חברי הכנסת מטעם מפלגת "עוצמה לישראל" מיכאל בן-ארי ואריה אלדד הגיעו בשעות אחה"צ אתמול לגן לוינסקי שבדרום תל-אביב כדי להדליק נר חנוכה ולהצהיר על כוונותיהם לגרש את כל המסתננים. אך מה שהחל כהדלקת נר לחג ותמיכה בתושבי השכונה, הסתיים כמופע איימים של אלימות כלפי הזרים במקום והתלקחות בין פעילים למען זכויות העובדים הזרים ובין תושבים שהביעו תמיכה במחאה.

בתום טקס הדלקת הנרות, תקף תושב המקום שני צעירים יוצאי אריתריאה שהיו רכובים על אופניהם ונעצרו לבחון את המתרחש. התושב צעק לעברם "תחזרו לאריתריאה" וירק בפניו של אחד הצעירים מספר פעמים ללא התגרות מוקדמת. יונתן מילר, תושב פלורנטין ומיוזמי מחאת הדיור של קיץ 2011, היה במקום והפריד בין השניים: ״התחלתי ללכת וראיתי מישהו יורק עליו ודוחף אותו. ניסיתי להפריד ביניהם ואז התנפלו עליי אנשים נוספים בקללות ובדחיפות, אחד מהם צרח ואיחל לי שיהיה לי סרטן במוח. קראתי לשוטר אבל כשביקשתי ממנו שיגן עליי הוא סירב״, הוא מספר.

הדלקת נרות "עוצמה לישראל" בגינת לוינסקי (צילום: אלינור פוקס)
הדלקת הנרות הפכה לאירוע אלים | צילום: אלינור פוקס

פליט: "העם היהודי שכח את ההיסטוריה שלו"

במהלך האירוע התלגע ויכוח חריף בין מתנדבי "מרק לוינסקי" המספקים אוכל לזרים נזקקים בשכונה ובין כמה מתושבי האזור התומכים בגירוש המסתננים. בשיאו של הוויכוח בשאלה "האם אכן אחוזי הפשיעה בקרב המסתננים גבוהים מאלה הקיימים באוכלוסיה המקומית", קראה אחת מתושבות האזור שסיפרה שגדלה במקום: ״לכו אתם לשכונות שלכם, שיאנסו אתכם שם, אמן״ והוסיף במכשיר הכריזה שהחזיקה: ״לכו הביתה שמאלנים!".

בן גביר ובן ארי נואמים בגן לוינסקי (צילום: אלינור פוקס)
בן גביר ובן ארי על הבמה בגן לוינסקי | צילום: אלינור פוקס
אדם סולימן (ואלידין), נוצרי בן 29 מצפון סודאן שהיה במקום הגיב להתרחשויות: ״הגעתי לישראל לפני חצי שנה כדי לזכות בזכויות אדם ובכבוד, מה שלא קיבלתי בדרפור. ההפרדה והגזענות שאנחנו רואים פה לא מתאימה למאה ה-21. העם היהודי שכח את ההיסטוריה שלו. לצערי, בכל חודש אנחנו נתקלים מחדש בביטויי גזענות. עשיתי טעות גדולה שהגעתי לישראל, אבל כרגע אני גם לא יכול לחזור למדינה שבה רודפים אותי".

לפני הדלקת הנרות עלו חברי הכנסת מטעם מפלגת "עוצמה לישראל" אל הבמה. "בוקר טוב יהודים טובים", קרא ח"כ בן ארי, "אנחנו היום, בני בניהם של החשמונאים, אומרים לכל מי שרוצה למחוק את הזהות של עם ישראל שלא יעזור לכם, עם ישראל חי. יש פה כל מיני צבועים שקוראים לעצמם אירגוני לזכויות אדם, לא מעניין אותם זכויות אדם. לא ראיתי אותם עוזרים לאנשים, פעם אחת לא ראיתי אותם עוזרים לתושבי השכונות".  

אריה אלדד: תושבי השכונות בדרום תל-אביב הופקרו לגורלם

הדלקת נרות "עוצמה לישראל" בגינת לוינסקי (צילום: אלינור פוקס)
"אני בטוח שתושבי השכונות מרגישים לבד". ח"כ אלדד | צילום: אלינור פוקס
"המצב בדרום תל אביב הוא בלתי נסבל", הוסיף ח"כ אלדד, "אני בטוח שתושבי השכונות מרגישים לבד. שהקמת גדר הביטחון שסכרה את השיטפון הגדול של המסתננים הורידה את הבעיה מסדר היום הציבורי הפקירה אותם לגורלם ולכן חשובה להם הבעת התמיכה הזאת שלנו כאן היום"

בתגובה לטענות כי מדובר בפרובוקציה, השיב חבר הכנסת אלדד: ״אני זוכר שאמרו את אותו הדבר על מתיתיהו שהחליט שלא מתאים לו שיקריבו קורבן טמא בכפר מודיעין והניף את נס המרד, אבל 2000 ו-500 שנה אחר כך להדליק נרות חנוכה בתל אביב זאת גם פרובוקציה?". בעת הדלקת הנרות צעק אחת הגברים שהגיעו לתמוך במפגן: ״במקום הנר, תשרפו סודני״.

שרית וינו אלעד בגינת לוינסקי (צילום: אלינור פוקס)
וינו-אלעד. "במקום לעשות את הפרובוקציה הזאת, בואו נצביע ב-22 בינואר בחוכמה״ | צילום: אלינור פוקס
אך לצד הפעילים שנהגו באלימות, עמדו תומכים שהדגישו שהגיעו לתמוך ברעיונות של חברי הכנסת בדרכי נועם. צעירים פעילי המפלגה הסבירו כי הם תומכים בשינוי המדיניות הישראלית נעילת השערים למדינת ישראל, וגירוש כלל המסתננים, אך מגנים בתוקף כל ביטוי של אלימות.

שירה קדישזון-ינאי, תושבת נווה אביבים, הגיעה אף היא לתמוך במאבק המפלגה: ״אני לא גרה פה ולכן אני לא מרגישה על בשרי את מה שאנשים פה מרגישים, אבל את יכולה להסתובב פה ברכב סגור בלילה וזה לא נעים. זאת תל אביב. אני חושבת שעל פרופ' אלדד אפשר להגיד המון דברים אבל הוא עזר ליותר אנשים וערבים יותר מכולנו ביחד. אני חושבת שמקרים של אלימות הם מזעזעים, אבל חבל שהדגש הוא על הפרובוקציות ולא על כך שתושבי דרום תל אביב סובלים מפשיעה ומהזנחה״

השחקנית שרית וינו אלעד הגיעה גם היא למקום ושוחחה עם כמה מפעילי המפלגה. וינו אלעד הסבירה כי היא מבינה את תחושות תושבי האזור אך גם ביקרה את האופן בו הדבר נעשה: ״מי אשם? הפליטים? אז למה אתם באים לפה ומאשימים? אתם באתם דווקא לפה, לאזור החולשה שלהם, איפה שאנשים עם לב רחב עוזרים להם. במקום לעשות את הפרובוקציה הזאת, בואו נצביע ב-22 בינואר בחוכמה״.

מיועץ התקשורת של "עוצמה לישראל", איתמר בן-גביר, נמסר בתגובה לדברים: "עוצמה לישראל מגנה כל אלימות כלפי מסתננים, אך תמשיך לפעול למען החזרתם הבייתה".