למרות חשיפת המעורבות של אונר"א בטבח 7 באוקטובר והקשר ההדוק עם חמאס, נראה שברצועת עזה ההסתה נמשכת כרגיל - למרות המלחמה. סרטונים שצולמו לאחרונה בבתי ספר מאולתרים של הארגון, באוהלים של UNICEF ובבתים ברפיח, חושפים שימוש מתמשך בספרי לימוד רוויים בדברי שנאה ואלימות. הילדים נקראים לשחרר ערים ישראליות בכוח ו"לשאת את אש המהפכה לחיפה וליפו". עוד ניתן לראות בתיעוד מהרצועה את מנהלי המוסדות מלמדים באמצעות מפות שלא כוללות את ישראל, ילדים בני שמונה לומדים כישורי שפה באמצעות סיפורים שמאדירים מחבלים שכלואים ושברים עשרוניים נלמדים באמצעות מספרים של אסירים פלסטינים.

בשבוע שעבר פורסמו בתקשורת הערבית כתבות שהבליטו יוזמות חינוכיות ובתי ספר מאולתרים שהוקמו ברצועת עזה, עבור ילדים שעתידים לאבד שנת לימודים מלאה בעקבות המלחמה המתמשכת. כדי להבין מה מלמדים שם, N12 פנה למכון IMPACT-se המנתח בשנים האחרונות ספרי לימוד ברחבי העולם. הצילומים מתוך הכתבות הללו חושפים כיצד ספרי לימוד שמטפחים שנאה ומעודדים אלימות ממשיכים לשמש את הילדים בעזה.

באחת הכתבות נראה אסמאעיל והבה, מנהל בית הספר של אונר"א ע"ש טאיף ברפיח, כשהוא לובש אפוד של האו"ם בעודו מלמד ילדים פלסטינים בכיתה שבה על הקיר תלויה מפה שכותרתה "פלסטין". המפה לקוחה מספר לימוד במדעי החברה לכיתות ה' של הרשות הפלסטינית והיא אינה מכירה בקיומה של ישראל. מעבר לכך, מסומנים בה אזורים וערים בישראל, כגון חיפה, יפו, עכו ובאר שבע, כחלק מפלסטין.

הסתה בחומרי הלימוד בעזה
קריאה ל"שחרור" ערים ישראליות בחומר לימוד

והבה נראה גם באותה הכיתה ליד כרזה ועליה כיתוב שלקוח מספר לימוד השפה הערבית של הרשות הפלסטינית לכיתות ד', המשמש להוראה בבתי ספר של אונר"א ומעודד ילדים לממש את זכות השיבה בכוח על כל שטחי ישראל. בשיעור בהבנת הנקרא נאמר לילדים כי "שיבתנו היא בלתי נמנעת". השיעור מתאר כמה אתרים בתחומי ישראל, ושואל כיצד להפיל את גדר ההפרדה ביהודה ושומרון לשם השגת מטרת השיבה.

ספר לימוד זה כולל גם איזכור של ג'יהאד אלים במסגרת תרגיל בתחביר, שבו התלמידים מתבקשים להטות את המשפט "לוחם הג'יהאד ניצח". המדריך למורה של ספר זה מנחה את המורים לתרגל עם תלמידיהם כתיבת משפטים העוסקים ב"שחרור" ערים ישראליות שנמצאות בתחומי הקו הירוק מידי "הכיבוש".

הסתה בחומרי הלימוד בעזה
מפת פלסטין בבית ספר של אונר"א
הסתה בחומרי הלימוד בעזה
מפת "פלסטין מהנהר לים"

בסרטון אחר נראית אם פלסטינית שעוזרת לילדיה בלימודיהם בביתם ברפיח, באמצעות ספר לימוד בערבית לכיתה ב' המלמד ילדים בני שמונה כישורי שפה בסיסיים. הספר משתמש בסיפור המאדיר מחבלים הכלואים בבתי כלא בישראל, בהם אנשי חמאס, ושיר המסתיים במילים "מוות לסוהר". אותו ספר מתאר גם את חיפה כעיר פלסטינית ומכיל שיר הקורא לילדים במדים "לשאת את אש המהפכה לחיפה וליפו", תוך עידוד שלהם להשתלט באלימות על שטח ישראלי.

