"ייענו לדרישות? יש על מה לדבר" (צילום: רויטרס)
חשש בליכוד: שרים יידחקו בשל האיחוד | צילום: רויטרס

בעוד ההצבעה לבחירות המקדימות לרשימת הליכוד נמשכת בעצלתיים, הביעו גורמים במשרד ראש הממשלה חשש מדחיקתם של חברי כנסת ושרים בכירים ממקומות ריאליים לכנסת הבאה בשל אחוזי ההצבעה הנמוכים. החל מהשעה 21:00 נעביר כאן בחדשות 2 באינטרנט משדר מיוחד עד לפרסום תוצאות הבחירות.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

הדבר נובע בעיקר משיטת חלוקת הרשימה המשותפת בין הליכוד לישראל ביתנו שאיחדו כוחות לפני כחודש ימים. על פי המתווה שהוסכם בין ראש הממשלה לשר החוץ, החלוקה תתבצע על ידי שיטת "הריצ'-רץ'". לפיה, יכהן נתניהו במקום הראשון, ליברמן במקום השני ולאחר מכן, על כל שני ח"כים מהליכוד ייכנס לרשימה מועמד אחד של ישראל ביתנו.

האם ח"כים בכירים ייפלטו מהמפלגה? (צילום: לירן זאבי)
הבחירות המוקדמות מגיעות לרגע ההכרעה | צילום: לירן זאבי

בשל המתווה, ייתכן כי מספר חברי כנסת, ושרים בכירים, שייבחרו היום במקום ריאלי ברשימת הליכוד, יידחקו החוצה. זאת למרות הסקרים החוזים מספר מנדטים בלתי מובטל ל"ליכוד ביתנו". הוועדה המסדרת של ישראל ביתנו צפויה להתכנס בהמשך השבוע, אז יציג ליברמן את נבחריו.

יצויין כי נתניהו וליברמן סיכמו ביניהם, כי לשני האישים תהיה אפשרות לעשות שינויים ברשימה בתנאי שהתיקונים יהיו על דעת שניהם. המשמעות: מועמדים של נתניהו שיידחקו בהצבעה היום יוכלו לקבל עדיפות ברשימה ובלבד שהדבר יהיה על דעתו של ליברמן.

חשש בליכוד: שרים בכירים ייפלטו

גורמים במערכת הפוליטית מעריכים כי דווקא הגורמים הימניים יותר, שחלקם נחשבים גם מאורגנים יותר, יגדילו את כוחם בבחירות הנוכחיות. במפלגה הופתעו מהצלחתו של ח"כ חיים כץ בגיוס אלפי המצביעים ויש הטוענים כי כוחו גדול משחשבו. על פי הערכות שונות, מספר ח"כים בכירים במפלגה, ובהם גם שרים עלולים להיפלט מהרשימה.

ייתכן שבסוף הערב הדרמטי בליכוד, דווקא התשיעייה - אחד הפורומים החשובים במדינה ישנה לחלוטין את פניו. לאחר פרישתו הבוקר של שר הביטחון אהוד ברק, סיכוייו של השר להגנת העורף אבי דיכטר להיבחר לא נראים גבוהים בשל הזיגזוג בין הליכוד לקדימה. גם מצבו של השר דן מרידור לא נראה מזהיר לאחר שמספר גורמים במפלגה סימנו אותו כאישיות בלתי רצויה וגם מעמדו של השר בני בגין מתחיל להתערער. ייתכן הלילה התשיעייה תאבד כמעט ממחצית מכוחה.