אין תמונה
"אנחנו מחזיקות את החברה – את זה כל גבר יגיד"
"ערב הבחירות לכנסת ה-19, אנו, תנועות הנשים הגדולות בישראל, קוראות לך להנהיג להטמיע בממשלה העתידית מדיניות ברורה של שוויון מגדרי", כך נפתח מכתב שנשלח לראש הממשלה ולראשי מפלגות העבודה, התנועה, יש עתיד, ש"ס והבית היהודי.

חתומות עליו ראשי תנועות הנשים "ויצו", "אמונה" ו"נעמת" ובו הן מבקשות באופן אישי מכל אחד מראשי המפלגות כי במידה ותוטל עליו משימת הרכבת הממשלה הבאה, אזי הוא יוביל לייצוג של לפחות 40% לכל מגדר בממשלה, בוועדות שרים וכן בקבינט המדיני-ביטחוני והחברתי-כלכלי.

את שליחת המכתב מלווה קמפיין חדש שעלה היום ברשת. השחקנית ריקי בליך מככבת בסרטון שנועד לעודד נשים לפעול ולהנהיג בזירה הציבורית וכן לקרוא לציבור להצטרף למאבק להעלאת מספר הנשים שיכהנו בממשלה הקרובה. בסרטון מוצגות שורה של סיטואציות קומיות מחיי היומיום בהן בולטת היכולת של נשים להוביל ולנהל משימות מורכבות בו זמנית ובהצלחה: בעבודה, כמנכ"לית חברה בינ"ל, בקהילה ובניהול המשפחה. בליך עונה לטלפונים באמצע הלילה, מוכרת מניות ביפנית במקביל לטיפול בילדים, מנהלת את ענייני הבנק ועוד.

הקמפיין הושק לקראת הבחירות ולאור הייצוג הנמוך של נשים בכנסת ובממשלה, העומד על 20% בלבד וממקם את ישראל במקום ה-76 בין 102 מדינות בעולם.

"אני לא רואה איך רגישות יכולה להיות מכשול למטרה כלשהי"


"אני חלילה לא מזלזלת בגברים", אומרת בליך בריאיון ל-mako. "אבל כנשים יש לנו יכולות ממש מזהירות של ניהול, שליטה במצבי לחץ, התמודדות עם קרבות היומיום, ומי עושה את זה יותר טוב מאתנו?. יש לנו הבנה מקדימה בתחום הניהול, יש לנו רגישות, ואנחנו מחזיקות את החברה – את זה כל גבר יגיד. נשים הן המורות והמחנכות של הדור הצעיר, האימהות הן מי שמעצבות את החברה, ואפילו האמירה שמאחורי כל גבר מצליח מסתתרת אישה מוכיחה שבכל מקום מי שמחזיק את החברה הן הנשים".

בסרטון את משחקת דמות נשית שניחנה ב"מולטי טסקינג", אך האם גם את כזאת?
"ממש, בדיוק ככה. בזמן שאני מדברת אתך, מכונת הכביסה עובדת, מרק העוף על האש ואני יוצאת בעוד חצי שעה לחזרות ואחרי זה קוראת בערב שירה ואחרי זה משחקת בהצגה. כשאחזור באמצע הלילה, אני אתלה את הכביסה ומחר בבוקר ארוץ לקחת את הילדה לגן".

אומרים שנשים יודעות לנהל את העניינים, אבל שהן גם רגישות.
"בחיי לא נתקלתי ברגישות כתכונה שלילית, רק באופנים חיוביים, בכל תחום. אני לא רואה איך רגישות יכולה להיות מכשול למטרה כלשהי, גם לא במשא ומתן קשוח עם וועד עובדי חברת חשמל וגם לא בנושאים ביטחוניים. בכלל ההשוואה בין נשיות לרגישות והיסטריה היא המצאה גברית ולא נכונה".

האשימו את נתניהו. לבני ויחימוביץ' (צילום: חדשות 2)
"עד כמה שהבחירות מדכאות, עדיין בראש שלוש מפלגות מובילות עומדת אישה" | צילום: חדשות 2

לדעתך, איזה תיקים צריך לתת לנשים בממשלה הבאה?
"את כל התיקים. בהחלט יכולות להיות שרת חינוך, שרת ביטחון, שרת חוץ ושרת אוצר שהן נשים, הן רק יצטרכו להיפגש מאוחר בלילה, כדי שלא תהיה בעיית בייביסיטר. וברצינות, כשנשים יושבות ביחד ויש להן אינטרס משותף שהוא טובתן או לטובת הכלל, הן יכולות להגיע להישגים מאוד מרשימים".

בליך ממשיכה להביע אופטימית: "עד כמה שהבחירות מעציבות ומדכאות, עדיין בראש שלוש מפלגות מובילות עומדת אישה וזה פשוט ללקק את האצבעות".

למי את הולכת להצביע?
"אני הולכת להצביע לאישה, אבל אני לא יכולה לגלות לאיזה. בכל מקרה, אני בטוחה שבכל ממשלה שתורכב, אנחנו נרגיש את השינוי".

בממשלה הנוכחית מכהנות שלוש שרות בלבד

בסרטון פונה בליך לצופות ואומרת כי אם הממשלה הייתה מנוהלת על ידי נשים מרבית הבעיות הלאומיות היו עשויות להיפתר. בסוף ישנה הפנייה לאתר ויצו שבו מוצג המכתב שנשלח לראשי המפלגות עם הדרישה לשלב כמה שיותר נשים בהנהגת המדינה.

"הייצוג הדל של נשים חייב להשתנות", אומרת גילת אשרת, יו"ר ויצו ישראל. "בממשלת ישראל הנוכחית מכהנים 31 שרים, מתוכם שלוש שרות בלבד- 9%. בקבינט המדיני-בטחוני לא חברה אפילו לא שרה אחת. לעומת זאת, במדינות אירופה ואוסטרליה שיעור הנשים החברות בקבינט הממשלתי מגיע לכ-50%. בפינלנד, בדרום אפריקה, בשבדיה ובהולנד ייצוג הנשים בקבינט גבוה מ – 40%. שיעורים נמוכים  אלו ממקמים את ישראל בדרגה אחת עם מדינות העולם השלישי".