התוצאות הצמודות בין קדימה והליכוד, לפי מדגם חדשות 2, וחלוקת הגושים שנותנת יתרון משמעותי לגוש הימין מעלות את השאלה מי בסופו של דבר ירכיב את הממשלה הבאה: ציפי לבני או בנימין נתניהו?

לפי מדגם חדשות 2 שערכה ד"ר מינה צמח ממכון דחף עולה כי ציפי לבני מנצחת את בנימין נתניהו וזוכה ב-29 מנדטים, לעומת 27 של הליכוד. עוד עולה מהמדגם כי גוש הימין זוכה ב-64 מנדטים, וגוש השמאל זוכה ב- 56 מנדטים בלבד. במקרה כזה, שהפער בין קדימה לליכוד הוא זעום, והפער בין הגושים גדול יחסית, לא ברור על מי יטיל נשיא המדינה, שמעון פרס, את מלאכת הרכבת הממשלה. יש להדגיש כי הפער קטן, ועלול להשתנות במהלך הלילה.

השאלה שתשאל היא למי יש סיכוי גדול יותר להרכיב את הממשלה, ועל מי ימליצו יותר חברי כנסת. קיימות מספר אפשרויות: אם פרס יטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו, הוא יכול לחבור למספר מפלגות בהן: ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן שזוכה לפי המדגם ב-15 מנדטים, ש"ס עם 10 מנדטים, יהדות התורה עם 5 מנדטים, והבית היהודי עם 4 מנדטים. בסך הכל, קואליציה של 64 חברי כנסת.

רשות המסים הטעתה את חברי הכנסת, ארכיון (צילום: חדשות 2)
מי ירכיב את הממשלה? | צילום: חדשות 2

אם נשיא המדינה יטיל את הרכבת הממשלה על לבני, היא יכולה להקים ממשלה רחבה בשותפות עם הליכוד, ישראל ביתנו ומפלגת העבודה. קדימה עם 29 מנדטים, הליכוד עם 27 מנדטים, העבודה 13 מנדטים, וליברמן עם 15 מנדטים: בסך הכל ממשלה רחבה עם 84 חברי כנסת. אפשרות נוספת היא לקואליציה שתקים לבני עם השמאל, ובלי ליברמן.

"לבני תרכיב את הממשלה"

"אם ליברמן לא ימליץ על אף אחד, יש יתרון ללבני בהרכבת הממשלה", אמר הלילה השר חיים רמון לאחר פרסום תוצאות מדגם חדשות 2. "אני משוכנע שאפשר לדבר עם הליכוד ולייצר מצע משותף. זהו הישג ענק של קדימה, שהיו שחזו שהיא תעלם, ועל פי המדגם לא איבדה מנדטים, וגם הישג אישי ללבני".

"אני מודה שאני מאוד נרגשת", אומרת יו"ר הכנסת דליה איציק ממפלגת קדימה. "אני כבר למודת ניסיון במעמדים כאלה ולמרות זאת נרגשת כי שימשתי כיו"ר המטה, כי אני יודעת כמה זה היה קשה וכי אנחנו מובילים בכל המדגמים. ציפי לבני תהיה ראש הממשלה הבאה. אני פחות מתרגשת משאלת הגושים. הנשיא יטיל על לבני את הרכבת הממשלה".