יו"ר קדימה, ציפי לבני, הגיעה לבית הנשיא ומסרה לו רשמית כי לא הצליחה להרכיב ממשלה. "משהוטלה עלי מלאכת הרכבת הממשלה, הבהרתי כי אני מחויבת לבדוק האם יש אפשרות להקים ממשלה יציבה לפני שהולכים לבחירות.
מציתי את התהליך – ויכולתי לעמוד היום ולהציג ממשלה" אמרה לבני. "הייתי מוכנה גם לשלם מחירים להקמת ממשלה אבל עד לרגע האחרון לא הייתי מוכנה למשכן את עתידה הכלכלי והמדיני של ישראל ולא את התקווה לעתיד טוב יותר ולפוליטיקה אחרת".

"פעלתי במו"מ בנפש חפצה. קראתי להקמת ממשלת אחדות לאומית,קיבלתי החלטה לשתף פעולה עם שותפים עתידיים בממשלה כי אני מאמינה בהסכמות נדרשות במדינה כ"כ מקוטבת, אמרה שרת החוץ, "קיבלתי החלטה לתת תמיכות כספיות למשפחות נזקקות למרות הקיצוצים התקציביים, כי אני מאמינה בחובתה של ממשלה לתת מענה לצרכים חברתיים ובלבד שאינם סקטוריאליים וצרים. אבל בימים האחרונים הסתבר לי כי השיטה הקיימת, והעובדה שהקמת הממשלה נעשית בשלהי כהונה מביאה לדרישות בלתי אפשריות מצד שותפות עתידיות, הן בנושאים כלכליים, הן בנושאים מדיניים, הן בנושאים פוליטיים של שותפות קואליציונית ועוד כהנה וכהנה".

לבני מחפשת פתרון ברגע האחרון?

"יש מחירים שאפשר לשלם, יש מחירים שאחרים מוכנים לשלם – אבל אני לא מוכנה לשלם אותם על חשבון המדינה, על חשבון אזרחיה ורק בשביל להיות ראש ממשלה בממשלת שיתוק. בעיני, ראש ממשלה נבחר כדי לקדם את ענייניה של המדינה קודם כל. בעיני, אם מישהו מוכן למכור את מה שהוא מאמין בו בשביל כיסא, הוא לא ראוי לשבת עליו".

"זה לא סוד שהציבור בישראל מאס בפוליטיקה. אני מכירה היטב את המגרש הפוליטי ובוחרת להתנהל בו בדרכי – ואת הדרך של כל אחד ואחת מאיתנו – הציבור ישפוט. הודעתי לנשיא כי בנסיבות שנוצרו יש ללכת לבחירות ללא שיהוי מהר ככל שניתן – והנחתי את סיעתי סיעת קדימה לפעול בהתאם. יבחר העם את מנהיגיו, ויבחר הראוי מבינינו שטובת המדינה היא זו שבאמת מול עיניו", כך נאומה של יו"ר קדימה בבית הנשיא.

הנשיא פרס אמר ללבני בתגובה כי הוא "רוצה להודות לך על המאמצים שעשית. הרכבת ממשלה היא עניין סבוך וקשה, אני יודע ששמרת על הגינותך, על עקרונותייך ויחד עם זאת הטית אוזן לצרכים של אחרים, כפי שצריך במו"מ שכזה. הפתעת אותי כשבאת לפני הזמן, ויש לך עוד שבוע ימים".

"בעקבות הודעתך זו בכוונתי להזמין את נציגי הסיעות, למסור להם את החלטתך ולשאול לדעתם. על פי החוק אני צריך להודיע בתוך 3 ימים ליו"ר הכנסת על החלטתי", אמר הנשיא והוסיף, "לפעמים הבחירות אינן בזמן, אך בחירות אינן טרגדיה".

יו"ר קדימה הייתה אמורה להגיע ב-14:00 לבית הנשיא בירושלים, כדי להודיע לנשיא פרס על אי-הצלחתה בהרכבת הממשלה. אולם, ברגע האחרון, כשהנשיא וגם התקשורת ממתינים לה, הודיעה לבני: "אגיע לבית הנשיא ב-17:00". הסיבה לדחיית בת שלוש-השעות: יו"ר הכנסת דליה איציק ביקשה ממנה ניסיון אחרון, נואש, להקים ממשלה ולא ללכת לבחירות. במהלך שלוש השעות הללו צפויות השתיים לערוך סבב שיחות אחרון בהחלט, אולם לא נראה כי לבני תצליח למצוא שותפים חדשים ובכל זאת תצטרך להכריז על כישלון במגעים לגיבוש קואליציה.

למרות הניסיון האחרון והעידוד הניכר של דליה איציק, המפלגות החרדיות שהציבו את המכשול העיקרי בדרך להקמת הממשלה הזאת ממש לא מתכוונות לשנות את דעתן. מש"ס נמסרה הודעת הטקסט הבאה: "הסירוב הוא סוף, סופי, סופני". דוברו של ח"כ רביץ מדגל התורה אמר לחדשות 2 באינטרנט: "לא התקבלה בינתיים פנייה מלבני או מאיציק". הוא הוסיף כי הוא "לא חושב שזו מטרתה האמיתית של הדחייה", וכי "אחרי שהרבנים קבעו מה שקבעו לא נראה שיש מקום לפתוח מחדש את המו"מ".

אמש קיבלה לבני את ההחלטה ללכת לבחירות. בתום התייעצויות ארוכות היא החליטה שלא להציג היום לנשיא המדינה שמעון פרס ממשלה. המשמעות: ישראל הולכת לבחירות כנראה ב-17 בפברואר.

לבני אמרה הבוקר למצלמת חדשות 2 באינטרנט בפתח ביתה: "אני שלמה עם עצמי, אין כמו להיות שלם עם עצמך, לצאת לדרך ולנצח". בישיבת "שרינו" היא דיברה על המו"מ הכושל מול המפלגות השונות. "הימים האחרונים הפכו את הדרישות הקואליציוניות לבלתי אפשריות והיה צריך לשים לזה גבול", אמרה לבני. "להגיד עד כאן".

היא הוסיפה: "הייתי מוכנה לתת כבוד ולתת כיבודים, הייתי גם מוכנה להעביר תקציבים שאני מאמינה בהם למשפחות חלשות ועל בסיס חברתי. אבל כשהתברר שכל אחד וכל מפלגה מנצלים את ההזדמנות לדרישות בלתי לגיטימיות - לא כלכלית ולא מדינית - החלטתי להפסיק את זה וללכת לבחירות".