נמצאים באמתחתה של ש"ס. זוהי אחת מהבטחות הבחירות של נתניהו, שנובעת מהחשש שיהיה קשה, במבנה קואליציוני דומה לזה של הבחירות הקודמות, לקדם את הרפורמות השונות, ביניהם: חוקי הגיור, דיור בר השגה ושינוי שיטת הממשל.

בימים האחרונים טוענים אותם בכירים בליכוד, כי אחד מהמיועדים לתפקיד שר הפנים הוא יאיר שמיר, מספר 2 של אביגדור ליברמן ומספר 5 ברשימה הכללית והמאוחדת של הליכוד-ביתנו. שמיר הוא איש אמונו של ליברמן, וקיימת סבירות לא מבוטלת שיזכה בתיק. שמיר, אגב, כבר הצהיר כי הוא רואה עצמו מועמד לשר בכיר בלבד בממשלה הבאה. השר לביטחון פנים הנוכחי, יצחק אהרונוביץ', זוכה להערכתו של נתניהו והוא צפוי להמשיך בתפקידו בקדנציה הבאה. כך גם שר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו, שהצהיר כי ברצונו להישאר בתפקידו. לתפקיד שר הבינוי והשיכון מועמדים מספר שרים מכהנים, ביניהם שר האוצר יובל שטייניץ, שתדמיתו הציבורית נסדקה בתפקידו הנוכחי. גם השר סילבן שלום, נטען, הוא מועמד לתפקיד בסבירות גבוהה, זאת משום שנתניהו יעדיף לא להעניק לו שררה דרך משרד בכיר כמו בתיקי האוצר או החוץ.

האם משה (בוגי) יעלון יהיה שר הביטחון?

באשר לתפקיד שר הביטחון, המועמד "הטבעי" הוא השר לעניינים אסטרטגיים כיום, משה (בוגי) יעלון. יחד עם זאת, עושה רושם שנתניהו לא שש לכך. יעלון נחשב לאחד המתנגדים לנתניהו בכל הקשור לסוגיית התקיפה באירן, ועמדתו בנושאי התיישבות עשויה "לסבך" את ראש הממשלה, שיכול היה להישען על עמדתו היונית היחסית של שר הביטחון הנוכחי, אהוד ברק.

"זו אירן מול המערב". יעלון, ארכיון (צילום: AP)
שר הביטחון הבא? יעלון | צילום: AP

האופציה שברק ימשיך לכהן בתפקידו גם לאחר הבחירות, באופן של "מינוי מקצועי חיצוני", ובדומה לשר המשפטים הנוכחי, יעקב נאמן, שאינו נמנה בין חברי הכנסת, קיימת על השולחן. יש שטוענים שהיא כבר "סגורה". חבר כנסת בכיר בליכוד אמר, כי "ההיעלמות של ברק אינה קשורה רק לעובדה שפרש מן החיים הפוליטיים. הוא ונתניהו סיכמו שכדאי שייעלם כדי שיוכל לחזור, מבלי שבמהלך מערכת הבחירות נתניהו יפסיד קולות לימין". מועמד נוסף ששמו עלה לאחרונה הוא שאול מופז, שמדגיש בקמפיין הבחירות שלו את הרקורד הצבאי והביטחוני כרמטכ"ל ושר ביטחון לשעבר. במידה וקדימה אכן תעבור את אחוז החסימה, מופז עשוי להיות ה"מלבין" של נתניהו.

ארדן וסער יקבלו שדרוג משמעותי

אחת התעלומות הגדולות נוגעת לכהונתם של השרים בני בגין ודן מרידור, שנדחקו מחוץ למקום ריאלי ברשימת הליכוד לאחר הפריימריז. נתניהו כבר קרא לשניהם פומבית להצטרף לממשלה, אך עדיין לא ברור האם המהלך ירקום עור וגידים. אפשרות סבירה היא שאחד מהשניים יתמנה לשר המשפטים, במקומו של נאמן.

שני שרים שצפויים לקבל שדרוג משמעותי הם גלעד ארדן וגדעון סער. באשר לסער, הוא יזכה ככל הנראה בתפקיד שר האוצר, במקומו של יובל שטייניץ. בשבועות האחרונים הוכחשה הטענה כי שטייניץ יירש את תפקידו של ראובן ריבלין כיושב ראש הכנסת. ריבלין רוצה ואף צפוי להמשיך ולכהן במשרה הנחשקת, למרות שהצליח לא פעם לקומם עליו את בכירי הליכוד בתפקידו בשל עמדות "פרגמאטיות" מדיי. אביגדור ליברמן אף כינה אותו "פיינשמעכר", בעקבות התנגדותו להקמת ועדות החקירה הפרלמנטאריות לבדיקת מימונם של ארגוני השמאל.