בסרטון ניתן לזהות גם ספר לימוד נוסף שמשמש ללימודי מתמטיקה בכיתות ה', אלא שהוא מלא בתוכן פוליטי שעוסק בסכסוך ואינו קשור למתמטיקה. הספר כולל לימוד של שברים עשרוניים באמצעות מספרים של אסירים פלסטינים וחישוב של שטחים גאומטריים באמצעות גדר ההפרדה.

הסתה בחומרי הלימוד בעזה
מורה באוהל של האו"ם

אותו מאמר גם מכיל תצלום של כיתה מאולתרת באוהל שנושא סמל של UNICEF, ומשמש עקורים פלסטינים ברפיח. בתצלום מוצגת מורה בשם היבא חלווה שמלמדת 30 ילדים לקרוא את המילים הראשונות שלהם, תוך שהם אוחזים בספר לימוד ערבית של הרשות הפלסטינית המיועד לכיתות א'. התרגיל בקריאה כולל את המילים "שהיד" ו"הוג'ום" (מתקפה), לצד דמות בבגדי צבא האוחזת בנשק ודגל פלסטין.

הסתה בחומרי הלימוד בעזה
תרגיל לימודי עם המילה "שהיד"
_OBJ

שליחת מזכ"ל האו"ם, קתרין קולונה, העומדת בראש ועדת האו"ם לבדיקת פעילותה של אונר"א, פנתה בחודש שעבר למכון IMPACT-se על מנת לקבל חומרים החושפים את ההסתה במערכת החינוך של הסוכנות. היא ראיינה את מנכ"ל וסמנכ"ל המכון שהציגו בפניה מסמך מעל 200 עמודים, החושף חומרי לימוד בשימוש אונר"א שמסיתים לאלימות ואנטישמיות. על פי המכון, מעל 100 אנשי חמאס, בוגרי מערכת החינוך של אונר"א, רצחו ישראלים. ביניהם אף זוהו מורים שהיללו את טבח 7 באוקטובר. ממצאי הוועדה צפויים להתפרסם ב-20 באפריל.

מרכוס שף, מנכ"ל מכון המחקר והמדיניות IMPACT-se, אמר כי מכונו מתריע כבר שנים על ספרי הלימוד הפלסטיניים, בהם נעשה שימוש בבתי ספר של אונר"א, ועל התכנים שמחלקות החינוך של הארגון כותבות באופן עצמאי ברצועת עזה. לפי שף, החומרים מקדמים אנטישמיות, מעודדים אלימות, מהללים טרור ומות קדושים, מוחקים באופן שיטתי את עובדת קיומה של ישראל ומביעים התנגדות לתהליך השלום. "יש צורך דחוף בהנהגתה של תוכנית לימודים חדשה בבתי הספר הפלסטיניים, ובין היתר ברצועת עזה, עם סיום המלחמה", הדגיש שף. "ספרי הלימוד החדשים יהיו נקיים מאנטישמיות, שנאה ואלימות ויקדמו את השלום כדרך לפתרון סכסוכים".

סמנכ"ל מכון IMPACT-se אריק אגסי הוסיף כי ארצות הברית הפסיקה את המימון שלה לאונר"א ורק בשבוע שעבר הפרלמנט האירופי הצביע באופן חסר תקדים בעד החלטת גינוי הארגון. אגסי הדגיש: "ההחלטה קושרת בין הזוועות של 7 באוקטובר לבין אינדוקטרינציה שיטתית שקיימת זמן רב מדי בספרי הלימוד".

אגסי הסביר על מחקרים שביצעו במכון, שמראים מגמה חיובית במדינות ערביות אחרות: "סעודיה, איחוד האמירויות, מרוקו ולאחרונה גם מצרים ביצעו רפורמות בספרי הלימוד שלהם שכללו לימוד על ישראל, יהודים והסכסוך באופן שלא מסית לאלימות ובאופן שתומך בפתרון סכסוכים בדרכי שלום על בסיס ערכים איסלאמיים של קבלת האחר וסובלנות".