המחסור במורים – במספרים: משרד החינוך חשף היום (ראשון) שכ-5,671 מורים וגננות חסרים במערכת החינוך, בדוח שמתפרסם קצת יותר מחודש לפני פתיחת שנת הלימודים הבאה. הנתונים נאספו לראשונה לבקשתה של שרת החינוך שאשא ביטון, ובמסגרת הצורך בגיבוש תוכנית אסטרטגית להתמודדות עם המשבר.

במשרד החינוך אומרים כי המיפוי נערך בקרב מנהלי המוסדות, ונכון למועד זה. עוד נמסר כי הוא ממשיך באיסוף הנתונים לקראת פתיחת שנת הלימודים בראשון לספטמבר.

 המחסור במורים וגננות לפי שכבת גיל

בגני הילדים: 117 גננות

ביסודי: 2,351 מורים

חטיבת ביניים: 855 מורים

על יסודי: 1,245 מורים

מורים וגננות בחינוך המיוחד: 1,103

סה"כ דרישה: 5,671 מורים וגננות

המחסור במורים לפי תחומי דעת ביסודי

מחנכי כיתה: 1,295 מורים

 אנגלית: 424 מורים 

 מדעים: 251 מורים

אומנות: 178 מורים

חינוך גופני: 203 מורים

סה"כ: 2,351 

המחסור במורים לפי תחומי דעת בחטיבת הביניים

 מתמטיקה: 196 מורים

 אנגלית: 247 מורים 

 מדע וטכנולוגיה: 214 מורים

 לשון עברית: 198 מורים

 סה"כ: 855 מורים

 המחסור במורים לפי תחומי דעת בחטיבה העליונה

 מחנכי כיתות: 200 מורים

 אנגלית: 200 מורים 

 מתמטיקה: 156 מורים

 לשון עברית: 131 מורים

 מדעי המחשב: 82 מורים

 ספרות: 66 מורים

 ביולוגיה: 68 מורים

 תנ"ך: 60 מורים

 פיזיקה: 47 מורים

 כימיה: 21 מורים

 אזרחות: 47 מורים

 גיאוגרפיה: 25 מורים

 היסטוריה: 50 מורים

 חינוך גופני: 47 מורים

 אלקטרוניקה: 17 מורים

 חשמל: 7 מורים

 תחבורה מתקדמת: 3 מורים

 מכונות: 11 מורים

מידע ונתונים: 4 מורים

 אדריכלות: 3 מורים

 סה"כ: 1,245 מורים

בחלוקה לפי מחוזות, במחוז צפון חסרים 132 מורים, במחוז חיפה 457, ובדרום 340 מורים חסרים. במחוז מרכז המספר עולה לכ- 1,642 מורים, בת"א 1,847. במחוז ירושלים במשרד החינוך חסרים 305 מורים, ובמחוז ההתיישבותי – 948.

יפעת שאשא ביטון
השרה שאשא ביטון. "הנתונים מוכיחים שאנחנו בעיצומו של משבר חמור"

שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון, מסרה: "הנתונים מוכיחים מעל לכל ספק שאנחנו בשיאו של משבר חמור בכוח אדם שהתעצם בשנים האחרונות, ומסכן את עתידה של מערכת החינוך. המשבר אינו נקודתי, או במקצועות בודדים, אלא מקיף ועמוק בכלל המקצועות במערכת. המאבק להעלאת שכרם של צוותי ההוראה ושיפור מעמדם הוא מאבק על החינוך של הילדים שלנו, להם אנו שואפים להבטיח את החינוך הטוב והמסור ביותר. הסכם שכר משמעותי, הינו מעל הכל אינטרס של מדינה השואפת להצלחה ולמצוינות, לצד תהליכים מקצועיים נוספים שאנו מקדמים במערכת. אין לכלכלה ולחברה שלנו עתיד ללא מערכת חינוך חזקה, יציבה ומתקדמת".

ממשרד האוצר נמסר: "הנתונים שמפרסם היום משרד החינוך מדגישים את הצורך בתגמול משמעותי של המורים הצעירים, במתן אפשרות לחוזים אישיים במקצועות מבוקשים ובהסכם שיצעיד קדימה את מערכת החינוך".

״מורות יתמוטטו מלחץ נפשי״: מורים ומורות התבקשו לחנך שתי כיתות במקום אחת

אחת הדרכים באמצעותן מתבטא המשבר היא הבקשה ממורים בבתי ספר יסודיים לחנך שתי כיתות במקום אחת בשנת הלימודים הקרובה.

המורים מתריעים מפני מצב "בלתי אפשרי" שיפגע בילדים. המפקחים ביקשו מהנהלות בתי הספר לנקוט ב"פתרונות יצירתיים" ובהסתדרות המורים פנו למשרד החינוך נגד הטלת עומס כפול על המחנכים. בשיחה עם N12 סיפרו לנו מורים על המצב העגום. 

״ביקשו ממני לחנך שתי כיתות כי חסרות מחנכות בבית הספר״, סיפרה מ', מורה בבית ספר יסודי במרכז הארץ. ״לא הסכמתי, אמרתי למנהלת שאני רוצה להמשיך לחנך את הכיתה שלי ולא להוסיף כיתה נוספת. כל צוות המורים התנגד והתקומם, זה בלתי אפשרי. מורות יתמוטטו מלחץ נפשי, איך אוכל לחנך 64 תלמידים? זה לא טוב לילדים".