מארק צוקרברג, מטא קווסט פרו (צילום: facebook)
מארק צוקרברג, מטא קווסט פרו | צילום: facebook
מטא מתקפלת: חברת פייסבוק, אשר נקראת היום מטא, החליטה באוקטובר 2021 לשנות את שמה ושמה לה למטרה לבנות את העולם הווירטואלי, המטאוורס. חלק מהרעיון היה למכור משקפי VR, בנוסף לבניית העולם עצמו.

ובכן מאז עבר זמן ואפשר להגיד שעולם המטאוורס שדמיין מארק צוקרברג לא בדיוק התגשם. זאת אומרת, הוא קיים, יש לו משתמשים ויש לו אפילו עסקים ש"בנו" בו חנויות, אבל הוא לא פרץ עדיין למיינסטרים. העובדה שהמטאוורס של מטא לא ממש פופולרי בעייתי מאוד בעיקר לקראת התחרות הקשה שמצפה לו. בחודשים הקרובים אפל תיכנס למשחק, וכשזה קורה החברה בדרך כלל משנה את השוק, עם משקפי VR/AR שאמורים להתחבר באופן קל לאייפון, להיות קלים יותר מהמשקפיים של מטא וגם להיות ללא חוט שמחבר אותם, כך השמועות אומרות. בנוסף לחברה האמריקאית, מטא צריכה לדאוג גם מהסינים. חברת שיאומי הציגה בתערוכת המובייל של ברצלונה אבטיפוס למשקפיים אלחוטיים וקלים מאוד.

לא מפתיע שבסוף השבוע הודיעו מטא על הוזלה במחיר 2 סוגים ממשקפי ה-VR שלהם. החברה הודיעה ביום שישי שהיא מורידה את המחיר של משקפי Meta Quest Pro היוקרתיים שלה בכ-500 דולר, מה שמביא את העלות שלהם ל-999 דולר, בערך שישה חודשים לאחר השקתם. מטא גם מורידה את מחיר משקפי ה-Quest 2 שלה מ-499.99 דולר ל-429.99 דולר. הורדת המחיר עבור ה-Quest 2 תיכנס לתוקף ביותר מתריסר מדינות כולל ארה"ב כבר היום. ירידת המחיר של Quest Pro תיכנס לתוקף בארצות הברית ובקנדה וב-15 במרץ בכל שאר המדינות שבהן הם נמכרים. חשוב לציין שישראל היא לא בין המדינות בה נמכרים המשקפיים, אך ניתן לרכוש אותם בארה"ב, אנגליה, איטליה ועוד מדינות פופולריות לתייר הישראלי.

"המטרה שלנו תמיד הייתה ליצור חומרה במחיר סביר עבור אנשים רבים ככל האפשר כדי לנצל את כל מה שיש ל-VR להציע", כתבה החברה בפוסט בבלוג. בשבוע בעבר חשף מגזין דה וורג' כי עובדים במטא התעדכנו שמערכת המשקפיים הבאה של החברה, ה-Quest 3, תושק בהמשך השנה ובעצם תתחרה באפל. הם צפויים להיות קטנים וגם עוצמתיים יותר מהמודל הקיים. לפי הדיווחים המחיר שלהם יעלה בהתאם.

משקפי ה-Quest 2 פופולריים בקטגוריה שלהם, אך נותרו מוצר נישה בסך הכל. ה-Quest Pro הושק עם תג מחיר גבוה המיועד ללקוחות ארגוניים. אפליקציית ה-VR החברתית של מטא, ה-Horizon Worlds, גם לא מאוד מצליחה ומרגישה לעיתים כמו עיר רפאים.

המשקפיים הם רק חלק קטן מהבעיות של חברת מטא, החברה הפסידה 13.7 מיליארד דולר בשנה שעברה ביחידת "Reality Labs" שלה, שמרכזת את מאמצי ה-VR והמטאוורס שלה. החברה מסרה כי הכנסות Reality Labs ירדו ב-17% ברבעון הרביעי בהשוואה לשנה שקדמה לה, עקב מכירות נמוכות יותר של משקפי ה-Quest 2 שלה.

החברה קיצצה גם אלפי משרות ומתמקדת בהפיכת 2023 ל"שנה של יעילות". אבל בפוסט בבלוג שלה ביום שישי, מטא כתבה כי היא "מחויבת לבנות שוק VR מצליח למפתחים, עסקים ויוצרים שישגשגו בו. VR היא פלטפורמה חברתית רבת עוצמה וטכנולוגיה יצירתית, וככל שיש יותר אנשים עם גישה אליה, כך ייטב", אמרה החברה. "כמוכם, אנחנו נמצאים בזה לטווח ארוך".