אחרי שלושה חודשי לחימה אינטנסיביים, ובצל המתקפה הרצחנית על יישובי העוטף, שהותירה אלפי משפחות מדממות, המומות וכואבות, דוד דואני קוטלר, מנהל בית-הספר התיכון  נופי הבשור בו לומדים מאות תלמידי המועצה האיזורית אשכול ותושב כפר עזה - התפטר מתפקידו. לדברי גורמים המעורים בסוגייה, הפיטורים מגיעים ככל הנראה על רקע ניסיונו של מנהל בית הספר לשמור על כל התלמידים מאוחדים - נסיון שכשל.

13 תלמידים ואנשי צוות בבית הספר נרצחו בשבת השחורה. 7 תלמידים נחטפו. עשרות מבוגריו נרצחו גם הם ועשרות נוספים נותרו ללא הורים או אחים.

"כל העת הובלתי קו בלתי מתפשר של שמירה על אחדות בית הספר, על צוותי ההוראה ועל הכוחות המקומיים והמוכרים, יחד עם מתן מענה פרטני מותאם עבור כל תלמידה ותלמיד", כתב בהודעה שנשלחה להורי בית הספר. "עודני מאמין בכוחה של קהילה ובחשיבותו העליונה של שימור קשר מוסדי בין כולם, כזה אשר יחזק וינחם בהווה, ויהווה את הבסיס בעתיד הצפוי לבוא. לצערי, גישתי זו לא היתה נחלת חלק מהגורמים המשפיעים על ביה"ס ועל תפקודו, ועל כן נוצרו מתחים ופערים שהיה קשה לגשר עליהם. לאור כך, בשל אותם העקרונות שהנחלתי, ומתוך הבנה כי מנהיג צריך לדעת מה המקום הטוב עבור הקהילה שלו, החלטתי לסיים את תפקידי כמנהל בית החינוך נופי הבשור".

לדברי הורים לתלמידים מבית הספר, דואני קוטלר עשה מאמצים כבירים על מנת לשמור על בית הספר מאוחד במציאות הבטחונית הנוכחית האיומה. הוא ניסה למצוא מבנה בו כל תלמידי בית הספר ילמדו יחד, וכן להקים מערך הסעות מהאיזורים בהם שוכנו תושבי הקיבוצים והמושבים. יחד עם זאת, הסיטואציה המורכבת הקשתה על משרד החינוך להירתם ליוזמה, וכך גם בנוגע למועצה האיזורית - וההצעה כשלה.

כרגע בפועל, כל יישוב דואג לעצמו למסגרת לימודית. למשל, המשפחות שפונו לחצרים יכולים לבחור שילדיהם ילמדו שם, וילדיהם של תושבי ניר עוז, שפונו לכרמי גת שבקרית גת, ילמדו בבית ספר האזורי של הקיבוצים באזור. התוצאה בשטח, מבהירים ההורים, היא שבתי הספר המקוריים של התלמידים מתפרקים לפחות לשנה הקרובה, והילדים לא יפגשו את המורים שהם מכירים, את חבריהם לספסל הלימודים, ואת המסגרת שהיוותה הבית.

"כבוד וזכות גדולה הייתה להנהיג את בית הספר נופי הבשור בשלוש השנים האחרונות", כתב דואני קוטלר מכתב הפרידה שלו. "כולי תקווה כי בשנת הלימודים תשפ"ה בית הספר יתאחד ויחזור להיבנות מחדש".

דואני קוטלר סרב להגיב לדברים.