טוביאס הניננג, מנהל התוכן של טיקטוק אירופה (צילום: דור אליהו)
טוביאס הנינג: "לא משנה מי העלה תוכן אנטישמי או נגד הקהילה - אנחנו נוריד אותו" | צילום: דור אליהו

בכל מה שקשור לתוכן ורשתות חברתיות, השנה האחרונה הייתה השנה של טיקטוק. האפליקציה האהובה עברה השנה את מטא והפכה לאפליקציה הפופולרית ביותר בעולם. "הסוד הוא היצירתיות של יוצרי התוכן שלנו", מסביר טוביאס הנינג, מנהל התוכן של טיקטוק אירופה, שאחראי גם על התוכן בישראל, בשיחה עם mako. "הם חולקים את הרעיונות שלהם, מגיעים עם רעיונות חדשים בכל יום ומשתפים את זה עם הקהילה".

"בנוסף, יש את הטכנולוגיה שלנו. חשוב לומר – אנחנו אפליקציית תוכן, לא רשת חברתית. לא צריך עוקבים כלשהם כדי שהתוכן שלך יצליח – הכל תלוי באיכות התוכן. אם התוכן שלך טוב ויצרת טיקטוק מצוין, אתה יכול להפוך לוויראלי בין לילה. התוצאה היא שהמשתמשים שלנו מקבלים כל הזמן הפתעות בפיד שלהם מהיוצרים הנפלאים שלנו".

כמה חשובה ישראל לטיקטוק?
"ישראל מאוד חשובה לנו. אני חושב שחלק מהסוד שלנו זה שיש לנו לוקליזציה חזקה מאוד. יש לנו צוות בישראל שמוקדש לתוכן – עובד עם יוצרים, שותפים, מחפש טרנדים בטיקטוק והופך את טיקטוק ישראל לכזה שיתאים לקהל הישראלי".

יש הבדל בין ההתנהגות של גולשים ישראלים לאלה של מדינות אחרות?
"בישראל, כמו בכל מקום בעולם, אתה רואה פיד שמתאים למה שאתה אוהב ומה שמעניין אותך. קומדיה עובדת מצוין וגם אוכל הוא נושא מאוד פופולרי בישראל. יש לנו המון שפים ובשלנים שמראים מתכונים ב-15 שניות. גם מוזיקה פופולרית מאוד, נועה קירל הוציאו את הסינגל שלה 'פעמון' לטיקטוק שבוע לפני השחרור הרשמי ובאופן בלעדי. זה מראה כמה חשובה טיקטוק לתעשיית המוזיקה כאן".

יהיו עוד שיתופי פעולה כאלה?
"ככל הנראה. טיקטוק הפכה לאחת הפלטפורמות היותר פופולריות בתעשיית המוזיקה, אם לא הפופולרית ביותר. אנחנו רואים יותר ויותר שירים, גם ישנים, הופכים לוויראליים, ואתה יכול להיות בטוח ששבועיים אחרי הם יתפוצצו בספוטיפיי ובהמשך במצעדים".

נועה קירל בפעמון (צילום: מיכאל טומרקין)
נועה קירל - שיתוף פעולה מוצלח עם טיקטוק ב"פעמון" | צילום: מיכאל טומרקין

טיקטוק חרטה על דגלה להיות פרו-להט"בית, גם במחיר של איבוד משתמשים שלא מאמינים באותם ערכים. "טיקטוק מאמינה בגיוון וייחודיות, שהפכו לערכים הכי חזקים שיש לנו", מסביר הנינג. "אנחנו יודעים שאנחנו חשובים מאוד לקהילה גאה, יש שיגידו שאפילו מרחב בטוח, בו הם יכולים למצוא אחרים שמתמודדים עם אותם קשיים או מעוררים השראה בנושאים מסוימים. בנוסף, הקהילה מראה אצלנו את חיי היום יום שלה, וזה מראה כמה הקהילה הגאה היא חלק מהחיים שלנו. השנה היינו נוכחים בהמון אירועים בכל אירופה וגם כאן בתל אביב, והתמיכה שקיבלנו מראה כמה זה רלוונטי ואנחנו נמשיך לעשות את זה".

מה קורה כשפוליטיקאי מעלה דברים נגד הקהילה הגאה? איך תפעלו במצב כזה?
"זה ברור מאוד. יש לנו כללי קהילה שמסבירים מה מותר ומה אסור. נאומי שנאה, נאומים נגד הקהילה או אנטישמיות – אין לזה מקום בטיקטוק. אם אנחנו רואים משהו כזה נוריד את זה – לא משנה מי העלה את זה".

טיקטוק מתמודדת עם לא מעט ביקורות קשות על כך שהיא נותנת מקום לאתגרים מסוכנים, ביניהם "אתגר הבלאקאאוט", במסגרתו המשתתפים צריכים לעצור את נשמתם, שלפי ה-CDC (המרכז לבקרת מחלות ולמניעתן) גבה את חייהם של 80 אנשים עד כה.

מה טיקטוק עושה כדי להילחם באתגרים כאלה?

