ח"כ אחמד טיבי, היום בזמן המהומה בכנסת (צילום: חדשות 2)
ח"כ אחמד טיבי, יו"ר רע"מ תע"ל ביום הפסילה | צילום: חדשות 2

"הראיות נגד מפלגת רע"מ-תע"ל הינן קלושות ביותר" - כך כתב היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז בנייר עמדה שהגיש לבית המשפט העליון, לקראת דיון שיתקיים היום בנושא פסילת המפלגות הערביות על ידי ועדת הבחירות של הכנסת. הדיון יתקיים סביב העתירה שהגישו חברי הכנסת הערבים, לאחר הפסילה.

לפי מרבית ההערכות, בג"ץ צפוי לבטל את החלטת ועדת הבחירות - ולאפשר למפלגות הערביות בל"ד ורע"מ-תע"ל להתמודד בבחירות לכנסת הקרובה.

מזוז הוסיף כי "הראיות אינן עומדות במבחנים אותם קבע בג"ץ לפסילתה של רשימה". כזכור, בשבוע שעבר הצביעו ברוב גדול ביותר חברי ועדת הבחירות של הכנסת בעד פסילתן של שתיים מתוך שלוש המפלגות הערביות - בל"ד ורע"מ-תע"ל.

טענה אחת שהועלתה על מפלגת בל"ד, שח"כ לשעבר עזמי בשארה עמד בראשה, היא שיש לפסול אותה לאחר שבשארה נחשד במגע עם גורמי חיזבאללה. מזוז שולל את הטענה הזו. "ההיתלות בהיותו של עזמי בשארה ממייסדי המפלגה אין בה ממש, משום שהעבירות המיוחסות לבשארה מיוחסות לו באופן אישי ולא לאף קבוצה כלשהי", כתב היועמ"ש.

כזכור, הסיבה הרשמית לפסילתן של המפלגות הייתה שמצען שולל את קיומה של ישראל כמדינה יהודית, ובשל תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד מדינת ישראל.

היום: דיון בבג"צ בנושא

היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז (צילום: חדשות 2)
היועץ המשפטי מזוז, ארכיון | צילום: חדשות 2

מפלגות האיחוד הלאומי וישראל ביתנו, שעתרו לפסילת בל"ד ורע"מ-תע"ל, יתייצבו הבוקר בבג"צ לדיון בעניין העתירה. עוזי לנדאו מישראל ביתנו אמר לקראת הדיון כי "רק מדינה שיצאה מדעתה משלמת את שכרם של נציגי אויביה ומאשרת להם לכהן בפרלמנט שלה ולהשתמש בו כנגדה".

אם יחליטו שופטי בג"צ להפוך את החלטת ועדת הבחירות המרכזית ולאפשר למפלגות הערביות להתמודד על מקום בכנסת הבאה, זו לא תהיה הפעם הראשונה. ב-2003 ביטל בג"צ החלטה דומה שפסלה לכאורה את מפלגת בל"ד.

בערעורן לבית המשפט העליון אמרו במפלגות הערביות כי "התוכן הענייני של מצע המפלגה כבר עמד למבחן, ומאז לא השתנה כלום. לא שינינו את המצע. להיפך - הפכנו מזוהים יותר עם הסעיף במצע שמתייחס ל'מדינת כל אזרחיה'. זה הדגל שמניפה בל"ד, וכולם יודעים שזו הסיסמה שלנו".

טיבי: הוועדה פאשיסטית

מפגינים בעד טיבי. יחזור לכנסת הבאה? (צילום: אימג'בנק - gettyimages)
ההפגנות מול בג"ץ - בסיבוב הקודם | צילום: אימג'בנק - gettyimages

מחוץ לאולם בו התכנסה הוועדה בשבוע שעבר התפתח ויכוח חריף בצעקות. "אתה קניבל שותה דם של פלסטינים, אתה שמח על ההרג שלהם", צעק ח"כ ג'מאל זחאלקה מרע"מ-תע"ל, בעוד ח"כ טיבי זעם על חברי הוועדה: "תיכנסו, לכו תצביעו נגדנו, בלי ערבים, כנסת בלי ערבים, זה מה שאתם רוצים - מדינה בלי ערבים".

"מדובר בדיון של טריבונל פוליטי, שמנוהל על ידי חבורה של כהנאיסטים פשיסטים שהחליטו מראש שהם רוצים כנסת ללא ערבים", אמר הערב יו"ר רע"מ-תע"ל, ח"כ אחמד טיבי. במהלך הדיון הדרדרו הדברים עד לכדי עימות של ממש עם חברי הכנסת הערבים, שקמו ועזבו את הדיון בכעס.

"לאחר שקדימה הכריזה שהיא מצטרפת לבקשה של הפסילות, מצאנו כולנו צורך לנטוש ולא להשתתף בהצבעה", אמר טיבי. על ההתבטאות החריפה שלו מוקדם יותר היום כי "כל קול לקדימה הוא כמו כדור בחזה של ילד פלסטינים", אמר טיבי כי "התייחסתי בעיקר למצביעים הערבים, שאני לא רוצה שיצביעו לא לקדימה, לא לעבודה ולא לליכוד, זה בושה שיש בימים אלה מי שיכול להצביע מהמגזר הערבי עבור האנשים האלה".