מה יקבעו המעטפות הכפולות? (צילום: רויטרס, AP)
מהפתק שלכם ועד להרכבת הקואליציה | צילום: רויטרס, AP

מה קורה ביום הבחירות? הבוקר, 22 בינואר, החל מהשעה 07:00, החלו כחמישה מיליון אזרחים ישראלים בעלי זכות הצבעה לגשת ולהצביע במשך 15 שעות, עד השעה 22:00 בערב, אז תינעלנה הקלפיות ותחל ספירת הקולות. כל בוחר יכול להצביע רק בקלפי שבה נרשם שמו, ולהזדהות באמצעות תעודת זהות, דרכון ישראלי בתוקף או רישיון נהיגה בתוקף.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

עם הגעתם של הבוחרים לקלפי, ולאחר שהסתיים תהליך הזיהוי על ידי חברי ועדת הקלפי, יקבל המצביע מעטפה ריקה החתומה בידי חברי הוועדה. את המעטפה הזו הוא יכניס עמו לפינת ההצבעה, מאחורי פרגוד, המאפשר פרטיות וחשאיות בבחירת הפתק אותו ישלשל לקלפי. בבחירות הנוכחיות מתמודדות 32 רשימות שונות, מה שלמעשה מציב מספר פתקים דומה בפני הבוחר בקלפי. לאחר שיטיל את הפתק לקלפי, יימחק שמו של המצביע - על מנת למנוע מצב של "הצבעה כפולה".

בכל קלפי יושבים ארבעה בעלי תפקידים האחראים על שמירת הנהלים: מזכיר שאינו מייצג מפלגה הממונה על ידי ועדת הבחירות המרכזית, וכן נציגי שלוש מפלגות המיוצגות בכנסת היוצאת. במידה ותתעוררנה מחלוקות בין חברי הקלפי, בין אם באשר להתנהלות הכללית ובין אם באשר לחדש לאי תקינות מסוימת, המזכיר הוא שיכריע. הוא גם אמור לנהל פרוטוקול המפרט את האירועים החריגים, במידה ויהיו כאלה.

אולם לא כולם יוכלו להצביע בסמוך למקום מגוריהם. אנשי הנציגויות הישראליות בחו"ל, ביניהם אנשי משרד החוץ, הסוכנות היהודית וכדומה, אנשי הצבא המועסקים בחו"ל, אנשי מערכת הביטחון ואחרים החלו כבר את הליך ההצבעה ב-94 קלפיות שהוצבו בחו"ל. קולותיהם יגיעו לוועדת הבחירות המרכזית, וייספרו באופן מיוחד במשך יומיים יחד עם שאר "המעטפות הכפולות", כדי לבדוק שלא נפל בהצבעות כל פגם.

ב-22:00: מתחילים לספור את הקולות

בסיום הליך ההצבעה בשעה 22:00 בערב, יתחיל שלב ספירת הקולות. החדר שבו מוצבת הקלפי יינעל, מנעול תיבת הקלפי יישבר - והפתקים יוצאו מהמעטפות שבקלפי. לאחר הליך בדיקה של חברי ועדת הקלפי, ייספרו הפתקים ויסווגו על פי הרשימות המתמודדות בכנסת.

התוצאות, אגב, נרשמות תוך כדי ספירה, כדי למנוע אופציה למעשי רמאות במהלך הספירה. לאחר שיאומת מספר ההצבעות הפתקים נשלחים, באופן מאובטח, לוועדה אזורית המרכזת את כל התוצאות מכלל הקלפיות אשר נמצאות בתחומה.

בקלפיות שבהן מצביעים במעטפות כפולות לא נערכת ספירה של הקולות, אלא המעטפות מועברות כמות שהן לוועדת הבחירות המרכזית בירושלים לצורך בדיקה וספירה. המעטפות הכפולות מונות כ-6-7% מהקולות, וספירתן אורכת כיומיים.

מתי התוצאות הסופיות?

