"מערכת הבחירות נועדה לסמן יעדים לעתיד ומן הדין שזה יתנהל בכובד ראש, באוזן כרויה ובלשון מאופקת. כשהעיניים נטויות לקרוב ולרחוק כאחת. מערכת בחירות צריכה להיות בגדר סיעור מוחות ולא התנצחות לשמה" - דברים אלה אמר הערב נשיא המדינה שמעון פרס שנאם היום במליאת הפתיחה של מושב החורף של הכנסת ה-18.

"אתם מסיימים ארבע שנות כהונה", המשיך הנשיא. "ידעתם סערות והבאתם גם הישגים חשובים. ידעתם בשעות קשות להתעלות מעל שיקולים מפלגתיים, ועל כך מגיעה לכם תודת האומה".

הכנסת מתפזרת - סיקור מיוחד:

נתניהו: מבקש מנדט מחודש מהציבור

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

 

 "האופציה הצבאית על השולחן"

בנאומו התייחס הנשיא לגם נושא האירני. "אנו נערכים מול ניסיונות אירן להשיג נשק גרעיני. המשטר האירני הנוכחי הוא סכנה אמיתית ומיידית לעולם כולו, לא רק לישראל. העולם אינו יכול לחיות בצל איום גרעיני אירני ותחת ענני מדיניות מופקרת, של הנהגה פנאטית".

הקואליציה שקמה למנוע את הסכנה הגרעינית האירנית אינה בהכרח קואליציה שכולה פרו ישראלית. אבל היא התחייבה ומחויבת להגן על שלום העולם וביטחון יושביו כולם. אם היא תיכנע, היא לא תדע ניצחון. וכל האופציות, כולל האופציה הצבאית חייבות להיות על השולחן כדי שאירן תבין רצינותן".

הנשיא היוצא מחמוד אחמדינג'אד (צילום: רויטרס)
צילום: רויטרס

"אירן - איום ממשי"

"האופציה הצבאית איננה האופציה המועדפת", הדגיש פרס. "אבל בעיני העולם ובעיני ישראל היא רצינית. מדיניות השלטון האירני הנוכחי אינה רק הצגה ויש להתייחס אליה כאיום ממשי במובן המכוער והמסוכן ביותר של המילה. העם האירני אינו אויב שלנו. האייטולות השקועות בהעשרת אורניום ובהסתה לאלימות הם בסופו של יום האויב האמיתי של העם האיראני. ושל עמים רבים אחרים".

הנשיא התייחס לאתגרים ולהזדמנויות בפניהם ניצבת מדינת ישראל ואמר: "על ישראל ליטול יוזמה כדי שיעדיה יובילוה ולא המאורעות ישבשו את מדיניותה או יסכנו את זהותה. מוסכם שצריך להיות ערוכים מול כל סכנה. ונכונים לקדם שלום ככל האפשר.

האתגרים לפנינו מגוונים: ביטחונים, חברתיים וכלכליים. הם אינם קיימים בנפרד. הם איברים בגוף אחד. אבל עלינו לקבוע עדיפויות לאומיות כי הרבה תלוי בנו. אנו מדינה עצמאית. איננו מדינה בדלנית. ההגנה על שלום המדינה ואזרחיה מוטלת על צה"ל ושלוחות הביטחון. על מפקדיהם ולוחמיהם. ועל כלי הנשק האיכותיים ביותר שהמדינה יכולה ליצור או להשיג".

"זכינו בידידותה של ארה"ב"

פרס התייחס גם לחשיבות האסטרטגית של שמירה על היחסים עם ארצות הברית. "אנו זקוקים לידידים. ידידים שיסייעו למנוע מלחמות. ידידים שיסייעו למנוע פגיעוֹת מדיניות בישראל. זכינו בידידותה של ארצות הברית. זו ידידות שאין דומה לה באופיה המושתת על ערכים, בדרכה השוחרת שלום ובתמיכתה הדו מפלגתית. שיש בה התחשבות ונדיבות.

העזרה הביטחונית שהעניקה לנו ארצות הברית לאורך השנים וזו שהיא מעניקה לנו גם בשעה זו, מראים שמעשיה אינם נופלים מהבטחותיה. ואנו מודים לה על כך. ברצוננו לטפח ידידות עם כל העמים. עם שכנינו ועם רחוקינו מבלי לאיים על זולתינו".