אחרי יותר משנה, מחר תחזור מערכת החינוך ללימודים מלאים. אבל למרות הבשורה יש לא מעט פערים להשלים במיוחד אחרי השנה הזו. איך תיראה התוכנית של משרד החינוך לנצל את ההזדמנות שנוצרה - ולשנות את המערכת המיושנת? אלו הפרטים שנחשפו הערב בחדשות סוף השבוע. 

עיקרי התוכנית של משרד החינוך - שמחכה לאישור:

  1. לא חייבים ללמוד את כל המקצועות הבאים בכל שנה: היסטוריה, ספרות, תנ"ך, גיאוגרפיה ואזרחות. המנהל יוכל להתאים לכל שכבה את מה שימצא לנכון, ולקבוע מה לומדים.  המשמעות: פחות מקצועות, יותר העמקה. 
  2. בחלק מהמקצועות תעודכן תוכנית הלימודים. 60% מהחומר יוכתב על ידי משרד החינוך אבל את השאר – 40% - יקבעו המנהלים והמורים. העיקר הוא שהתלמיד בסוף השנה יעמוד במה שמצופה ממנו על פי הגדרת משרד החינוך
  3. בנוסף המנהל יחליט כמה שעות ביום ילמדו, מה יהיה מספר ימי הלימוד השבועיים - חמישה או שישה. הוא גם יוכל להחליט מה ללמד מקרוב ומה להמשיך ללמד מרחוק. המנהל יחליט מה לומדים בתוך המבנה ומה בחוץ.
  4. כל מנהל יקבל תקציב גמיש: הוא יוכל לבחור מורים שבהם הוא מעוניין ולשלם להם יותר, לרכוש תכניות לימודיות שוות או ריהוט למשל. בכך הוא גם יוכל לתמרץ מורים שהוא חפץ ביקרם, ועד כה לא הייתה לו אפשרות לעשות זאת.

איך "נולדו" ההמלצות הללו, שהגיעו לידינו? כדי להחליט מה עושים עם החינוך שאחרי הקורונה, קמו שני צוותים במקביל - אחד של בכירי משרד החינוך והשני של מנהלי חינוך ברשויות. כל אחד מהצוותים כתב עקרונות שלבסוף אוחדו יחד.

שר החינוך יואב גלנט (צילום: אוליביה פיטוסי , פלאש 90)
ההחלטה - בידיים של השר גלנט ושל המנכ"ל | צילום: אוליביה פיטוסי , פלאש 90

עמית אדרי, מנכ"ל משרד החינוך, צריך לחתום על ההמלצות הללו. לאחר שכבר עמד לעשות זאת, הוא פתאום לקח צעד אחורה. הסיבה היא שרכזי המקצועות השונים במשרד החינוך נבהלו שלא ילמדו מספיק, שלא תהיה מספיק תעסוקה למורים ועכשיו זה עומד לפתחו של האיש שאולי יוכל - יחד עם השר יואב גלנט - לשנות בזמן קצר את מערכת החינוך הישראלית.

עמית אדרי, מנכ"ל משרד החינוך המיועד
עמית אדרי, ארכיון

שירלי רימון, ראש מנהל חינוך בעיריית תל אביב יפו, אמרה הערב ל-N12: "נוצרה הזדמנות חד-פעמית בהיסטוריה, שמשבר עולמי יוצר הזדמנויות אמיתיות לשינוי, ולכן גם יש הסכמה גורפת בין כל העוסקים בחינוך: מערכת החינוך לא יכולה לחזור אחורה טרום קורונה. השנה האחרונה היתה ניסוי ב-5,000 בתי ספר בארץ, שתירגלו גמישות, התאמה, צמצום וראיית הילד כשלם, לא כציון. חובה להמשיך ולתת למנהלים שיקול דעת רחב ויותר סמכויות. הם הוכיחו שהם יודעים ויודעות מה הצוותים והתלמידים צריכים".

ד"ר אסנת ספורטה, סמנכ"ל עיריית חדרה שהייתה שותפה לתהליך פנתהה לגלנט ולאדרי: "בתקופת הקורונה הייתם קשובים לשטח, והובלתם מהלכים אמיצים ופורצי דרך בזמן קצר מאוד. חילקתם מאות אלפי מחשבים וציוד תקשוב לתלמידים, צמצמתם את מספר הבגרויות, העמדתם למנהלים תקציב גמיש להעסקת עוזרי חינוך והוכחתם שחינוך ציבורי יכול להיות טוב יותר. אני קוראת לכם, בשם אנשי החינוך וציבור ההורים והתלמידים, לשמר את ההישגים האלו, ולהמשיך וליישם את השינויים שהיה צריך לעשות כבר מזמן. המומנטום הזה הוא חד פעמי ויש לכם את הרוח הגבית מכל עבר. אל תאכזבו אותנו".