איור הפצצה המאיימת - גרסת יאיר לפיד: שלושה חודשים לאחר שרה"מ נתניהו הציג איור של פצצה בעצרת האו"ם, כדי להמחיש את האיום האירני, שלף יו"ר מפלגת "יש עתיד" איור דומה משלו בכנס "כלכליסט" שנערך הבוקר בתל אביב. המטרה: להמחיש לראש הממשלה "בשפה שהוא מבין" איך עליו לטפל במצוקת מעמד הביניים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

לפיד ניצל את הבמה בכנס ועידת "תחזיות 2013" ותקף את נתניהו. "אם ראש הממשלה כבר לא רואה את מעמד הביניים הישראלי ממטר, אולי הגיע הזמן לדבר איתו בשפה שהוא מבין", הצהיר ושלף איור של פצצה, בדומה לזה בו השתמש נתניהו בנאומו באו"ם.

פירוט איור הפצצה הכלכלית של לפיד
פירוט איור הפצצה הכלכלית של לפיד | צילום:

בניגוד לאיור של נתניהו, מה שסימן את הקו האדום בזה של לפיד היה סעיף "העלאת המסים הבאה", שלדבריו, מתכנן נתניהו לבצע מיד לאחר הבחירות. "נתניהו יעלה עוד מסים למעמד הביניים הישראלי ולא יקצץ מהחרדים, המתנחלים או מהוועדים הגדולים", התריע לפיד.

"מעמד הביניים תמיד סופג הכל"

"כבר בינואר הקרוב הם יעלו למעמד הביניים את מס הכנסה, ומיד אחר כך יעלו את מחירי החשמל, מחירי מוצרי המזון, תעריפי המים והדלק. למה? כי מעמד הביניים הישראלי תמיד סופג הכל", אמר לפיד והתפנה לתאר את איור הפצצה ששלף, בו מופיעים התחומים השונים שבהם הועלו מסים בשנים האחרונות - החשמל, המים, הדלק והדיור.

"עכשיו השאלה היא איפה צריך למתוח את הקו האדום. ואת הקו האדום צריך למתוח לפני שמעמד הביניים הישראלי קורס. המפלגה שלי לא תיתן שתימשך ההתעללות הזו באזרחים. הפראיירים כבר לא יכולים עוד. אין להם מאיפה", סיכם יו"ר "יש עתיד".

"אי אפשר לנתק את הנושא הכלכלי מהמדיני"

למתקפה הפוליטית על נתניהו הצטרפה גם יו"ר מפלגת "התנועה" ציפי לבני, שנאמה אף היא בכנס וקשרה בין הנושא הכלכלי לזה המדיני. "מי שחושב שניתן לנתק בין הנושא המדיני והכלכלי, אין לו מושג על מה הוא מדבר. הדרך להתמודד עם הבור בתקציב עוברת גם בחידושו של התהליך המדיני. אנו לא יכולים להרשות לעצמנו שהצרכן באירופה יתחיל להתלבט אם לקנות מוצרים ממדינת ישראל", אמרה לבני ועברה לתקוף את יריבתה מגוש השמאל-מרכז, מפלגת העבודה.

"טעות היסטורית". נתניהו (צילום: AP)
הפצצה הקודמת - של נתניהו | צילום: AP

"היה פעם ראש ממשלה בישראל, יצחק רבין, שהוביל תהליך מדיני ושינוי אמיתי בסדר העדיפויות הלאומי. מפתיע שהמפלגה שאמורה להמשיך את דרכו מתעלמת משני האלמנטים האלו", תקפה.

בסוף דבריה התייחסה גם לסוגיית הסרבנות והנשיאה בנטל, ששבה לכותרות בשבוע האחרון לאחר התבטאותו של יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט. "חברה לא יכולה להתקיים גם בלי חובת שירות לכולם. נתניהו עסוק בניסורי בתים ובעסקאות עם הקבוצה שתשמע ביום פקודה לרב ולא למפקד- אלו השקעות שמגיעות על חשבון מעמד הביניים , אותה קבוצה שנושאת בכל הנטל", אמרה.

במהלך הכינוס נאמה גם יושבת ראש "העבודה" שלי יחימוביץ', שמתחה ביקורת על התנהלותו של ראש הממשלה. "מה אתה מתכנן לבחירות ביום שאחרי?", פנתה יחימוביץ' לראש הממשלה. "למה אתה לא מגלה לנו? פניתי אתמול לנתניהו וביקשתי ממנו להתעמת איתי ולענות על שאלות, להתווכח, לעסוק במהות ובתוכן. אין עימות, אין דיון כלכלי".