שר החינוך הכריז היום (ראשון) על שורת המהלכים שהוא מתכנן לבצע במערכת החינוך. הוא צייר תמונת מצב עגומה של מערכת שמצויה לתפיסתו במשבר עמוק בשל השפעות הקורונה ונוכח הפגיעה הקשה במעמד המורה. בין היתר הוא התייחס לאפשרות שמורים ייעדרו מהלימודים מחר כמחאה נגד המהפכה המשפטית והדגיש כי במידה ומורה לא ינכח – הוא לא יקבל תשלום. תלמידים שלא יגיעו לשיעור יירשמו כחסרים, מה שעלול לפגוע בציון.

קיש, שנכנס לתפקידו לפני כחודש, אמר כי הוא רואה חשיבות רבה בחיזוק מעמד המורה. הוא אף הביע תמיכה בכך שתלמידים יידרשו לקום עם כניסת המורה לכיתה. בנוסף, הוא הגדיר כמה צעדים שהוא מתכנן לקדם במשרדו: פתיחת אזורי רישום, שילוב לימודי אקדמיה בתיכון, שילוב של חיילות וחיילים במקצוע ההוראה והרחבת בתי הספר של החופש הגדול. "אני רואה חשיבות רבה במאמץ לצמצום הפערים ולמתן הזדמנות שווה במערכת החינוך", הוסיף. 

הפתרונות שהציע קיש וסימני השאלה

השר קיש הודיע כי בכוונתו להקצות מיליארד שקלים נוספים לחינוך המיוחד. כיום מדובר בכ-12% מילדי המערכת, אך ברור שהמספר רק ילך ויעלה. הוא הורה על הקמת ועדה חיצונית שתייעץ בנושא ותגיש את המלצותיה תוך חודשים ספורים, אותה יוביל מנכ"ל אל-על לשעבר ויו"ר אלו"ט עמוס שפירא. מדובר במינוי חיצוני נוסף, שגרר לא מעט הרמת גבות, על ההחלטה שלא להציב בראש איש מקצוע מתחום החינוך.

שר החינוך התייחס גם למחסור במורים שדורש לדבריו טיפול מיידי. בין הפתרונות שהציע הוא שילוב במערכת החינוך של חיילי צה"ל (במהלך שירותם הצבאי או לאחריו) שעסקו בהדרכה במסגרת השירות. עלתה גם האפשרות שהמשרה שלהם תוכר כעבודה מועדפת. עם זאת, לא ברור מאין יגיע התקציב לצעד ומה עמדת הצבא בנושא.

קיש ציין כי הוא פועל לקידום שיעורים פרטניים לכל ילד, לימוד בקבוצות משותפות וחיזוק הפריפריה החברתית בדגש על לימודי השפה. הוא סיכם והצהיר כי "תקציב החינוך שיאושר בתקציב המדינה הקרוב הוא הגדול ביותר שידעה מערכת החינוך מאז הקמתה".