בשלהי כהונתה כשרת החינוך, יפעת שאשא ביטון פרסמה היום (שלישי) מסמך הנחיות רשמיות לבתי-הספר, שמסדיר את המענה לתלמידים מהקהילה הגאה. בעקבות השינוי, המורים התבקשו לקיים שיח עם התלמידים לגבי לשון הפנייה המועדפת עליהם מבחינת זהות מגדרית. על פי משרד החינוך, מטרת ההנחיות היא לסייע לצוות החינוכי להעניק לתלמידי הקהילה הלהט"בית מענה מותאם, רגיש ומכבד.

משרד החינוך דרש כי מוסדות החינוך יכשירו את הצוותים החינוכיים לשילוב תלמידי מהקהילה הלהט"בית ויפעלו באופן מותאם ורגיש, שלוקח בחשבון את השלב ההתפתחותי בו נמצאים הילדים. עוד הוחלט לקיים קשר עם משפחות גאות בבית הספר ולהקפיד על לשון פנייה רגישה במסמכים בית-ספריים, ובשיח עם ילדים, בני נוער והורים. ההנחיות גובשו בידי השירות הפסיכולוגי של משרד החינוך, בשיתוף עם הנהגת ההורים הארצית, ארגוני הקהילה הלהט"בית, אנשי אקדמיה ואנשי מקצוע.

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, בועדת החינוך (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
"כלים ליצירת מרחב בטוח לתלמידים", השרה שאשא ביטון | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

במשרד החליטו גם לפרסם לראשונה הנחיות רשמיות המסדירות את היחס לתלמידים טרנסג׳נדרים בבתי הספר. לפי ההנחיה, יש לקיים דיאלוג עם התלמיד בנוגע לרצונותיו, צרכיו והשלב בו הוא נמצא. כמו כן, יש לבחון את האפשרות לשיתוף הורי התלמיד. במידה וניתן לשתפם, יש לקיים עימם דיאלוג בסוגיות השונות שעולות ואף להיוועץ עם אנשי מקצוע נוספים. הסוגיות שנדרש לפעול בהן לפי המסמך שפורסם: לשון הפנייה לתלמיד, לינה משותפת, שיעורי חינוך גופני, פעילות חינוכית בה קיימת הפרדה מגדרית, נגישות לחדר השירותים וקוד לבוש.

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון התייחסה למדיניות החדשה של המשרד: "מערכת החינוך חייבת לתת מענה שוויוני, ראוי ומכיל לכלל התלמידים הנמצאים בה. ההנחיות שגיבשנו עם הגורמים המקצועיים מבטאים את הניסיון הנרכש במשך שנים, ומעניקות לכל מוסד חינוכי וצוותי ההוראה שבו כלים ליצירת מרחב בטוח ותחושת מוגנות ושייכות לתלמידות ולתלמידים הלהט"בים, למשפחותיהם ולכלל השותפים בקהילת בית הספר".

בתוך כך, בימים אלו מתנהל המשא ומתן הקואליציוני ועוד לא הוכרע מי יחזיק בתיק החינוך. אחת האפשרויות העולות מן הדיונים היא שמשרד החינוך יועבר לידי מפלגת "הציונות הדתית", שרבים מחבריה התבטאו בעבר נגד הקהילה הגאה. על כן, לא ברור אם הממשלה החדשה תבחר ליישם את עקרונות המסמך שפורסם על ידי משרד החינוך.

כיתה, אילוסטרציה (צילום: פלאש 90 \ GREGORY LIFSHITS, חדשות)
"הקללה הנפוצה ביותר בבית הספר היא 'הומו'", אילוסטרציה | צילום: פלאש 90 \ GREGORY LIFSHITS, חדשות

על פי מחקר שערכה השנה ד"ר סיגל גולדין מהמכון הישראלי לחקר מגדר ולהט"ב, בית הספר הוא המרחב שבו נתונים תלמידים מקהילת הלהט"ב למקרי שנאה ואלימות בעוצמה הגבוהה ביותר, על רקע זהותם, מצד תלמידים אחרים. 90 אחוזים מבני הנוער בגילי 14-15 דיווחו שהיו נתונים בשנה האחרונה ללהט"בופוביה בבית-הספר. בנוסף, אחד מכל חמישה תלמידים להט״בים בגילי 14-15 דיווחו כי נחשפו בשנה האחרונה, לעיתים קרובות, למקרי שנאה נגד הקהילה.

מור נהרי, מנכ"לית ארגון חוש"ן - ארגון החינוך וההסברה של הקהילה הגאה, ברכה על המהלך: "אנחנו מברכים ומתרגשים על פרסום מסמך פורץ דרך שמגן ושומר על תלמידים ותלמידות בכל רחבי הארץ. בעולם בו ילדים להט"בים חשופים לאלימות בין כתלי בית הספר ומחוץ לו, הפעילות לחינוך לסובלנות בתוך מערכת החינוך חשובה מתמיד".

הילה פאר, יו״ר האגודה למען הלהט״ב, התייחסה גם היא להחלטה וציינה כי עד היום כלל לא הייתה קיימת הנחיה בנושא היחס לתלמידים מהקהילה. פאר הוסיפה: "המסמך שפרסם משרד החינוך הוא מסמך מציל חיי אדם. במציאות בה הקללה הנפוצה ביותר בבתי הספר היא 'הומו' ובה בתי הספר בישראל הם הזירה עם מידת האלימות הגבוהה ביותר כלפי נוער גאה, ההנחיות שפורסמו הן חומת הגנה עבור התלמידים".