הציבור הרחב נוהר אל הקלפיות ברחבי הארץ ושובר שיא של עשור: עד השעה 20:00 הצביעו כבר 63.7% מבעלי זכות ההצבעה בישראל, נתון שיא ביחס לשתי מערכות הבחירות הקודמות. בשנת 2009 הצביעו נכון לשעה זו 59.7% ו-57% בשנת 2006.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

"אנחנו שומעים שיש תורים ארוכים בקלפיות, אני והשופט רובינשטיין סיירנו ונוכחנו בתורים האלה - אנשים מגיעים להצביע כל היום", סיפרה לחדשות 2 עורכת הדין אורלי עדס, מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית. "סך הכל המערכת מתנהלת באופן תקין, ישנם אירועים קטנים שנפתרים מיידית. האווירה מאוד שקטה מאוד רגועה ואין מקרים חריגים".

הקריטריונים לחינוך ישתנו? ארכיון (צילום: המייל האדום)
ילדים "מצביעים" בתל אביב | צילום: המייל האדום

לשאלה מה ההסבר שלה לנתונים הגבוהים השיבה: "אני רוצה להאמין שכל הקמפיינים שיצאו לדרך כולל של ועדת הבחירות, נתנו תחושה שזה חלק בלתי נפרד מאיתנו והבהירו החשיבות של ההצבעה".

"לא ידעתי למי להצביע עד הרגע האחרון"

למרות הנתונים המרשימים, רבים לא החליטו עדיין למי להצביע וקיבלו את ההחלטה רק שניות לפני שלשול המעטפה לקלפי. "רק כשעברתי את השער בבית הספר ידעתי למי להצביע, זה היה קשה, אבל ידעתי לאיזה גוש אני מצביע, אז ההחלטה הייתה קלה יותר אבל עד הרגע האחרון לא ידעתי למי להצביע", אמר אחד המצביעים.

אחרים דווקא היו בטוחים בהחלטה. "ידעתי מההתחלה למי להצביע, אבל יש כאלה שלא יודעים עד הרגע האחרון", סיפר אחד הבוחרים. "ישנם דיווחים מאזורים מסורתיים של הליכוד, שבהם אחוזי ההצבעה נמוכים מהממוצע הארצי", אמר נתניהו בעת ביקור בקלפי באשדוד. "אני קורא למצביעי המפלגה לדורותיהם לעזוב הכל וללכת להצביע", הסביר.

גם כלות מצביעות (צילום: המייל האדום)
גם כלות מצביעות | צילום: המייל האדום

קולות החיילים: "כולם נהנים לצאת מהמשרד"

גם בצה"ל נמשך הגידול במספר המצביעים על מדים: עד השעה 18:00 הצביעו 57% מהחיילים, זאת לעומת 46% אחוזים עד שעה זו בשנת 2009. "כולם נהנים להצביע ולצאת קצת מהמשרד, הרוב הצביעו כבר בבוקר", סיפר לחדשות 2 באינטרנט חייל המשרת בבסיס הקריה. "היו הרבה שהצביעו עלה ירוק, אבל נראה לי שכל המפלגות קיבלו פה קולות".

מצביעים בקריית מלאכי (צילום: יעקוב גוהרי)
מצביעים בקריית מלאכי | צילום: יעקוב גוהרי

אי סדרים, תגרות וניסיונות זיוף

ממגוון קלפיות הגיעו פניות ותלונות על אי סדרים. במספר קלפיות דווח על תגרות, מחסור בפתקים, ניסיונות זיוף ותורים שמשתרכים. "באופן יחסי אנחנו רואים מספרים נמוכים בהרבה של הפרעות ממערכות בחירות שאנחנו מכירים", אמר מפכ"ל המשטרה דנינו. "כל עניין כזה טופל במהירות יחסית. אבל בסך הכל, היום מתנהל יפה".

מהפכה בעמדת שב"ס. ארכיון (צילום: AP)
מצביעים גם בכלא | צילום: AP
יותר מ-6 מיליון בעלי זכות הצבעה (צילום: רויטרס, חדשות)
נוהרים לקלפי | צילום: רויטרס, חדשות

בשיחה עם חדשות 2 באינטרנט עדכן הסטטיסטיקאי הראשי של הוועדה, הפרופסור אבי דיסקין, על התקדמות הליך הבחירה. "אל החדר שבו אנחנו נמצאים מגיעים דיווחים גם על תקלות וגם על שיעורי הצבעה. אם אתה רואה שמתעכבים אחוזי הצבעה אתה רואה שמשהו חורג. המערכת עובדת נכון לעכשיו יוצא מן הכלל. אני מקווה שתהיה עליה באחוזי ההצבעה. בשנים הקודמות ראינו שינויים לאורך השעות, זה לא עניין לינארי אבל זו בהחלט עליה די ברורה לגבי השעה עשר בבוקר".

פרס הצביע הבוקר (צילום: משה מילנר / לע"מ)
פרס הצביע הבוקר | צילום: משה מילנר / לע"מ

באשר לקולות הקוראים לישראל לעבור לשיטת הצבעה ממוחשת השיב הפרופסור דיסקין: "אני מאוד מקווה שמדינת ישראל אף פעם לא תעבור להצבעה ממוחשבת. אנחנו יודעים שבעבר, כולל בפריימריז של מפלגות, זה נכשל ויש סיכוי יותר גדול לזיופים. החישובים מועברים למחשבים, אבל תמיד יש גיבוי ידני לכל הצבעה. כך עושים בכל העולם הדמוקרטי".