בין נאומי הניצחון אמש של שני המנהיגים, שכל אחד מהם בטוח שהוא יהיה זה שירכיב את הממשלה הבאה, הסתננה ידיעה אחת שהידהדה שוב ושוב: גוש הימין גבר על גוש השמאל.

בשנות ה-90, בימי התקווה של הסכמי אוסלו, גוש השמאל חווה פריחה מחודשת. המילה "שלום" הייתה שגורה בכל פה וכיכבה גם על פלקטים התלויים על קירות בתי ספר. שירים חדשים נכתבו עליה והיא היתה המוטיב החוזר בכל ג'ינגל ותשדיר בחירות.

בבחירות של אתמול כמעט ולא נאמרה המילה שלום. שמענו על הסדר קבע, על הסכם ועל ביטחון. בעשר בלילה גילינו גם ביטוי מנדטורי לדעיכה. אהוד ברק עם 13 מנדטים, מרצ עם 3. כל פעיל שמאל, או אפילו מי שהעביר את שנות בגרותו במהלך שנות ה-90, לא יכול היה שלא להרגיש צביטה לנוכח מטה הפעילים העזוב של מרצ, שרחבתו השוממה הוקרנה על מסכי הטלוויזיה.

אלוני: ברק לא מייצג את השמאל

"גוש השמאל התרסק בגלל מפלגת העבודה", אמרה היום לחדשות 2 באינטרנט שולמית אלוני, יו"ר מרצ בעברה ותמיד פעילת שמאל. "ברק לא הפסיק לצאת בהצהרות שהפלסטינים לא בשלים לשלום וציבור הבוחרים האמין לו".

לטענתה של אלוני, אהוד ברק לא יכול לייצג את השמאל מכיוון שהוא פשוט לא שמאלני. "בתקופתו נבנו הכי הרבה מבנים בשטחי התנחלויות", אמרה.

לדעתה של אלוני, ירידתן של מפלגות השמאל נבעה מפחד של הציבור מפני ליברמן ונתניהו. "הציבור עשה תכנון אסטרטגי ובגלל הפחד שלו החליט להצביע למועמדת שהסקרים ניבאו לה הצלחה בעצירת הגוש הקיצוני של הליכוד וישראל ביתנו", היא מנתחת. "אני חושבת שכל אחד היה צריך להצביע למפלגה שלו מבלי לתכנן תכנונים פוליטיים".

שריד: ציפי לא חסמה את ביבי

יוסי שריד, גם הוא יו"ר מרצ בעברו, מסכים עם אלוני. "בימים האחרונים נוצר רושם מוטעה שאם רוצים לחסום את ביבי, וחשוב מאוד לחסום אותו, צריך להצביע ציפי", אמר שריד לחדשות 2 באינטרנט. "הבעיה היא שלא באמת הצליחו לחסום אותו כי הוא יהיה זה שלבסוף יקים את הממשלה.

"אז בסוף גם לא חסמו אותו וגם הצביעו בעד מופז, אלי אפללו ורוחמה אברהם. כשאנשי השמאל יראו את ההתמודדות של ציפי וביבי על לבם של ליברמן ואלי ישי, הם יצטערו על בחירתם", הוסיף שריד.

בדומה לאלוני, גם שריד מאשים את היו"ר ברק בהתרסקותה של מפלגת העבודה. "אהוד ברק התאמץ להוכיח שאין עם מי לדבר, והציבור האמין לו מפני שהיה קל יותר להאמין לזה", הוא אומר.

ביילין: השמאל הציוני מגולם בקדימה

יוסי ביילין, שהיה יו"ר תנועת מרצ-יחד ואיש שמאל ותיק, מסרב להאמין שהשמאל מת. "אני לא מקבל את השטות הזאת שהפכנו לימניים", אמר בשיחה עם חדשות 2. "השמאל הציוני פשוט הפך לקדימה".

בניגוד לשולמית אלוני, ביילין חושב שיש מקום לכך שהציבור השמאלני יעשה חישוב פוליטי ויבחר במי שיש לו את הכוח לעצור את הימין. "יש מקום לבוחר רציונלי, אך במצב של גושים זה לא באמת משנה", הוא אומר. "קדימה היום היא חלק אינטגרלי מהשמאל, מכיוון שהימנים של קדימה חזרו לליכוד".

לגבי שובה של מפלגת העבודה, גם יוסי שריד ויוסי ביילין אופטימיים לחלוטין. "כמו שביבי קיבל 12 מנדטים בבחירות הקודמות ובבחירות האחרונות הוא צמח בחזרה, כך גם יקרה עם השמאל ועם מפלגת העבודה", אומר ביילין. "יש תקווה לשמאל", מוסיף שריד. "ברגע שמצב הרוח הלאומי ישתנה, המטוטלת תשנה כיוון. זה כמו חולות נודדים ואחרי שנהיה מדינה מצורעת שנה שנתיים, הציבור יבין מה המחירים שצריך לשלם והרוח תתהפך".