האזרחים (ולפעמים גם הפוליטיקאים והתקשורת) נוטים לסבור כי התוצאות מגיעות בשעה 22:00 בערב, עם פרסום המדגמים בטלוויזיה. זוהי לא רק טעות בשעה, זה יכול להיות ההבדל בין רשימה מנצחת למפסידה.

המדגם שהתהפך (צילום: חדשות 2)
מדגמי הטלוויזיה אינם רשמיים. בחירות 96 | צילום: חדשות 2

מספיק להזכיר את בחירות 1996, בהן שמעון פרס ניצח במדגם, אך הפסיד עם פרסום תוצאות האמת. אמנם התרחיש הזה פחות רלוונטי כיום, גם בגלל ששיטת הבחירה השתנתה, אך יש לזכור שתוצאות הבחירות הרשמיות מפורסמות רק לאחר בדיקת הפרוטוקולים של ועדות הקלפי, בדיקת התלונות והערעורים. תהליך זה יכול לארוך עד שמונה ימים, שהוא המועד האחרון לפרסום התוצאות.

כמה זמן עד שמרכיבים קואליציה?

על פי חוק יסוד: הממשלה, על הנשיא להטיל על אחד מחברי הכנסת להרכיב ממשלה במהלך שבעת הימים שלאחר פרסום תוצאות הבחירות לכנסת. יהיה זה המועמד שיש לו את הסיכויים הרבים ביותר לעשות כן, על פי חלוקת המנדטים, ולאחר שהנשיא התייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת.

סעיף 8 לחוק יסוד: הממשלה מציין את משך הזמן שעל המועמד הנבחר לנסות ולהרכיב ממשלה. "לחבר הכנסת שנשיא המדינה הטיל עליו את התפקיד להרכיב ממשלה נתונה למילוי תפקידו תקופה של 28 ימים; הנשיא רשאי להאריך תקופה זו בתקופות נוספות, ובלבד שלא יעלו יחד על 14 ימים", לשון הסעיף.

לאחר תום פרק זמן זה, הנשיא רשאי להטיל מחדש על חבר כנסת אחר לנסות ולהקים ממשלה. הפעם הזמן מוגבל ל-28 ימים בלבד, ללא אפשרות הארכה. אם גם בניסיון החוזר לא הוקמה ממשלה, רוב של חברי הכנסת רשאי לבקש מן הנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחר. עומדים לרשותו של חבר כנסת זה 14 ימים לצורך הניסיון.

תהליך הקמת הממשלה בישראל אינו ממושך באופן חריג בהשוואה לדמוקרטיות אחרות בעולם. עם זאת, בעשורים הקודמים התהליך היה ארוך יותר. כך לדוגמה, ב-1995 חלפו 100 ימים שלמים עד להשבעת הממשלה. עם זאת, היו ממשלות שנבנו מהר יותר: ממשלת נתניהו הראשונה הזדקקה ל-20 יום בלבד.

שבועיים אחרי הבחירות: דיון ראשון של הכנסת החדשה

שבועיים לאחר הבחירות, ביום שלישי 5 בפברואר, בשעה 16:00, תתכנס הכנסת לדיון הראשון שלה, בה יושבעו אמונים כל חברי הכנסת הנבחרים, זאת במעמד נשיא המדינה ונשיא בית המשפט העליון בטקס חגיגי - כך נקבע בסעיף 12 לחוק יסוד: הכנסת.

מליאת הכנסת, ארכיון (צילום: AP, חדשות)
דיון ראשון בכנסת - תוך שבועיים | צילום: AP, חדשות

את הישיבה ינהל זקן חברי הכנסת, בנימין (פואד) בן אליעזר ממפלגת העבודה. ליו"ר הזמני יש סמכות להפעיל את הכנסת על פי שיקול דעתו, כך לדוגמה הוא יכול לבחור לכנס אותה לדיוני הצעות לסדר. עם זאת, את ועדות הכנסת לא יהיה ניתן להפעיל, שכן חלוקת התפקידים מתבצעת בה לאחר חלוקת התיקים בממשלה.