שערי בתי הספר והאוניברסיטאות נסגרו כבר עבור כ-400 מיליון תלמידים וסטודנטים ברחבי העולם. בסין החלו לסגור את בתי הספר עוד בינואר, כך שתלמידים רבים נמצאים כבר יותר מחודש בביתם במקום בבתי הספר. ההשבתה על מערכת החינוך הביאה איתה גם הזדמנות - יצירת קשרים בין התלמידים בעולם להתמודדות קולקטיבית עם הקורונה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בשבוע שעבר הצטרפו אליהם גם 2.3 מיליון ילדים בישראל ועוד כ-300 אלף סטודנטים, ובכך נפתחה ההזדמנות לקשר בין התלמידים בעזרת הפרויקט "Bridging For China" - פרויקט ישראלי ייחודי של ארגון ערי חינוך, שמחבר עשרות כיתות בארץ ובעולם לשיחות ושיעורים אינטרנטיים עם תלמידים בסין, על מנת לחזק את הסולידריות ולסייע לילדים להתמודד עם נגיף הקורונה ביחד.

את השיחה הראשונה עם התלמידים הסינים ערכו תלמידי התיכון האזורי ברנר עוד בזמן שנכחו בכיתות בית הספר, לפני שהנגיף הספיק להגיע גם אליהם. השיחה השנייה התקיימה ביום השני לבידוד הביתי של 1,150 תלמידי בית הספר, לאחר שאחד מהם התגלה כחולה בקורונה.

"תשמרו על לו"ז עמוס", "אל תפחדו"

מהבידוד בביתם, במרחק אלפי קילומטרים אחד מהשני, שיתפו התלמידים אלה את אלה בדרכים שבהן הם מעבירים את הזמן, ניגנו יחד, למדו על התרבויות אלה של אלה והתייעצו בנוגע לדרכי ההתמודדות עם החשש הכבד מהנגיף. "אני יודע שאתם מפחדים מהווירוס", אמר גווין בן השמונה לתלמידים הישראלים, "אבל אני יכול להגיד לכם שאתם לא צריכים לפחד".

"תשמרו על הלו"ז שלכם עמוס, גם אם אתם לא הולכים לבית ספר", ייעץ סמיון, תלמיד בית ספר בסין, והוסיף: "זה יעזור לכם לא לחשוב על הדברים המפחידים בחוץ". במהלך השיחה, הדגימה אחת המורות מסין כיצד היא לובשת משקפי מגן, מסכה וכובע מיוחד על מנת לצאת מהבית מבלי להדביק אף אדם אחר.

למידה אונליין של תלמידים מרחבי העולם
למידה אונליין של תלמידים מרחבי העולם | צילום: Bridging For China

המורה ד"ר נעה ליבמן, מי שמובילה את הפרויקט בתיכון ברנר בחודש האחרון, הסבירה בשיחה לתלמידים הסינים על המציאות הקשה של תלמידיה הנמצאים בבידוד: "תלמיד אחד נדבק, אז 1,150 התלמידים שלנו צריכים להישאר בבית. בתוך הבית עליהם להישאר בחדר נפרד כדי לא להדביק אף אחד אחר. הם לא יכולים לצאת מהחדר והם לא יכולים לעשות שום דבר".

רגע מרגש במיוחד נרשם כשוויליאם, אחד התלמידים הסינים, צילם עם משפחתו הודעת תמיכה בישראל: "אנחנו תומכים בכם ישראל", נכתב בשלטים שהחזיקו בסרטון, "הווירוס הזה לא מפריד בינינו. אל תאבדו תקווה, אנחנו כולנו בזה ביחד. אנחנו נושאים תפילה למענכם". רגע מרגש לא פחות נרשם גם מבחינתו של יואב וימן - מנהל תחום הלמידה המקוונת בפרויקט ערי חינוך – לאחר שתלמידיו של וימן התבקשו לצלם הודעות תמיכה בסין ולהעלות אותן לעמוד הפיסבוק של הפרויקט. הם הוצפו בעשרות סרטונים בתוך שעות אחדות.

"התלמידים רואים שכולנו בני אדם"

בשנה וחצי האחרונות, וימן מנהל תכנית בסין העונה לשם "How To Mooc", תוך כדי שהוא מכשיר גם כ-150 מורים במדינה באמצעות שיטת לימוד שיתופית דרך למידה מקוונת. לאחר שמשבר הקורונה בסין החל לצבור תאוצה, וימן וצוותו הבינו שיש במדינה הסינית יותר מ-100 מיליון תלמידים שאפשר לחבר ביניהם לבין תלמידים מחוץ לסין, וכך החלו לשדך להם כיתות בישראל לשיחות.

למידה אונליין של תלמידים מרחבי העולם
למידה אונליין של תלמידים מרחבי העולם | צילום: Bridging For China

עד כה הצטרפו לפרויקט 30 כיתות - ורשימת ההמתנה עוד ארוכה. גם כיתות ממונטנגרו, רוסיה, פולין ואוקראינה כבר התחברו לפרויקט, ונרשם ביקוש גם מצדן של טורקיה, ארה"ב ומדינות נוספות. מאחורי המהלך הזה, ומאחורי הקמתו של ארגון ערי חינוך בכלל, ישנו מודל ברור: המצאתה של שיטת למידה שבה כל התלמידים בכיתה - בעיר וגם מחוצה לה - משתפים פעולה על מנת ללמוד ולהצליח.

המורה, בתורו, הופך למנחה שנותן לתלמידיו את הכלים להגשים את המטרות המשותפות שלהם. "יש משהו נפלא בזה שהתלמידים רואים שכולנו בני אדם", אומר וימן. "השוני יפה וההתמודדויות - כל זה בעזרת טכנולוגיה שלא הייתה לפני שנים בודדות. זה מפתח סולידריות אנושית. הסיפור הקשה הוא פסיכולוגי הבידוד, החשש להסתובב בחוץ ולהידבק ושההורים המבוגרים ימותו כמו שקרה לחלק מהאנשים שאני מכיר בסין. תמיכה ואנרגיות טובות מרחבי העולם מייצרות אופטימיות".

בעקבות החלטת הממשלה בחמישי האחרון להפסיק את הלימודים בכל הארץ, התגייסו בפרויקט ערי חינוך להדריך מורים ברשויות שונות באמצעות למידה מקוונת. המדריכים מלווים גם את מסגרות בתי הספר ומלמדים כיצד יש להעביר את התנהלות בית הספר כולו למרחב המקוון, ולאו דווקא רק את השיעורים.