האם היישוב שלכם ברשימה? משרד החינוך פרסם הבוקר (שלישי) את נתוני הזכאות לבגרות לפי רשויות מקומיות לשנת הלימודים תשפ"א (2020-2021). הנתונים מתייחסים גם למדדים נוספים - כמו מה שיעור התלמידים שסיימו בגרות עם 5 יחידות מתמטיקה ואנגלית, אילו בתי ספר מסמיכים את התלמידים במגמות טכנולוגיות ואילו בתי ספר נשארים מאחור עם שיעורי נשירה גבוהים.

בדקו מה קורה ביישוב שלכם:

בראש הרשימה - המגזר הדרוזי

בחלוקה לפי רשויות מקומיות ניתן לראות כיצד המגזר הדרוזי מוביל בשיעור הזכאות לבגרות: בראש הרשימה נמצאות המועצות הדרוזיות בוקעאת'א ופקיעין מצפון הארץ עם 100% מהתלמידים שמסיימים את 12 שנות הלימוד עם זכאות לבגרות. לאחר מכן נמצא היישוב אלקנה שבשומרון ואת המשך הרשימה שבות לאייש הרשויות בית ג'ן, כווכב אבו אל-היג'אא וחורפיש. רשויות נוספות שמובילות בשיעור הזכאים לבגרות עם קרוב ל-100% הן קריית עקרון, גבעתיים, גבעת שמואל ושפיר.

לעומת זאת, הערים ש"מככבות" בשיעור הנמוך ביותר של זכאות לבגרות אלו ערים ורשויות מקומיות עם שיעור גבוה של תושבים מהמגזר החרדי. רק 4.4% מתלמידי מודיעין עילית יוצאים ממערכת החינוך עם בגרות, פחות מ-10% מתלמידי בני ברק זכאים לבגרות וגם בביתר עילית השיעור נמוך ועומד על 15.8%. במועצת מגילות ים המלח רק חמישית מהתלמידים זכאים לבגרות וברכסים רק רבע מסיימים עם בגרות. את המשך הרשימה מובילות שוב ערים חרדיות: אלעד ובית שמש עם פחות ממחצית התלמידים שמסיימים עם בגרות. נתונים נמוכים נרשמו גם באופקים ושגב שלום בדרום.

בראש בתי הספר המצטיינים: בית הספר התורני הניסויי פלך

ברשימת עשרת בתי הספר המצטיינים מופיעים 3 מוסדות של רשת התיכונים התורניים-ניסוייים לנערות "פלך" בירושלים (במקום הראשון), בתל אביב (במקום השלישי) ובקריית עקרון (במקום החמישי). בית הספר "דרכא" שביישוב הדרוזי ירכא ניצב במקום השני. 3 בתי ספר נוספים מהמגזר הערבי נמצאים גם כן בעשירייה הפותחת: בי"הס אלבשאאר בסח'נין, עתיד אלאהליה באום אל-פחם ועי"ס אלקאסמי בבאקה אל-גרבייה.

את רשימת בתי הספר עם הזכאות הגבוהה ביותר ל-5 יחידות במתמטיקה מובלים בתי ספר מקצועיים המתמקדים במדעים: הספר עם מובילים בית הספר הדרוזי למדעים ומנהיגות "דרכא" בירכא, ישיבה תיכונית תורה ומדע בירושלים, פארק המדע נס ציונה ועירוני ה' בתל אביב. אותם בתי הספר מובילים גם בלימודי 5 יחידות אנגלית - ולרשימה זו מצטרפים גם תיכון "שובו" בפתח תקווה, "הנדסאים" בהרצליה והמרכז הישראלי למצוינות בחינוך בירושלים.

הפזורה הבדואית והמגזר החרדי נותרו מאחור

בקרב בתי הספר שנשארים מאחור, ישנו ריכוז גבוה של מוסדות בפזורה הבדואית ובמגזר החרדי שברובו לא כולל את תכנית לימודי הליבה. במודיעין-עילית למשל אין בכלל תלמידים עם 5 יחידות מתמטיקה וביישוב הבדואי טובא-זנגריה קיבל ציון של 0% בשיעור המסיימים עם בגרות בהצטיינות.

הרשויות שמובילות בשיעורי הנשירה הן מועצה מקומית "מגילות ים המלח" שבה אחד מכל 10 תלמידים נושר ממערכת החינוך. היישוב גבעת זאב שסמוך לירושלים מוביל גם הוא בשיעור הנשירה מבתי הספר עם 5.9%, ולאחר מכן היישובים הבדואים כסייפה ונווה מדבר שבדרום - שרשמו שיעורי נשירה של 4.1% ו-3.9% - גבוהים כפי 3 מהממוצע הארצי.

המגזר הערבי מוביל בפסילת מחברות הבחינה 

מועצות ערביות מובילות בפער ניכר בשיעור המחברות הפסולות שנתפסו בבחינות הבגרות: במועצה המקומית הערבית דיר אל-אסד נפסלו 5.8% ממבחני הבגרות של התלמידים, ועוד שורת יישובים ערביים בצפון רשמו נתונים גבוהים לשלילה של רמאות בבחינות כמו בענה, שבלי, עג'ר וכפר כנא. גם תלמידי המועצה הערבית כפר קאסם במרכז נתפסו מספר רב יחסית של פעמים עם מחברות פסולות - שיעור של 4.3%.

"אני רוצה לברך את כל הרשויות, בתי הספר וצוותי החינוך שלנו על העשייה המבורכת שלהם", אמרה מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר. "היא לא קלה ולא פשוטה. היא מאתגרת - ועם השנים היא יותר ויותר מורכבת. אבל באמונה יוקדת, אהבה, מסירות אין קץ ואורך רוח, אנשי החינוך מצליחים לסלול עוד שביל ועוד דרך ולפרוץ לנתיבים חדשים. עוד לא תמה המלאכה, נמשיך במאמץ היום-יומי להבטיח שכל ילדה וילד יממשו את מיטב הכישורים בהם התברכו. התמונה החינוכית מייצגת רק חלק קטן מהסיפור החינוכי והעשייה של בתי הספר".