טענות קשות. השר ארדן (צילום: חדשות 2)
יקבל שדרוג. השר ארדן | צילום: חדשות 2

בעקבות תוצאות הפריימריז בליכוד, מספר חברי כנסת צפויים לשדרוג ולמינוי שר, ביניהם יושב ראש הקואליציה זאב אלקין, איש אמונו של ראש הממשלה. בעבר הביע התעניינות בתיק המדע והטכנולוגיה. גם יושב ראש ועדת הכנסת יריב לוין רואה עצמו כמועמד לשדרוג, אם כי מוקדם להעריך איזה תיק יינתן לו. אחד המועמדים הטבעיים לתפקיד שר הרווחה הוא חבר הכנסת חיים כץ, שכיהן כיושב ראש ועדת העבודה בכנסת האחרונה, ונחשב לאחד משיאני החוקים של הכנסת.

מה קורה בגזרת הנשים?

חברת הכנסת פאינה קירשנבאום, שקידמה במהלך הקדנציה האחרונה שורה של רפורמות בתחום החקלאות, צפויה להתמנות לשרה במשרד החקלאות, תפקיד שאויש על ידי אורית נוקד מסיעת העצמאות בקדנציה האחרונה. ליברמן כבר הכריז עליה כשרת החקלאות לאחרונה, בכנס ההתיישבות העובדת. קירשנבאום עצמה לא הכחישה את הדברים בריאיון לערוץ הכנסת. סופה לנדבר, האישה הראשונה בליכוד-ביתנו (מספר 10 ברשימה המשותפת), תמשיך לכהן כשרת הקליטה.

תהיה סגנית שר? חוטובלי (צילום: רויטרס)
תהיה שרה? ח"כ חוטובלי | צילום: רויטרס

שתי חברות כנסת נוספות רואות עצמן כמועמדות לשרות. הראשונה היא חברת הכנסת ציפי חוטובלי, שכיהנה בכנסת האחרונה כיושבת ראש הוועדה לקידום מעמד האישה, והשנייה היא סגנית השר גילה גמליאל, שזוכה לאמונו המוחלט של נתניהו כנושאת תפקיד במשרד ראש הממשלה. גמליאל, טוענים מקורביה, תבקש מנתניהו לשדרג את מעמדה.

מה נשאר ליתר השותפות?

בליכוד יש המדברים על יאיר לפיד, יושב ראש מפלגת "יש עתיד" כשר החינוך הבא. לפיד, מטבע הדברים, מעוניין מאוד בתיק, אך יבקש שלפחות אחד או שניים מאנשיו יזכה אף הוא בתיק משמעותי. לאחרונה הצהיר כי אף אחד מחבריו למפלגה לא יכהן כשר בלי תיק, דבר שעלול להקשות מאוד על נתניהו את חלוקת התיקים, במידה ויחליט לצרף את לפיד לממשלתו.

מבזק גלובס: ועדת ששינסקי 2 (צילום: AP)
יאיר לפיד | צילום: AP

החידה נשארה טמונה בהצטרפותם של הבית היהודי ושל ש"ס. נפתלי בנט יבקש להתמנות לשר בכיר, בעיקר נוכח הסקרים הצופים לו מספר דו-ספרתי של מנדטים. בסביבתו אומרים כי ידרוש את תיק הבינוי והשיכון, אם כי נתניהו, כאמור, כבר הודיע שהתיק שמור למפלגתו. גם חלוקת התיקים בש"ס לא ברורה, למעט המשרד לשירותי דת. גם משרד הרווחה הוא אופציה עבור ש"ס, שטוענת כי היא נושאת את הדגל של הדאגה לעניים ולמעמד הביניים.

בליכוד-ביתנו לא מתייחסים באופן רשמי לפרסומים על חלוקת התיקים, אם כי ברור שלפחות עם אביגדור ליברמן, חלוקת התיקים כבר בוצעה בין נתניהו לבינו, עוד לפני מהלך האיחוד בין רשימות שתי המפלגות. מה שברור עוד יותר הוא שלמרות שאין תוצאות רשמיות - המאבק על התיקים לאחר הבחירות צפוי להיות מעניין לא פחות ממערכת הבחירות עצמה.