האם עד מחר בערב כבר נדע מי הולך או הולכת להיות ראש הממשלה הבא, או הבאה, של ישראל? החל מהערב מתחיל נשיא המדינה, שמעון פרס, את סבב הפגישות שלו עם המפלגות. כל מפלגה אמורה להמליץ לנשיא על מי שלדעתה צריך להרכיב את הממשלה.

תחילה, לפני הפגישות, תגיש בשעה 18:00 ועדת הבחירות המרכזית לנשיא את תוצאות הבחירות הסופיות והרשמיות.

הפגישות יתקיימו לפי הסדר, מהמפלגה הגדולה ביותר בכנסת החדשה - לקטנה. הערב ייפגש פרס עם מפלגת קדימה, שתמליץ כמובן על המועמדת שלה, ומייד אחריה עם נציגי הליכוד - שימליץ על היו"ר נתניהו. מחר יתקיימו בבית הנשיא פגישות עם שאר המפלגות, בתקווה לסיים את הסבב עד מחר, בשעות הערב.

השאלה הגדולה של סבב ההתייעצויות אצל הנשיא היא לא על מי ימליצו יותר מפלגות, כאן יש לנתניהו רוב ברור, אלא על מי ימליץ יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. ליברמן שב בימים אלה מחופשה קצרה במינסק, ועד כה לא הסכים להגיד על מי ימליץ - רק שכבר קיבל החלטה.

שר הביטחון ברק, ארכיון (צילום: חדשות 2)
אהוד ברק, יו"ר העבודה | צילום: חדשות 2

השר זאב בוים, חבר קדימה, אמר אתמול בפנייה לנשיא פרס "אני קורא לשמור על ישראל כמדינה דמוקרטית, יציבה ושפויה, הנשיא צריך למנוע מצב בו קבוצת מיעוט ימנית קיצונית תשתלט על חיינו". בוים הבהיר כי הנשיא אינו צריך לעסוק בחישובים או במתמטיקה: "לנשיא פרס יש מחויבות לעם ולכן הוא חייב להפעיל שיקול דעת ולשאוף שתוקם ממשלה יציבה לארבע שנים שתוביל מהלכים רציניים".

קדימה קיבלה את עקרונות ישראל ביתנו

ביום השני השבוע, הודיעה קדימה לישראל ביתנו כי היא מקבלת את חמשת העקרונות של ישראל ביתנו לכניסה לממשלה.

בפגישה שנערכה אז בין יו"ר צוות המשא ומתן של ישראל ביתנו, ח"כ סטס מיסז'ניקוב, לשר חיים רמון שמנהל את המשא ומתן מטעם קדימה, הועלו העקרונות שהעבירה ישראל ביתנו לקדימה: הכרעת שלטון חמאס, ברית הזוגיות, חוק הגיור, נאמנות תמורת אזרחות ושינוי שיטת הממשל.

רמון השיב כי קדימה מקבלת בחיוב את רוב העקרונות. בישראל ביתנו אמרו בצהריים כי הם מקבלים בברכה את תשובת קדימה, ומצפים לתשובה מהירה גם מהליכוד.

קדימה פירסמה את תגובתה למסמך חמש הנקודות, כפי שהועבר אל המפלגה על ידי ישראל ביתנו. מקדימה נמסר כי קיבלו את רוב דרישות ישראל ביתנו וזאת על סמך מצעה של קדימה ונאומיה של לבני בתקופה האחרונה, וכי "עמדותיה של קדימה לא השתנו".