"לא נוכל להשלים עם מדינת חמאס בעזה" - כך אמרה הבוקר יו"ר קדימה, שרת החוץ ציפי לבני, שנפגשה עם תלמידי כיתה י"ב בגימנסיה העברית בהרצליה. "בטווח הארוך ישראל לא תוכל להשלים עם מדינה אסלמית קיצונית בגבולה הדרומי. לכן, החמאס לא יוכל להמשיך ולשלוט בעזה".

לבני הדגישה כי יש להילחם בטרור, במקביל לשיחות מדיניות. "מי שמדבר אתכם רק על איומים - אל תקנו את זה", אמרה. "אין בזה תקווה. מי שאומר - בואו רק נדבר עם הצד השני ויהיה בסדר - יש בזה תקווה אך אין כאן שתי רגליים על הקרקע. צריך שיהיה כאן גם וגם. גם לפעול מול הטרור וגם לנהל מו"מ עם גורמים שיש להם מכנה משותף איתנו. ולא מתוך חולשה - אלא כי זה מייצג את האינטרס שלנו".

יו"ר קדימה שוחחה עם התלמידים על פוליטיקה, ועל הסיבות שמנעו ממנה להרכיב ממשלה. "היהדות היא לא רק עניין דתי", אמרה. "היא חשובה לי כאדם לא דתי לא פחות מאף אחד אחר. היא לא יכולה להיות מיוצגת רק על ידי מפלגות סקטוריאליות. זו לפעמים פוליטיקה שאינני מאמינה בה, שמביאה לסחטנות סקטוריאלית והביאה אותי למצב שבו אני אומרת 'לא'".

הסברים על גלעד

בשבוע שעבר נפגשה שרת החוץ לשיחה עם תלמידים בתיכון חדש בתל אביב. לבני אמרה בשיחה כי "לפעמים, אי אפשר להחזיר את כולם", בהתייחסה לחייל החטוף גלעד שליט. דבריה עוררו סערה גדולה. יו"ר קדימה לא התעלמה מהדברים גם הפעם. "סירבתי להכניס את שליט למגרש הפוליטי", אמרה. "זה לא נכון, זו טעות וזה לא ראוי בעיני. לא אתחיל בזה עכשיו. האווירה של מי רוצה יותר או פחות היא מכוערת ולא נכונה".

לבני הוסיפה: "אני מסרבת לנהל מו"מ פומבי על שליט מול ארגון טרור קיצוני ואכזרי, שרק אתמול ראינו איך הוא מנצל את החלק היפה בחברה שלנו. אין מי שרוצה יותר מאחר, לראות כל חייל חוזר הביתה. אני את המו"מ הזה לא אנהל בתקשורת".

לבני פנתה אל התלמידים ואמרה: "אני רוצה לומר דווקא לכם, ואמרתי את זה גם לחברים של גלעד, שכשכולנו מרגישים הזדהות איתו ומזכירים את זה מדי יום – זה דבר יפה וזה מה שמייחד אותנו, אך הבעיה מתחילה כשזה נתפס שאפשר ולא רוצים. כשמקבלים החלטה, בין אם זה על מבצע, מלחמה או שלום, זה לא קשור לפוליטיקאי או למפלגה, אלא למה שישראל צריכה. אין פה שאלה של רצון להחזיר חייל הביתה. עלי האחריות הזו".