גורם במשרד החוץ האמריקני אמר לאל-ערבייה כי ישראל "עדיין לא קרובה להיכנס לתוכנית הפטור מוויזה לארה"ב", זאת משום ש"אינה עומדת בכל התנאים", ובראשם הענקת חופש תנועה לפלסטינים-אמריקנים לנוע בחופשיות אל או דרך ישראל.

לפני כחודשיים אישרה הכנסת את החוק האחרון שנדרש עבור קבלת הפטור המבוקש. על אף שהחקיקה הושלמה, התהליך עוד בעיצומו, ורה"מ נתניהו הכריז כי הצפי לסיומו הוא סוף שנת 2023 - הדד ליין שהציבו האמריקנים. על מנת לבחון אם ישראל עומדת בתנאים לקבלת הפטור, צפויה להגיע ארצה משלחת אמריקנית ולבחון זאת, כאשר בחודש יולי אמור לצאת דוח עם החלטה סופית.

מלבד חופש התנועה לפלסטינים-אמריקנים, ישראל תידרש לעמוד בתנאי נוסף - הקמת מרכז לאומי לאבחון נתוני נוסעים ונתוני תעופה. מעבר למידע שהדרכון שלנו מציע, המרכז יישם את חוק ה-PNR, וכך יקבל נתונים על מיקום הישיבה של התיירים במטוס, איך הם שילמו על הכרטיס, מה הם בחרו לאכול והיסטוריית הטיסות של הנוסעים. המרכז הישראלי יאסוף את המידע מכ-1,000 חברות תעופה שעובדות בישראל ולא יצטרך לשתף אותו עם גורמים זרים.

"הטכנלוגיה מתמודדת עם האתגר כבר שנים" (ארכיון) (צילום: רויטרס)
ביולי צפוי לצאת דוח עם החלטה סופית | צילום: רויטרס

במטרה להילחם בפשיעה, בטרור ובהלבנת הון, ישראל תקבל מידע מקדים על כל נוסע עוד בזמן הטיסה, וזאת באמצעות מערכת חדשה שהקימה רשות האוכלוסין וההגירה. המטרה היא לצמצם את זמני הבדיקות בנמל התעופה, לשפר את חוויית הנוסע, לקבל את כל המידע מראש וכך לאתר את הנוסעים ה"בעייתיים". המערכת צפויה להיכנס לפעולה בשבועות הקרובים.

כמו כן, יתקיים שיתוף הפעולה בין ארצות הברית ומשטרת ישראל. במסגרת הפעולה המשותפת, גורמים אמריקנים יוכלו לבקש מידע מהמשטרה על אזרחים שנכנסו לתחומם לפי טביעת אצבע ביומטרית, ולחילופין, בישראל יוכלו לבקש מידע על אזרחי ארה"ב. הטכנולוגיה החדשנית תאפשר לבצע 2,000 שאילתות בשנה.