השבוע ימשיך צוות המשא ומתן של הליכוד בסבבי השיחות עם נציגי המפלגות השונות בניסיון להקמת קואליציה, עם כל אלו שכבר נפגשו השבוע - פחות מפלגת קדימה, ואולי לא.

נתניהו עדיין לא נטש את הרעיון להקים ממשלת אחדות עם קדימה והעבודה, ואלו הן שתי המפלגות היחידות שנפגשו עד כה עם הליכוד בדרג של ראשי המפלגות. בשבוע שעבר נפגשו ברק ונתניהו פעם אחת, אז הבטיח ברק שמפלגת העבודה הולכת להיות "אופוזיציה אחראית", אך לא שלל פגישה נוספת שתצא אל הפועל, כנראה כבר מחר (יום ראשון).

ציפי ליבני בהופע בתיאטרון חולון (צילום: דנה קינסקי)
ציפי לבני, אתמול ב"פסטיבל אישה", חולון | צילום: דנה קינסקי

יו"ר קדימה ציפי לבני, שכבר הספיקה להיפגש עם נתניהו פעמיים, הודיעה אתמול רשמית בסיום פגישתה עם נתניהו כי פניה לאופוזיציה, זאת עקב סירובו של נתניהו לנקוט עמדה חד משמעית בכל הקשור לנושא הכנסת "שתי מדינות לשני עמים" כפיתרון המדיני בקווי היסוד של הממשלה החדשה.

מופז פועל מאחורי הקלעים לקדם כניסה לקואליציה

מס' 2 של לבני, שאול מופז, פועל נמרצות מאחורי הקלעים כדי לקדם את האפשרות שקדימה תיכנס בכל זאת לקואליציה.  לפי פרסומים בגלי צה"ל, ביום שני, במהלך ישיבת הסיעה, יבקש מופז להקים צוות משא ומתן שיעבוד מול צוות הליכוד, זאת על מנת לבחון את הנושא ביתר אריכות ולבדוק אפשרויות נוספות של כניסת קדימה לממשלה. בתחילה, כך לפי הצעתו של מופז, המשא ומתן יתנהל באמצעות מתווך.

שאר השותפות הקואליציונית יעשו לנתניהו חיים קצת יותר קלים, בראשן כמובן מפלגת ישראל ביתנו שתמשיך להאבק על שני מרכיבים מרכזיים שכרגע שנויים עדיין במחלוקת: ברית הזוגיות, המתנגשת עם הסטטוס קוו הקיים עליו שומרות באדיקות המפלגות החרדיות בכנסת, בעיקר ש"ס ויהדות התורה, ונושא  חוק נאמנות-אזרחות אותו רואים בליכוד כבעייתי לחקיקה.

ליברמן יבקש את הביטחון, ישי את הפנים?

מבחינת התיקים שמבקשת ישראל ביתנו, אף על פי שבקשה כזאת עדיין לא עלתה רשמית במהלך השיחות, ידוע כי יו"ר המפלגה לוטש עיניים לאחד מן התיקים הבכירים - חוץ או ביטחון. בראיון לתכניתנו "פגוש את העיתונות", אמר ליברמן במפורש כי הוא מעדיף את תיק הביטחון, אם כי "תיקים לא יהיו מכשול להקמת ממשלה". משרד הפנים, המשרד לביטחון פנים ומשרד המשפטים לדניאל פרידמן, כל אלו הן אופציות נוספות שנשמעו בשבועות האחרונים כמיועדים למפלגתו של ליברמן.

ש"ס, האיחוד הלאומי, יהדות התורה והבית היהודי יהיו מפלגות שייכנסו לקואליציה בכפוף להסדרים הקואליציוניים מול קדימה, במידה ויהיו כאלה. אם תקום ממשלת אחדות עם קדימה, ואז המחיר אותו ישלם הליכוד יהיה גבוה במיוחד, מספר התיקים הנותרים יהיה נמוך משמעותית מאשר אם תקום ממשלת ימין צרה שתכלול את המפלגות הקטנות יותר.

גדעון סער ואלי ישי בכפר המכביה (יוסי זילברמן) (צילום: יוסי זילברמן)
אלי ישי עם גדעון סער, השבוע | צילום: יוסי זילברמן

מבחינת החלוקה לתיקים, רוב המפלגות כאמור לא העלו את דרישותיהם בצורה רשמית. ברור כי בש"ס רוצים מאד את תיק הפנים והחינוך, אבל ישמחו להשאיר באחריותם את משרד התמ"ת ואולי גם את משרד התקשורת. ביהדות התורה מדברים רשמית על תיק השיכון ועל חזרה לראשות ועדת הכספים. באיחוד הלאומי ובבית היהודי לא מדברים על תיקים באופן פורמלי, אך ברור למרות שתיק החינוך קורץ לשתיהן, עקב מספר המנדטים היחסית קטן של שתיהם (4 ו-3 בהתאמה) לא ברור עד כמה רצונותיהן יתמלאו.

השבוע שיתחיל הוא חלק מ-28 הימים שנותרו לליכוד להרכיב ממשלה. נתניהו מעדיף להקים את הממשלה בהקדם האפשרי, ולא להזדקק ל-14 יום הנוספים שיעמדו לרשותו במידה ויזדקק להם, זאת לאור הבעיות הבטחוניות והכלכליות העומדות על הפרק.