בית המשפט העליון ביטל הערב את החלטת ועדת הבחירות והחליט לאפשר לרשימות הערביות בל"ד ורע"מ-תע"ל להשתתף בבחירות הקרובות. שתי המפלגות יוכלו להתמודד בבחירות שייתקימו בעוד 20 יום.

ההחלטה לאפשר למפלגת רע"מ-תע"ל להשתתף בבחירות התקבלה פה אחד, כאשר תשעה שופטים היו בעד. באשר למפלגת בל"ד, שמונה שופטים תמכו בהתמודדותה בבחירות, לעומת שופט אחד, השופט אדמונד לוי, שהתנגד. הנימוקים להחלטה יינתנו במועד מאוחר יותר.

ח"כ אביגדור ליברמן וח"כ אחמד טיבי ירוויחו שניהם מההחלטה, לאחר שככל הנראה כולם יישבו יחד במליאה, מאחר שמאז פסילת המפלגות בוועדת הבחירות המרכזית, מפלגתו של ליברמן עלתה בארבעה עד שישה מנדטים, ואולי המהומה תגרום לבל"ד לעבור את אחוז החסימה.

ליברמן: רישיון להרוג את מדינת ישראל

בתגובה להחלטת בית המשפט העליון אמר יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן: "אהרון ברק הוא שאמר ש'דמוקרטיה לא צריכה להרוג את עצמה כדי להוכיח את חפותה'. בית המשפט זרק היום את האמירה הזו לפח ונתן למעשה למפלגות הערביות רישיון להרוג את מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אנחנו לא נוותר: בכנסת הבאה נעביר את חוק האזרחות שישים גבול לחוסר הנאמנות של חלק מערביי ישראל".

ח"כ איברהים צרצור (רע"מ-תע"ל) שמח על ההחלטה. "זו החלטה שמעידה כאלף עדים שהחלטת ועדת הבחירות המרכזית הייתה פוליטית גרידא, ומוכיחה כי תעשיית החוקים הגזעניים שמייצרת כנסת ישראל לאורך זמן הם פוליטיים ונטולי ערכים, חוקתיות ומוסריות".

ח"כ צרצור הבטיח כי מפלגתו "תמשיך להיאבק במסגרת החוק כנגד המדיניות של ממשלות ישראל ותעשה הכול כדי להביא את המדינה הזו לשפיות וליישום השוויון בתוך גבולותיה, ולהשיג שלום עם שכנותיה והעם הפלסטיני".

"סטירת לחי לוועדת הבחירות המרכזית"

גם במרצ – התנועה החדשה ברכו. "אנו שמחים על שהכהנאיזם שדבק במערכת הפוליטית, ובכלל זה בקדימה ובעבודה, לא הגיע לבית המשפט", אמרו במפלגה. "קדימה והעבודה יצטרכו לעשות חשבון נפש עמוק על החלטות פופוליסטיות וחסרות שיקול דעות שביקשו למנוע את ייצוגם של אזרחי ישראל הערביים".

ח"כ אופיר פינס ממפלגת העבודה מברך גם הוא את החלטת בית המשפט העליון. "ההחלטה מהווה סטירת לחי לוועדת הבחירות המרכזית - הפסיקה מוכיחה שהוועדה אינה רלוונטית", אמר פינס. "הפוליטיקאים בוועדה עוסקים בתעמולת בחירות צינית ובקידום אינטרסים פוליטיים, והופכים את הליך פסילת המפלגות לפארסה". פינס הודיע כי בכוונתו לקדם חקיקה שתפקיע מהפוליטיקאים את הסמכות לפסול מפלגות ושתקבע שרק ליו"ר הוועדה, שופט בית המשפט העליון, תהיה סמכות לפסול מועמדים ומפלגות.

במפלגת הבית היהודי אמרו כי "בכל הנוגע לפסילת רשימות ערביות, בג"ץ ממשיך לפעול על טייס אוטומטי. מאז שנכנס לתוקפו החוק של ח"כ אורלב, לפיו מי שביקר במדינת אויב לא יוכל להיבחר לכנסת, הח"כים הערבים לא מעיזים לצאת לביקורי הזדהות במדינות אויב, אך לצערנו הם ימשיכו לפעול בכנסת כסניף של החיזבאללה והחמאס, בניהולו של עזמי בשארה ובחסותו של בג"ץ".

יו"ר צוות התגובות של קדימה, ח"כ יואל חסון, שהצביע בוועדת הבחירות המרכזית בעד פסילת רשימות בל"ד ורע"מ-תע"ל קיבל את הפסיקה בהבנה. "אני מכבד את החלטת בית המשפט העליון ומקווה שהמפלגות הערביות יבינו את המסר", אמר ח"כ חסון. לדבריו, על המפלגות הערביות לייצג את ערביי ישראל ואת האינטרסים של המדינה, ולא לראות בבשארה ובאויבי ישראל חלק מהאג'נדה שלהם.

"נציג המאפיה הרוסית במדינת ישראל"

אתמול התקיים בבית המשפט העליון דיון על ערעורן של המפלגות הערביות, בל"ד ורע"מ-תע"ל, על החלטת ועדת הבחירות של הכנסת לפסול אותן מהתמודדות בבחירות הקרובות לכנסת. אל הדיון הגיעו מספר חברי כנסת , בהם ליברמן ואריה אלדד שהגישו את העתירות לוועדת הבחירות.

מצד המפלגות הערביות הגיעו רבים מחברי הכנסת הערבים, בהם אחמד טיבי וטאלב א-סאנע. לפני הדיון יצא ליברמן אל כלי התקשורת הרבים במקום. "אני חושב שיש במקרה הזה התנגשות בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת", אמר ח"כ ליברמן לעיתונאים. "הדיון היה צריך להתקיים בוועדת הבחירות המרכזית, ואני מצטער שזה הגיע לבית המשפט העליון. אבל בסופו של דבר אני מקווה שההחלטה שתתקבל תציב בדיוק את הגבולות למה הוא חוסר נאמנות למדינה", הוסיף ליברמן.

בשלב זה התפרץ לדבריו ח"כ א-סאנע: "התפקיד שלך זה להסית, אתה נציג המאפיה הרוסית במדינת ישראל", הוא הטיח בליברמן. "אתה עולה חדש שלא יודע לדבר עברית, אנחנו ילידי הארץ ואזרחי ישראל על אפך ועל חמתך, ואם זה לא מוצא חן בעיינך, אתה יכול לעוף מפה".

ח"כ טאלב א-סנע רוצה לצאת לעזה: "לבחון את פשעי המלחמה"