פותחים שנה חדשה - ושוב תחת קורונה: 12 שעות לפני הצלצול הראשון של שנת הלימודים החדשה, השנה השנייה שנפתחת בצל הקורונה, במשרד החינוך חנכו הערב (שלישי) את חדר המצב לקראת שנת הלימודים תשפ"ב. שרת החינוך, יפעת שאשא-ביטון, פנתה להורים ולתלמידים, המורים והמנהלים שפותחים שנה שצפויה להיות סבוכה ומורכבת עקב המשך התפשטות המגפה בישראל - ואמרה שייתכן ומתווה פתיחת השנה עליו סוכם ישתנה בהתאם לנתוני המגפה המשתנים. 

כל השאלות והתשובות: מה שצריך לדעת על פתיחת שנת הלימודים

"אני מעריכה את המאמץ המשותף שהביא אותנו ליעד פתיחת שנת הלימודים", אמרה השרה שאשא-ביטון, "לחלק מההורים יש חששות ואני יודעת שלא יהיה קל אבל יש לנו חובה מוסרית להחזיר את הילידים למערכת החינוך, אנחנו חייבים להם את זה כחברה".

"יש לנו דרך ויש לנו תוכנית שגובשה יחד עם הרבה מאוד שותפים", הדגישה השרה, שזו שנת הלימודים הראשונה שהיא פותחת בתפקיד. "יחד בנינו תוכנית שתבטיח חזרה בטוחה ככל שניתן עבור התלמידים ותבטיח שגרה ורצף לימודי".

עוד הוסיפה: "לא נהסס לשנות ולהתאים את התוכנית בהתאם למציאות המתפתחת כי אנחנו באמת רוצים לשמור על שגרת לימודים כמה שאפשר. אני סומכת על ההורים שישתפו פעולה, גם בבדיקות. מערכת החינוך היא הפתרון, לא הבעיה. נבצע איתור של מאומתים באופן קבוע ונצליח להעניק לילדים את הרצף הלימודי".  

בית ספר, קורונה, תלמידים, מורה, כיתה (צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90 )
שנת הלימודים השנייה תחת קורונה נפתחת | צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90



"השנה אנחנו נתמקד בעיקר בצמצום הפערים בעקבות השנה וחצי האחרונות", הדגישה, "בצמצום הפערים בלימודי קרוא וכתוב של כיתות א', ב' ו-ג', הכנה לבגרות של י"א-י"ב שכבר הודענו שנפחית את מספר הבחינות לחמש בחינות בגרות וחיזוק לימודי הליבה בכל שכבות הגיל. אנו נשים דגש על ההיבטים הרגשיים והחברתיים של התלמידים כי הם התשתית ללמידה מיטבית. ילד שלא פנוי ללמידה לא יגיע להישגים". 

במהלך מסיבת העיתונאים, נשאלה השרה מה עושים עם המורים הלא מחוסנים הרבים שישנם והשיבה: "יש 18 אלף מורים ו-18 אלף עובדי הוראה שלא התחסנו. יש עניין של דוגמה אישית ושל מחויבות. מה שדורשים מהתלמידים - צריך לדרוש גם מצוותי ההוראה. אנחנו לא יודעים לומר כמה מורים וצוותי הוראה לא מוכנים להיבדק". 

השרה שאשא-ביטון לא שללה את האפשרות שכיתות ובתי ספר ייסגרו אם התחלואה בהם תתפשט: "צריך לטפל בדברים בצורה ממוקדת. אנחנו נעקוב לאורך כל הזמן אחרי מה שמתחרש במערכת החינוך. היכן שנראה שיש הדבקה באופן לא סביר, לא נהסס לסגור כיתה. עשינו את זה גם בשבועיים האחרונים. יש לנו חובה מוסרית אמיתית להחזיר את הילדים לשגרה". 

התוכנית המלאה לפתיחת שנת הלימודים


ביישובים ירוקים/ צהובים/ כתומים

• גני ילדים, צהרונים וכיתות א'-י"ב יקיימו למידה מלאה על פי מערכת השעות הקבועה, בכל ימות השבוע.


בישובים אדומים

• בגני הילדים, בכיתות א'-ד' ובצהרונים: הלמידה תתנהל כרגיל, בתוך המסגרות.

• בכיתות ה'-ז': הלמידה תמשך אך תוך נקיטת פעולות ל"צמצום מגעים" (בישובים כתומים ואדומים). המשמעות: בתי הספר יוכלו לבחור, למשל, ללמוד במתכונת של קבוצות או בשטח פתוח או במתכונת אחרת.

• בכיתות ח'-יב': יעברו ללמידה בשטח פתוח או למידה מרחוק, אם בכיתת האם יש פחות מ-70% פטורי בידוד. אם בכיתה יש יותר מ-70% פטורי בידוד – ימשיכו ללמוד פיזית, במסגרות.

• אופן חישוב 70% פטורי בידוד: בחישוב זה נכללים תלמידים מחלימים, מחוסנים בחיסון שני וחיוביים בבדיקה סרולוגית, בהתאם להנחיות משרד הבריאות. יחד עם זאת, במהלך חודש ספטמבר גם תלמידים שקיבלו מנת חיסון ראשונה יכללו במניין הנדרש (70%), אך הדבר לא מקנה להם פטור מבידוד במקרה של מגע עם מאומת.

• תלמידים בשילוב אישי בחינוך הרגיל: ילמדו ככל יתר תלמידי הכיתה.

• חינוך מיוחד ונוער נושר ובסיכון: ימשיכו ללמוד כרגיל במסגרות.

הצגת תו ירוק או תוצאת בדיקה שלילית בבתי הספר ובגני הילדים:

• כל הבאים לגני הילדים ולבתי הספר ובכלל זה, עובדי הוראה, מפעילים חיצוניים והורים יציגו תו ירוק או תוצאת בדיקה שלילית בכניסה, פרט לתלמידים הלומדים במקום. יש לציין כי רק תוצאה של בדיקה מהירה (אנטיגן) שבוצעה בתחנת בדיקה, ויש לה אישור ממשרד הבריאות (באמצעות אימות או ברקוד), תתקבל.

• כל אחד מאלה שצוינו מעלה שלא יציג בדיקה, לא ייכנס אל הגן או אל בית הספר. עובד הוראה שבחר לא התחסן ולא להציג בדיקה לא ייכנס אף הוא.

הורים בתקופת ההסתגלות בלבד:

• בתקופת ההסתגלות למסגרת החדשה: במהלך שבעת ימיו הראשונים של התלמיד בגן או בבית הספר, יתאפשר להורה ללוות את ילדו רק בשטח פתוח של הגן או בית הספר (בחצר, למשל), גם אם אין לו תו ירוק או תוצאת בדיקה שלילית בבדיקה.

תלמידים:

• ביום הראשון ללימודים (1.9), המורים, המורות והגננות יאספו מילדי הכיתה או הגן את אישורי ההורים על תוצאה שלילית בבדיקה המהירה הביתית.