ברקע המשבר המחריף בין משרד הבריאות ומשרד החינוך סביב מתווה החזרה ללימודים, דו"ח מבקר המדינה שמפורסם היום (שני) מעלה תמונה עגומה לגבי מצבם של חלק מתלמידי ישראל – לכ-135 אלף מהם אין מחשבים ולכן הם לא יכולים ללמוד מרחוק בתקופת המשבר. כתוצאה מאי יכולתם של מאות אלפי התלמידים ללמוד ללא מחשבים, ישנו חשש גדול כי חלקם ישוטטו ובחלק מהמקרים ההורים ייאלצו להישאר בבית עם הילדים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בעוד הדיונים בקבינט נמשכים, דו"ח המבקר מציג הערכות של גורמי מקצוע במשרד החינוך, הערכות שמבוססות בין היתר על נתוני ה-OECD, לפיהן שיעור התלמידים שאין להם מחשבים בישראל עומד על 9% (מתוך 1.8 מיליון תלמידים בישראל). בנוסף, ישנה כמות גדולה של תלמידים שאין להם אפשרות להתחבר לרשת האינטרנט. התוצאה היא שהתלמידים הללו לא יכולים ללמוד באופן מקוון במהלך המשבר שמאלץ בתי ספר רבים להעביר ימי לימוד בזום.

מחברי הדו"ח מעריכים שהנזק העיקרי בהיעדר מחשבים וחיבור לאינטרנט אצל התלמידים הוא פגיעה ביכולת להמשיך את רצף הלימודים וחוסר יכולת להבטיח שגרת לימודים מסודרת בימי הקורונה. היעדר מסגרת לימודים מרחוק עלולה לגרום בין היתר לשוטטות של התלמידים והשבתה של ההורים מעבודה בשל הצורך להישאר עם ילדיהם בבית. נזק זה מודגש ביתר שאת בקרב אוכלוסיות מסוימות ובהן אוכלוסיות במצב חברתי-כלכלי נמוך, למשל בחברה הערבית, הבדואית והחרדית, והוא עלול אף להעמיק את אי-השוויון במערכת החינוך.

דו"ח המבקר מציג במקביל מספר חלופות שהציעו במערכת החינוך כדי להתמודד עם אותם קשיים שעומדים בפני תלמידים ללא מחשב או ללא חיבור לרשת האינטרנט, אחד מהם היה חלוקת חומרי לימוד מודפסים. המבקר ממליץ שמשרד החינוך יסדיר את מגוון החלופות העומדות לרשות בתי הספר ללמידה מקוונת מרחוק וינגיש את החלופות במידת הצורך.

כיתה בבית ספר (צילום: רויטרס)
בקרוב: חזרת הכיתות הגבוהות? | צילום: רויטרס

גם אצל משפחות שלהן יש מחשבים, הנתונים מראים כי ישנו קושי גדול בזמינות של מחשבים במשפחה שבה יש יותר מתלמיד אחד. שיעור משקי הבית בהם קיימים שלושה מחשבים ויותר עומד אומנם על 47% אך ב-23% מהבתים בישראל קיים לכל היותר מחשב אחד, זאת מבלי שלקחו בחשבון את החברה החרדית כך שיש הערכה שהמספר הזה נמוך עוד יותר.

בהתחשב בכך שממוצע הילדים במשפחה בישראל בשנת 2016 היה 3.11 ילדים, הדבר מצביע על קושי בזמינות של מחשבים במשפחה שבה יש יותר מתלמיד אחד. אולם המבקר טוען כי בשל העובדה שהמחקרים שהובאו לפניו הם חלקיים ואינם מפרטים בצורה מדויקת את המחסור באמצעי קצה וחיבור לאינטרנט בכלל האוכלוסיות ושלבי הגיל, לא ניתן לקבל החלטות על גיבוש תוכנית שתתן מענה לפערים הללו.

ילדים מגיעים לבית הספר לאחר העוצר הלילי (צילום: N12)
ילדים מגיעים לבית הספר לאחר העוצר הלילי | צילום: N12

נתונים מדאיגים יותר אצל ערבים וחרדים

ועדת המעקב לענייני חינוך ערבי מיפתה במהלך הקורונה, באמצעות מחלקות החינוך בכמה רשויות מקומיות ערביות, את שיעור התלמידים ללא מחשב או טאבלט. המיפוי נעשה ב-20 יישובים והעלה ששיעור התלמידים שחסרו להם אמצעי קצה ללמידה מרחוק נע בין 15% ביישוב מסוים ל-50% ביישוב אחר. לפי נתוני ועדת המעקב, מדובר בעשרות אלפי תלמידים בחברה הערבית שאינם יכולים לקיים למידה מרחוק.

נתון מדאיג עולה גם לגבי החברה החרדית, שם השימוש באינטרנט נתפס כאקט שלילי. בחלקים מהציבור החרדי האיסור על השימוש באינטרנט הוא גורף, ובאחרים השימוש מותר באופן מוגבל ומותאם. מנגד, משבר הקורונה הביא לשינוי בהרגלי הצריכה של מחשב ואינטרנט בחברה החרדית. כך לדוגמה נתונים של חברת בזק מעלים ששיעור החרדים המצטרפים לשירותי האינטרנט של החברה עמדו במהלך מרץ 2020 על 8%, פי שלושה מתקופות רגילות.

אולם ההבדלים התרבותיים וההתנגדויות לשימוש במחשבים ובאינטרנט וכן הרקע החברתי-כלכלי של משקי בית אלה - משפחות מרובות ילדים, הכנסה נמוכה והשתייכות ליישובים בדירוג חברתי-כלכלי נמוך - יכולים להסביר את הנגישות הנמוכה בקרב משפחות חרדיות ללמידה מקוונת מרחוק באמצעים אלה.

תלמוד תורה (צילום: יונתן סינדל פלאש 90, פלאש/90 )
תלמוד תורה. ארכיון | צילום: יונתן סינדל פלאש 90, פלאש/90

בדומה לפתרונות שהוצאו לכלל האוכלוסייה, גם לטיפול בבעיות המחשבים והאינטרנט בחברה החרדית מוצע פתרון למידה טלפוני וחלוקת חומר לימודי בעותקים קשיחים. יצוין שבמסגרת תוכניות המשרד להשלמת ציוד הקצה לתלמידים נכלל גם רכש של כ-64,000 טלפונים לשימוש תלמידי החברה החרדית.

בשורה התחתונה, בגלל שלמידה מרחוק הפכה לחלק אינטגרלי ממערכת החינוך במציאות של 2020, משרד המבקר ממליץ למשרד החינוך להשלים בדחיפות מיפוי של אמצעי הקצה בבתי התלמידים והמורים ושל קיום חיבור לאינטרנט, תוך התייחסות גם למשקי בית שבהם יש יותר מתלמיד אחד שנדרש למחשב. מומלץ שגיבוש המענים ייעשה בשיתוף הרשויות המקומיות, אשר להן הנגישות הגבוהה ביותר לבתי הספר, שבאמצעותם ניתן יהיה לגבש תמונת מצב שלמה.

המבקר מבקש לשים דגש מיוחד על מענה לתלמידי החברה הערבית, שבה שיעור המחשבים למשק בית נמוך במיוחד וכן לתלמידי החינוך החרדי, הזקוקים למענה לימודי ייחודי המתאים לאורח חייהם. מומלץ שמשרד החינוך ינהל שיח עם שתי אוכלוסיות אלה לשם גיבוש פתרון מיטבי ומיידי ללמידה מרחוק.