N12
פרסומת

מחקר: רמת השכלה והכנסה משפיעה על הסיוע שמקבלים ילדים מהוריהם

סקר נרחב שארך מספר שנים מצא כי ילדים להורים משכילים ועשירים יותר מקבלים יותר סיוע בלימודים, גם בצורת שיעורים פרטיים וגם בצורת עזרה מההורים עצמם. פער ההכנסה וההשכלה משפיע גם על הציפיות האקדמיות מהילדים. ומה ההבדל בין הסיוע של האימהות לעומת האבות?

החדשות12
פורסם:
ילדה כיתה תלמיד בית ספר
תוצמאות מסקרנות ממחקר ארוך טווח | צילום: חדשות
הקישור הועתק

יותר ויותר תלמידים פונים לשיעורים פרטיים, בניסיון לעמוד בציפיות הגוברות מהוריהם, כך עולה ממחקר שפרסמה היום (ראשון) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בסקר ארוך טווח שנערך בין השנים 2012-12017, נמצא כי ככל שרמת ההשכלה ורמת ההכנסה של ההורים עולה, כך עולה אחוז הילדים המקבלים עזרה בהכנת שיעורי הבית.

בשנה האחרונה של הסקר נמצא כי כ-300 אלף תלמידים, שהם 18% מהלומדים במערכת החינוך, קיבלו שיעורים פרטיים. הפערים בין ילדים להורים אקמדאים לילדים להורים שאינם אקדמאים בולט: בלימודי אנגלית, לדוגמא, 61% מהילדים שלהוריהם יש תואר ראשון לפחות קיבלו שיעור פרטי, בעוד בקרב משפחות בהן להורים אין תואר אקדמי המספר עמד רק על 39%.

http://img.mako.co.il/2020/02/09/1.png

מתברר שגם קבלת עזרה בשיעורי בית מאחד ההורים ולא ממורה פרטי, עולה ככל שרמת השכלת ההורים עולה. כ-45% מתלמידי ישראל נעזרו בבני משפחתם בהכנת השיעורים. מתוכם 65% בבית הספר היסודי, 43% בחטיבת הביניים ו-22% בתיכון. ככל שעולים בגיל, הפער בין העזרה של הורים אקדמאים ללא אקדמאים גדל, עד ליחס של פי 3 בתיכון.

הציפיה מילדים להשיג השכלה אקדמית הולכת ועולה עם השנים. כיום, מ-70% מהתלמידים מצופה שישיגו השכלה אקדמית. גם כאן, הפער בין הורים אקדמאים ללא אקדמאים בולטים: מ-57% מילדים להורים ללא תואר מצופה להשיג תואר, לעומת 86% מהורים בעלי תואר.

פרסומת

http://img.mako.co.il/2020/02/09/1.png

ממצאי המחקר מצביעים גם על דפוס מגדרי בעזרה שמוצעת לילדים. התדירות שבה אימהות משוחחות עם ילדיהן על לימודים ושיעורי בית גבוהה בהרבה מהתדירות שבה אבות עושים זאת. 74% מהילדים סיפרו כי דיברו עם אמם בנושא בתדירות גבוהה, לעומת 49% שאמרו כי דיברו עם אביהם.