מורי החינוך המיוחד ממשיכים לעבוד כרגיל למרות התחלואה הגבוהה. המורים שאינם מחוסנים חוששים להגיע לעבוד במקום שבו קשה מאוד לשמור על מרחק פיזי והעבודה מערבת מגע וקרבה כדרך קבע. מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד כתבה היום (רביעי) למורים: "החלטה אטומה וחסרת אחריות, נבין כל עובד הוראה שחושש לבריאותו ולבריאות משפחתו ותלמידיו".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

מורי החינוך המיוחד בחרו במקצוע מתוך תחושת שליחות ומחויבות. מדובר בעבודה עם ילדים שאת חלקם לא ניתן להשאיר בבתים - לדוגמא ילדים עם לקויות ותסמונות שונות שזקוקים לטיפולים חיוניים כמו ריפוי בעיסוק או פיזיותרפיה. ללא טיפול הם יחוו רגרסיה בריאותית ונפשית שיהיה קשה מאד להשלים. בתוך כך, אין שום סיבה שלא לחסן את המורים שעובדים איתם.

"לצערי הרב, המדינה החליטה כי מוסדות החינוך המיוחד יוחרגו ויפעלו כרגיל בסגר שיחל ביום חמישי בחצות", כתבה בן דוד. "זאת, למרות כל ניסיונותינו למנוע את ההחרגה בחינוך המיוחד. לצערנו משרד החינוך מתעקש גם להחריג את החינוך המיוחד ולא לייצר דיפרנסיאציה בין מצבים קלים לקשים, כך שעשרות אלפי עובדי הוראה ימשיכו לסכן את בריאותם מדי יום".

יפה בן דוד  (צילום: החדשות 12, החדשות12)
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד | צילום: החדשות 12, החדשות12

לדבריה של בן דוד, המדינה הראתה "אטימות, כפיות טובה וחוסר אחריות" בהחלטתה, שכן מדובר על חינוך בו המגע הפיזי עם התלמידים קרוב והדוק בהרבה. "וכאילו להוסיף חטא על פשע", כתבה בן דוד, "המדינה מסרבת לדרישותינו החוזרות ונשנות לתעדף את חיסון עובדי ההוראה בכלל ואת עובדי ההוראה בחינוך המיוחד בפרט".

בן דוד הוסיפה כי בנוסף לסירוב לחסן את כלל עובדי החינוך המיוחד, המדינה לא טרחה למצוא פתרונות לילדי העובדים שיישארו בבית – בעוד צוותי החינוך המיוחד הוחרגו לצאת ולעבוד. "לאור כל זאת", אמרה בן דוד, "נבין ונגבה כל עובד הוראה החושש לבריאותו ולבריאות משפחתו ותלמידיו".

נתוני התחלואה הגבוהים בחינוך המיוחד

ביום שני פרסמם משרד החינוך את נתוני התחלואה המעודכנים במערכת החינוך, בהם גם החינוך המיוחד. תלמידי בתי הספר של החינוך המיוחד מהווים 0.44% מהתחלואה במדינה – זאת בעוד חלקם באוכלוסייה הוא נמוך יותר, 0.35%. נכון ליום שלישי, בבתי הספר של החינוך המיוחד ישנם 243 חולים בקורונה. מתוך 21,127 הילדים בגנים של החינוך המיוחד, 94 נמצאו חולים, נכון ליום שלישי האחרון. מדובר ב-0.17% מכלל החולים באוכלוסייה הכללית, בעוד שחלקם באוכלוסייה הוא 0.25%. 

המורים זועמים: "אין לנו שום דרך לשמור על הבריאות שלנו"

ההחלטה גרמה לכעס ותסכול רב מצד צוותי ההוראה של החינוך המיוחד, שזעמו על ההפקרות. "יש חובה להתעקש על סגירת מערכת החינוך כולל החינוך המיוחד לתקופה מוגבלת - עד שבועיים", כתבה אחת מהמורות. "אין כבר כוח אדם, מילויי המקום מגבירים את התחלואה. העובדים הקבועים ממש מרגישים 'קורבנות' שכל הנטל עליהם ללא הפסקה. גם ההסעות הן מדגרה להדבקה".

גן ילדים (אילוסטרציה: 123RF‏)
גני הילדים של החינוך המיוחד ממשיכים לפעול. אילוסטרציה | אילוסטרציה: 123RF‏

"אני מבינה את חשיבות העבודה שלנו, את הצורך בשמירה על רצף שיגרה וטיפולים", אמרה יועצת לבית ספר לחינוך מיוחד בחיפה. "אבל כרגע אנחנו בשגרת חירום. רבים מתלמידי החינוך המיוחד ללא מסיכות, לא שומרים מרחק ומגיעים בהסעות לפי אזורים שונים ולא לפי קפסולות. המורים פוגשים תלמידים רבים ונוצר מצב שהתלמידים חושפים אותנו ואנחנו אותם – שמביא לאינספור בידודים והדבקות. למעשה, אין לנו שום דרך לשמור על הבריאות שלנו".

מורה ממודיעין כתבה: "משאירים אותנו בחזית הקורונה, להמשיך לעבוד למרות שהמשק בסגר. הילדים בכיתה שלי עם לקויות למידה וקשיים רגשיים, השבוע כבר שלושה ילדים בבידוד ואנחנו היינו בריחוק מניעתי. התקופה הזו קשה - אך קשה יותר להיות בחוסר וודאות ויציאות וכניסות לכיתה ללא שיגרה בטוחה. מה גם שאנחנו המורות בעלות משפחה וילדים וגם אנחנו מסכנות אותם כאשר אנחנו חשופות לילדים ומשפחותיהם".

מורה צעיר עומד מול לוח (אילוסטרציה: Mike_shots, shutterstock)
המורים זועמים: "העובדים ממש מרגישים 'קורבנות'" | אילוסטרציה: Mike_shots, shutterstock

"אין חיסונים והתלמידים שלנו לא עוטים מסכות", כתבה מורה אחרת. "התלמידים עוברים ב-5 קפסולות; בית, הסעת בוקר, כיתה, מועדונית והסעת ערב ובכך מגדילים את הסיכוי להידבקות. אצלי תלמיד מאומת, 6 אנשי צוות בבידוד ו-7 תלמידים בבידוד. ואני שואלת - האם אנחנו בנים חורגים למערכת החינוך?".