כבר שנים שעולם הפרסום עובר תהליכי ייעול ושיפור, עם מטרה אחת ברורה: להגיע לצרכן המדויק, שירכוש את המוצר בסבירות הגבוהה ביותר. אם מסתכלים אחורה על העולם האנלוגי, בו היינו מעלעלים בעיתון כזה או אחר ורואים מודעה של אריק סיני מעשן ברודווי, אפשר להבין איזו התייעלות זאת הייתה לחברות הפרסום כשהגיעו הפרסומות הממומנות של גוגל ומטא שיודעות לטרגט את הצרכן.

אבל גם מה שנראה הכי יעיל, יכול להיות יעיל ומדויק הרבה יותר. ריטייל מדיה – המודל שעושה מהפכה בעולם הפרסום, בעצם נותן לחנויות ענק כמו אמזון, וולמארט ואינסטה קארט את האפשרות לתת למפרסמים שטחי פרסום ממוקדים, שלא תלויים באיסוף מידע חיצוני כמו במטא או גוגל בימינו.

איך זה עובד? למשל כשנכנסים לאמזון וכותבים בשורת החיפוש את המוצר שרוצים, באותו רגע מערכת האתר מזהה שיש לה מקום למודעה ומפנה את המידע למערכות הפרסום, שם המערכת עושה מכרז אוטומטי ומזהה מה המודעה הכי מדויקת ונכונה לצרכן, בין אם זה מוצר יקר ואיכותי או זול ופשוט. כל התהליך הזה קורה כמובן במאיית השנייה עד להצגת המודעה באתר.

אחת הסיבות לעלייה בביקוש של מודל הפרסום, זה תהליכי הרגולציה הגלובליים שקורים עכשיו בנושא איסוף מידע על משתמשים, והגבלת היכולת של מטא, גוגל ואפל להשתמש במידע שלנו לצורכי טרגוט. הריטייל מדיה שלא נשען על הדאטה החיצוני, הופך למודל הכי רלוונטי כיום, דבר שאפשר לראות בבירור בצמיחה שלו.

הריטייל מדיה הוא כיום תעשייה של 128 מיליארד דולר. לצורך העניין פרסום ברדיו בכל העולם זה 27 מיליארד דולר, עיתונות 32 מיליארד, פרסום חוצות 36 מיליארד דולר, טלוויזיה 159 מיליארד דולר, חיפוש 197 מיליארד דולר ולא חיפוש – באנרים, סושיאל ופוסטים באינסטגרם זה עדיין הכי גדול, 297 מיליארד דולר. אבל הצמיחה של ריטייל מדיה ברורה ועתידה להגיע למספרים גבוהים בהרבה.

2023 GLOBAL CHANNEL SHARE (צילום: groupM)
צילום: groupM

גוגל הבינה שהריטייל מדיה מבריח לה את כספי הפרסום, והיא הקימה חווית משתמש דומה לזאת של אמזון, שאחרי חיפוש של מוצר מוצאת ללקוח כמה חנויות שונות לאותו מוצר במחירים שונים. אבל ההגבלות על גוגל ומטא בנושא איסוף מידע, בין אם זה אפל שהפסיקו לשתף אותם בנתוני המשתמשים שלהם או החוק האירופאי שיגביל אותם באיסוף מידע על משתמשים, פוגעות באופן משמעותי בטירגוט הפרסומות שלהן, ונותנות עוד סיבה למה הריטייל מדיה הופך למודל המועדף בשוק. 

בנוסף לכל השינויים בעולם איסוף המידע, גם אופי הצרכן השתנה בהתאם, אם עד לאחרונה אנשים היו נכנסים לפרסומות באינסטגרם ורוכשים מוצרים שהם לא בהכרח צריכים מחנויות שהם לא מכירים, עכשיו הם עוברים לחוויית קנייה מדויקת וזולה בחנויות ענק כמו אמזון ו-וולמארט, בלי הסחות דעת מיותרות. נכון למאי 2023, 61 אחוז מהאמריקאים מחפשים את המוצרים שלהם באמזון, בעוד רק 49 אחוזים בגוגל, וכ-32 אחוזים מחפשים בוולמארט.

חוקי המשחק בעולם הפרסום משתנים במהירות, ומי שהיו נראות כשליטות הבלתי מעורערות של עולם הפרסום במדיה, גוגל ומטא, מוצאות את עצמם באמצע של שינויים טקטונים, ובסכנה אמיתית להיות משמעותית פחות רלוונטיות בעולם החדש של הריטייל מדיה.

לצפייה בפרק המלא באפליקציית 12+ לחצו כאן

>> בזמן שעבדתם, פרק 145 - הקרב שמשנה את עולם הטלוויזיה