הניסוי של אינסטגרם נכשל, ומנכ"ל החברה, אדם מוסרי, הודיע שהיא לא תהפוך לטיקטוק. זאת על רקע מחאת רשת נגד הניסיון לשנות את אופיה של אינסטגרם, בדגש על התנגדות למעבר להצגת תמונות וסרטונים על מסך מלא בסגנון טיקטוק והצגת תוכן על בסיס אלגוריתם ופחות מאנשים שאתם עוקבים אחריהם. את המחאה הובילו קים קרדשיאן וקיילי ג'נר, שתי נשים מהנעקבות יותר ברשת החברתית.

הלחץ של אינסטגרם והניסיונות לעדכן אותה מגיעים על רקע תחרות הולכת וגדלה מצד טיקטוק. אם נסתכל על הרשתות החברתיות הכי פופולריות בינואר 2022, על פי מספר משתמשים חודשיים, נראה את פייסבוק במקום הראשון עם 2.9 מיליארד משתמשים, אחריה יוטיוב עם 2.562 מיליארד, וואטסאפ עם 2 מיליארד, אינסטגרם עם 1.478 מיליארד, לאחר מכן וי צ'אט הסינית עם 1.263 מיליארד ואז טיקטוק עם מיליארד משתמשים בחודש. במקום השביעי נמצאת פייסבוק מסנג'ר. כלומר, מתוך 7 המקומות הראשונים, 4 שייכים לחברת מטא (פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ ומסנג'ר), אבל טיקטוק הולכת וצוברת תאוצה.

אם נסתכל רק על גילי 12-17 בארה"ב, אז לראשונה השנה טיקטוק עברה את אינסטגרם בקהלים אלו. הסקר בדק שימוש שבועי ברשתות החברתיות, כאשר 63 אחוז מבני נוער השתמשו בטיקטוק לעומת 57 אחוז שהשתמשו באינסטגרם. ב-2020, בטיקטוק השתמשו 50 אחוז מבני הנוער בשבוע לעומת 61% באינסטגרם. בשנת 2019 טיקטוק לא הייתה קיימת והתחרות הייתה רק בין אינסטגרם לסנאפצ'אט.

אדם מוסרי, מנכ"ל אינסטגרם, קיילי ג'נר (צילום: טוויטר, אינסגרם)
אדם מוסרי, מנכ"ל אינסטגרם, קיילי ג'נר | צילום: טוויטר, אינסגרם

עוד נתון מעניין מתייחס למספרי ההורדות של האפליקציות. ב-2022 טיקטוק היא המובילה מבחינת הורדות – גם באנדרואיד וגם באייפון, בפער משמעותי. אחריה נמצאת אינסטגרם, אחר כך פייסבוק ובמקום הרביעי וואטסאפ.

הנתון הכי משמעותי הוא דקות שימוש ביום ברבעון הראשון של 2022. באינסטגרם הממוצע הוא 51 דקות שימוש ביום, ואילו בטיקטוק הממוצע הוא 95 דקות ביום, יותר משעה וחצי. זה הכי הרבה מכל אפליקציה. לשם השוואה, ביוטיוב משתמשים 74 דקות מדי יום ובפייסבוק – 49 דקות.

מדובר בבעיה גדולה למארק צוקרברג, מנכ"ל מטא. ברגע שאנחנו נמצאים כל כך הרבה זמן בטיקטוק, אנחנו חשופים להרבה יותר זמן פרסומות, ובהתאם לכך יש הרבה יותר הכנסות. ההכנסות באות על חשבון הכנסות של מישהו אחר, צוקרברג במקרה הזה.

שני הדברים שהכי מייחדים את טיקטוק ומעניקים לה רוח גבית – היא צעירה יותר, וכל דור רוצה להיות איפה שההורים שלו או אנשים גדולים ממנו לא נמצאים. ב-2019 טיקטוק לא הייתה קיימת. הם מחפשים אלטרנטיבה שתהיה מקום שלהם.

בנוסף, אפשר לחשוב שטיקטוק ואינסטגרם דומות, אבל הן שייכות למעשה לענפים שונים. אינסטגרם באה מהמקום החברתי – בואו תראו מה אנשים שאתם עוקבים אחריהם עושים. טיקטוק אומרת: החברה לא מעניינת, בוא נבדר אתכם בלי תלות בחברים שלכם, רק וידיאו שאתם תאהבו. בהיבט הזה היא הרבה יותר דומה ליוטיוב.

  >> בזמן שעבדתם, פרק 97: מהפך: האם סין מתכוננת לייצור של מטבע חדש?