בתום חודשיים של אי וודאות וסימן שאלה גדול על פתיחת שנת הלימודים, נציגי האוצר והסתדרות המורים הגיעו הבוקר (רביעי) להסכמות. עם פרסום ההודעה על המתווה החדש, הברכות על ההסכם מיהרו לבוא, ואיתן גם הביקורת – בעיקר מכיוון הגננות שטוענות שיפה בן דויד השתמשה בהן. במקביל, יו"ר ארגון המורים מאיים בשיחה עם N12: שביתה בתיכונים - עדיין על הפרק.

נחתם ההסכם הקיבוצי עם המורים - שנת הלימודים תיפתח מחר

ארגון הגננות מבית ההסתדרות הלאומית כתבו בעקבות פרסום ההסכם: "אנחנו בהלם, השתמשו בנו וזרקו. הגננות נותרו בחוץ וילדי הגנים הופקרו. המאבק שלנו רק מתחיל". לדברי הארגון, "שכחו את ילדי הגנים. אנו בארגון הגננות מחנכות בהלם מוחלט מההסכם שנחתם, ובו אין אף ייצוג לטובת הגננות".

בהסכם שהושג ישנם סעיפים שנוגעים למעמדן של הגננות' והן צפויות לקבל תוספת שכר כמו כל יתר עובדות ועובדי ההוראה. בנוסף הוחלט על תוספת גמול חינוך לגננת משלימה, גמול ניהול גן למנהלת על סך 1,500 שקלים ושכר מנהלת חטיבה צעירה יעלה ב-20%, במקום ב-13%. עוד סוכם על תוספת גמול שילוב למנהלת גן שהיא אמא לילדים עם צרכים מיוחדים.

הגננות: "המאבק שלנו רק התחיל"

לטענתם לאורך המו"מ נותרו הגננות "באפלה", ודבר בהסכם שלהן לא תוקן. "המצב המחפיר של גני הילדים והתנאים המחפירים של הגננות נזרקו החוצה. יפה בן דוד השתמשה בגננות להפגנות ושביתות ולבסוף לא קיבלנו דבר בהסכם. היא ומשרד החינוך שכחו כנראה שהחינוך מתחיל בגן. המאבק שלנו רק התחיל".

למרות זאת, מצד הפוליטקאים שהיו מעורבים במשבר בירכו על ההסכם. שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון: "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. ילדי ישראל - עשינו זאת למענכם, למען צוותי ההוראה ולמען עתיד מערכת החינוך".

כמו כן, כתב ארוכות שר האוצר אביגדור ליברמן בחשבון הטוויטר שלו על סיום המשבר. "שנת הלימודים תיפתח מחר כסדרה עם מערכת חינוך חזקה יותר ואיכותית יותר. לאחר חודשים ארוכים של משא ומתן הצלחנו להביא לשינויים עמוקים שלא נראו מעולם במערכת החינוך בישראל".

לדברי ליברמן: "ההסכמות כפי שהושגו שמות במרכז גם את המורים, אבל גם את התלמידים, ההורים ומתחשבות במשק הישראלי כולו. אנחנו מסכמים תקופה מורכבת שבסופה אנחנו מעניקים ודאות להורים ולתלמידים לפחות לארבע השנים וחצי הקרובות. אני מאחל לכל תלמידי ישראל שנת לימודים פורייה ומוצלחת".

שביתה במערכת החינוך (צילום: דנה עדידי)
ההורים טוענים: "המשבר רחוק מסיום" | צילום: דנה עדידי

אליהם הצטרף גם ראש הממשלה יאיר לפיד: "אני שמח ששנת הלימודים תיפתח כסדרה ומברך את שר האוצר אביגדור ליברמן, את שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ואת מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד, על העבודה הקשה והגעה להסכם טוב שיחזק את מעמד המורה בישראל וישפר את רמת החינוך שמקבלים ילדי ישראל. השקעה במערכת חינוך טובה עם מורים צעירים ומורים ותיקים שמתוגמלים כראוי היא השקעה בילדינו ובעתידה של מדינת ישראל".

ארגון ההורים: "משבר החינוך - אסון לאומי"

מהנהגת ההורים הארצית נמסר: "מברכים בכל ליבנו על כך שילדי הגנים ובתי הספר היסודיים הנרגשים יפתחו מחר את שנת הלימודים, אך כמו שזעקנו לאורך הדרך - הסכם השכר אינו הפתרון לאסון החינוך".

לטענות הנהגת ההורים, "הסכם השכר שנחתם עם הסתדרות המורים אינו יורד לעומק הצורך בשינוי הדרוש לשיפור איכות החינוך במדינת ישראל ואינו נותן מענה למשבר המתמשך ולאסון החינוך המתרחש במדינת ישראל מזה שני עשורים. אנו מצרים בנוסף על כך שאיש בקרב מקבלי ההחלטות לא ריחם גם על תלמידי התיכון והם לא יתחילו מחר את שנת הלימודים. המדינה חייבת להכיר במשבר החינוך כאסון לאומי".

זועם על המהלך. רן ארז (צילום: פלאש 90 - אוליבייה פיטוסי, חדשות)
עדיין מאיים בשביתה | צילום: פלאש 90 - אוליבייה פיטוסי, חדשות

למרות הכל: בתיכונים מאיימים בשביתה

יו"ר ארגון המורים, רן ארז, מאיים כי על אף הסכם השכר החדש, יכול להיות שבתיכונים לא יחזרו מחר ללימודים. בשיחה עם N12 טען: "המשא ומתן איתנו מתקדם בעצלתיים וכרגע אם לא לא להסכם תהיה שביתה בבתי הספר התיכונים. אני אפילו לא יודע מה להגיד למורים כרגע - ההתקדמות איטית והכל תלוי בשיח עם האוצר".

לדבריו, "באוצר לא ענו לנו כי הם היו עסוקים עם הסתדרות המורים. עד אתמול בערב ניהלנו שיחות עם השלטון והמקומי שהוא המעסיק הישיר שלנו השיחות מול משרד האוצר מתנהלים דרך השלטון המקומי ולא בשיח ישיר איתנו. אנחנו רוצים להסדיר את תנאי העבודה של המורים עם המעבר ל-5 ימי עבודה בשבוע - לא להרוויח כלום אלא לשמור על מה שהיה עד כה".

איגוד מנהלי בתי הספר, מנשה לוי, הגיב גם הוא על ההבנות וביקר אותן – "בהסכם עם הסתדרות המורים - אין בשורה גדולה. אין מהפיכה בשכר עובדי ההוראה למעט שכר מורה מתחיל. צר לי על ההסכם. ביזיון ובושה למשרדי האוצר, החינוך והסתדרות המורים - החמיצו הזדמנות היסטורית לתיקון מערכת החינוך ומעמד עובדי ההוראה בישראל".

לדבריו, מרבית אנשי החינוך למעט מורים מתחילים לא הרוויחו מן ההסכם ובסעיפיו "אין התייחסות לנושאים קריטיים כמו - צמצום מספר התלמידים הממוצע בכיתה, ולשיפור בתנאי עבודה נוספים – פינת עבודה, תוכניות לימוד עמוסות, אוטונומיה למנהלים ומורים, התערבות הורים, אלימות בבתיה"ס, חינוך מיוחד, ועוד".