"פעל למען צירופם", נתניהו (צילום: רויטרס)
נתניהו עם קבלת התוצאות. כבר לא מחייך | צילום: רויטרס

אפשר לשער כי כשיו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, ראה את רשימת הליכוד לכנסת הוא לא האמין שזה קורה לו. גם בחלומותיו הגרועים ביותר, לא חשב נתניהו שמשה פייגלין, סמן הימין הקיצוני בליכוד, יתברג במקום ריאלי ברשימה לכנסת. בתום הבחירות המקדימות במפלגת הליכוד התגבשה רשימה צעירה ויחסית ימנית.

בעקבות הסקרים המחמיאים המנבאים לליכוד ניצחון בבחירות לכנסת, הליכוד נאבק בעצם נגד עצמו. התנועה נאבקה בכוחות פנימיים שכבר יותר מקדנציה אחת מנסים להשתלט על המפלגה מבפנים. את המורדים הנהיגה בעבר קבוצת חברי כנסת מספסלי המליאה, אך בשנים האחרונות משה פייגלין מניף את נס המאבק. הוא נאבק בבחירות המקדימות הקודמות, אבל אז כשל. הפעם, זה הצליח לו, ובגדול.

פייגלין התבטא לא פעם, בענייני אידיאולוגיה ומהות. לדבריו, אידיאולוגיית הליכוד התקהתה עם השנים. המפלגה כבר לא שורשית, התרחקה מהערכים עליה התבססה, והוא, פייגלין שייך לקו המקורי של הליכוד . "הקבוצה שנבחרה היא לא אותה קבוצה שמאלנית אליטיסטית אשר מכתיבה את השלטון", ציין אמש.

בוגי יעלון התברג גבוה

בגני התערוכה בלטו אתמול חובשי כיפות סרוגות ושחורות. הציבור הדתי מתערה יותר ויותר במרכז הליכוד ובין מתפקדי הליכוד. נשמעה גם טענה לפיה מתפקדי הליכוד החדשים שפייגלין הביא עמו, הם לא דווקא מצביעי ליכוד בבחירות לכנסת.

התוצאות האחרונות מרמזות על כך שכוחו של נתניהו בהשפעה על מתפקדי הליכוד כנראה מוגבל. מתוך רשימת הכוכבים אותה הציג, המתמודד החדש, הבולט והיחיד שבעצם נכנס במקום גבוה יחסית ברשימה, המקום ה-7 הוא בוגי יעלון. אבל גם יעלון, מוגדר כנץ מבחינה אידיאולוגית.

ונעבור למתמודדת מירי רגב: דוברת צה"ל בזמן ההתנתקות ומלחמת לבנון השנייה הצטרפה לליכוד בקול תרועה רמה. מתפקדי הליכוד לא תופסים ממנה, לא ברור האם זה קשור לתפקידה הקודם. רגב הדגישה כי לאורך השנים תמיד היתה אשת ליכוד - אבל זה לא ממש יעזור לה במקום ה-33 והלא ריאלי אליו התברגה.

כמו שאר הכוכבים, נתפסה רגב כמי שרכבה על גל המנדטים שמנבאים לליכוד בסקרים: עלייה מ-12 מנדטים ל-30 לפחות. גם העובדה שקבוצה גדולה שעזבה לקדימה (רוחמה אברהם, רוני בר-און, גדעון עזרא) לא התמודדה בליכוד, מה שפינה מקום לפנים חדשות - לא סייעה לה.

מרידור לא רחוק מפייגלין

דן מרידור ובנימין נתניהו, הבוקר (צילום: גלעד שלמור)
דן מרידור. רק במקום ה-16 | צילום: גלעד שלמור

הרשימה שהתגבשה בליכוד היא, כאמור, בעלת גוון ימני דומיננטי מאוד, ולא דווקא מרכז- ימין כפי שמנסים לצייר אותה בסביבת נתניהו. העובדה שדן מרידור שנחשב בדעותיו ל"ימין מרכז", ומציג עצמו כימין ליברלי התברג רק למקום ה-16, מהווה סוג של הצהרה של מרכז הליכוד.

אתמול התבטא מרידור בעניין פייגלין ואמר ש"עצוב שגורמים מנסים להשתלט על הליכוד". הוא גם הביע תקווה שהם לא ייכנסו לרשימה. בסופו של יום המרחק בין פייגלין למרידור - שלושה מקומות בלבד - מעיד על השוני שעובר על הליכוד. המיקום הקרוב יחסית מעיד כי הליכוד משנה את פניו.

עוד שני מועמדים בולטים של נתניהו שנדחקו מן הרשימה הם אלוף פיקוד המרכז לשעבר, עוזי דיין (מקום 41), ומפכ"ל המשטרה לשעבר אסף חפץ (מקום 37). חפץ לא מצטייר כליכוד אמיתי. עד היום, הוא אף פעם לא ממש הביע דעות פוליטיות. הוא רצה להגיע למתפקדים מבלי באמת לדבר על הנושאים המרכזיים. הוא אמר שרוצה להיות שר לביטחון פנים, אבל לא הציג את משנתו.

ח"כ סילבן שלום נחשב לקצת יותר פרגמטי יחסית לח"כים החדשים. גדעון סער וגלעד ארדן למשל, היו ברשימת המומלצים של פייגלין. ביום הבחירות ציין שלום כי הליכוד לא משנה את משנתו לפי המתמודדים, אלא המתמודדים מסגלים את עצמם לליכוד. נוכח כך, מיקומו הנמוך יחסית של אחד מבכירי הליכוד בשנים האחרונות מעיד על כך, שכנראה היתה השפעה להתבטאויותיו נגד פייגלין בתקופה האחרונה.

הווידאופדיה: בנימין נתניהו