בנימין וברק (צילום: חדשות 2)
צילום: חדשות 2

שבועיים לפני הבחירות: למרות המלחמה בעזה והמצב הביטחוני, לכולם ברור שנושא מרכזי נוסף שיעמוד במרכז המערכת הזאת הוא המשבר הכלכלי העולמי. בימים האחרונים יצא בנק ישראל בשורה של הצהרות ופעולות שאמורות למנוע את ההידרדרות במצב הכלכלי של ישראל, אבל מה חושבים על כך המועמדים לתפקיד ראש הממשלה הבא, ומה הם מתכוונים לעשות?

בוועידה המרכזית לעסקים קטנים ובינוניים שנערכה היום במלון דן פנורמה בתל אביב, ניסו יו"ר העבודה אהוד ברק ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו לספק תשובות. את הכנס שיזם העיתון "כלכליסט", בחסות "גוגל" ו-HP, העברנו כאן בשידור חי בחדשות 2 באינטרנט.

"משבר כמו זה לא היה כאן 80 שנה", ציין ברק בנאומו. "זהו מבחן עליון למנהיגות ולא רק בהבנת הכלכלה". יושב ראש מפלגת העבודה טען כי במקום לנהל דיונים אין סופיים יש לקיים מפגש ישיר אמיתי של ראשי הסתדרות, יחד עם נציגי ההסתדרות, הממשלה והמעסיקים. "כולם צריכים לשבת יחד עד שייצא עשן לבן", אמר ברק.

בעד ונגד הקפיטליזם

בהמשך הוא הפנה אצבע מאשימה נגד מדיניותו של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר וטען כי הוא תלמידו של מילטון פרידמן, אבי שיטת הקפטליזם. "פישר הגיע מחזון היד הנעלמה - הדבר הזה קורס במולדתו בארה"ב", אמר ברק, והוסיף כי "עם כל הכבוד לנתניהו, לא מקובל עלי שאבי התפיסה הזאת יציל אותנו בשיטותיו".

נתניהו מצידו לא יצא חייב, ומיהר להגן על הנגיד. "אני מברך על כל יום שסטנלי פישר משמש כנגיד בנק ישראל. אני חשבתי בזמנו שהוא ייתן לנו ערך מוסף בגלל השם העולמי שיש לו והיכולות המהותיות שהוא ניחן בהם", הכריז יושב ראש הליכוד, וניצל את ההזדמנות לתקוף את יריביו: "לציפי לבני אין תוכנית. לעבודה יש תוכנית אבל היא שגויה. ההצעה להגדלה מאסיבית של הוצאות הממשלה תתיר אותנו בבור עמוק".

נתניהו הזהיר כי המשבר הכלכלי העולמי ימשיך לתת את אותותיו בישראל וגל האבטלה צפוי להתרחב עוד יותר. "מטרתי הראשונה, אם אבחר לראשות הממשלה, תהיה לבלום את המגמה ולהעביר את המשק לצמיחה", הצהיר נתניהו. "זו הדרך היחידה לשמור על מקומות העבודה ולמנוע פיטורים". יושב ראש הליכוד סיפר כי הוא ייזום מספר צעדים שיכללו הורדת מיסים, הפחתת מס הכנסה ב-20 אחוז והורדת מס החברות.