"קודם כל, אנחנו מצטערים על האובדן והסבל שההורים האלה חווים. עם זאת, אפשר להגיד בבירור של'אתגר הבלקאאוט' או אתגרים מסוכנים אחרים אין מקום בטיקטוק. כשאנחנו מוצאים משהו כזה – אנחנו מורידים אותו".

מה אתם עושים כדי לשמור על הביטחון של המשתמשים?
"יש לנו תהליך בן שלושה שלבים. הצעד הראשון הוא טכנולוגיה שיכולה לזהות סמלים, נשקים או דברים אחרים שהם הפרה של החוקים שלנו. עם זאת, אנחנו מבינים שצריך לשים דברים בקונטקסט, ולכן הצעד השני שלנו הוא צוות אנושי של אלפי עובדים, שעובד 24/7 בכל העולם, במטרה לנטר תוכן ולהוריד מה שנגד חוקי הקהילה שלנו. החלק השלישי שחשוב מאוד הוא הפידבק מהמשתמשים שלנו, שיכולים לדווח על תוכן פוגעני ואם הוא אכן פוגעני – נוריד אותו. חשוב לציין שאנחנו שקופים מאוד בנושא – אנחנו מפרסמים כל רבעון דוחות שמראים איזה תוכן ירד ובאיזה שלב זה קרה".

יש לציין כי כחלק ממאמצי החברה לשמור על פלטפורמה נעימה, בטוחה ומכילה, טיקטוק ישראל יצאה בקמפיין "כיצד לדווח?", במטרה לעזור למשתמשים בישראל להתמצא בין אפשרויות הדיווח על תוכן שאינם רוצים לראות לתוכן שנתפס על ידם כבלתי הולם או ככזה שמפר את כללי הקהילה. קמפיין "איך לדווח" כולל סרטוני הדרכה שיקדמו באופן אינטנסיבי בכל הערוצים הדיגיטליים, ויפנה את המשתמשים לאתר המידע הרשמי של טיקטוק.

הנינג, שהגיע לאירוע של החברה עם משפיעני רשת, סיפר שם על נושאי התוכן בהם יתמקדו בשנה הבאה, ביניהם גיימינג – תחום שנשלט על ידי טוויץ'. "לפני כמה שבועות הייתי בגיימסקום, אירועי הגיימינג החשוב בעולם, שחזר אחרי שלוש שנים להיות אירוע פיזי. הייתי שם כמה ימים ונדהמתי ממה שראיתי – הסוכה של טיקטוק הייתה אחת הפופולריות, אם לא הפופולרית ביותר".

"גיימינג בטיקטוק הוא מגוון מאוד וזה מה שמבדיל אותנו. אנחנו פלטפורמה לגילוי משחקים – יש מפיצי משחקים שמראים טריילרים ודברים כאלה למשחקים שלהם, ואנחנו גם מאוד רלוונטיים ליוצרים עצמאיים, שיכולים להפוך לוויראליים עם טיקטוק מצוין. יותר מזה, אנחנו לא מתעסקים רק במשחקים, אלא בתרבות הגיימינג – עובדות מצחיקות, ביקורות, תאוריות על משחקים ועוד. זה מה שעושה את ההבדל בשבילנו".

טיקטוק (צילום: DANIEL CONSTANTE, שאטרסטוק)
טיקטוק | צילום: DANIEL CONSTANTE, שאטרסטוק

נושא נוסף שטיקטוק תתרכז בו מבחינת תוכן הוא חינוך. "האשטאג #LearningonTikTok מצליח כבר יותר משנתיים, וזה כי יש תיאבון ענק לתוכן חינוכי. זה נושא רחב מאוד עם המון תוכן – מדריכי כדורגל, ענייני בריאות וגם שיחות על ספרים".

אחד הנושאים הרגישים באפליקציות הוא פרטיות, והוא הופך לרגיש אפילו יותר כשמדברים על רשת שפופולרית אצל קטינים כמו טיקטוק. "קודם כל, הרוב המוחלט שלנו הוא מעל גיל 18", מסביר הנינג. "עם זאת, הבטיחות של המשתמשים מתחת לגיל 18 היא החשובה ביותר, ובשנים האחרונות השקנו ושיפרנו פיצ'רים שישמרו על הפרטיות כמו בקרת הורים. בנוסף, הגבלנו את ההודעות הפרטיות מגיל מסוים ויש לנו עוד המון פיצ'רים שעוזרים לשמור על הבטיחות שלהם, ונמשיך להציג עוד".

לסיום, טיפים לאנשים שרוצים לעשות טיקטוק מצוין?
"תהיו יצירתיים, תהיו אותנטיים ותפתיעו. אני תמיד אומר לאנשים ששואלים אותי – פשוט תתחילו ותנסו. טיקטוק הוא קל לשימוש – קל להשתמש באפקטים ולחתוך את הווידאו. בנוסף, הדבר האחרון והחשוב ביותר הוא להוסיף מוזיקה. מוזיקה מוסיפה חיים ורגשות לטיקטוק".