החברה הישראלית אוטוטוקס (Autotalks) הכריזה על תחילת הניסוי של מכשיר הבטיחות ZooZ 2 המיועד למניעת תאונות אופניים וקורקינטים עם כלי רכב.

ארבע חברות אופניים וציוד רכיבה התחייבו להשיק ניסויים הבוחנים את המכשיר החדש ושני יצרני רכב עומדים להתחיל במבדקי תיקוף של התקן הבטיחות החדש, המיועד למנוע תאונות של אופניים וקורקינטים חשמליים ולא-חשמליים בצמתים. החברה אינה מסכימה לחשוף את שמות החברות שהשתתפו בניסוי, אך מדובר במספר ניסויים מתוכננים ברחבי העולם, שיכללו מאות אנשים.

יכולתו של המכשיר החדש של אוטוטוקס להגן על רוכבי רכב דו גלגלי הודגמה בהצלחה במבדקים של פרויקט SECUR האירופי, המפתח פרוטוקולי בדיקת V2X (מערכת תקשורת בין כלי רכב לחלקים אחרים במערכת התנועה שיכולים להשפיע עליו) עבור ארגון הבטיחות Euro NCAP.

ZooZ 2 הוא מכשיר V2X קומפקטי המותקן על כידון האופניים או הקורקינט. הוא מספק לרוכב התראה – צפצוף ורטט - כאשר רכב המצויד באותו מכשיר מסכן אותו. הוא אף מודיע לרכבים המצוידים ב-V2X ולתשתיות חכמות (דוגמת רמזורים חכמים) על קיומו של הרוכב, בכדי לספק לנהגים התראה שהם עלולים לסכן אותו.

המכשיר החדש מהווה שדרוג של פלטפורמת ZooZ של הדור הראשון, על בסיס משוב שאוטוטוקס קיבלה מהשוק. השדרוגים כוללים שיפורים בממשק האדם-מכונה, בהתראות לרוכבים ובגמישות ההתקנה. הפתרון אף יאפשר למשתמשים בכביש ובכללם מכוניות, רוכבי אופניים, קורקינטים, אופנועים והולכי רגל, לתקשר אלה עם אלה באמצעות V2X וליצור רשת תקשורת לבטיחות. המכשיר מאפשר ליצרנים בתחום המיקרו-ניידות וכן ליצרני רכבים קלים ורכבים מסחריים להתחיל באופן מידי בבדיקה, תיקוף ותכנון של פתרונות לאחת הבעיות המסוכנות ביותר בתחום המיקרו-ניידות – תאונות בצמתים. המערכת עובדת עם תוכנת Commsignia.

נתונים סטטיסטיים מבריטניה מראים שכמעט שני שלישים מהרוכבים שנהרגו או שנפצעו קשה בתאונות דרכים היו מעורבים בהתנגשויות בצומת או ליד צומת, בעיקר צומתי T. המחקר גילה שכיכרות הן צמתים מסוכנים במיוחד לרוכבי אופניים.

"החברה מתייחסת לכל תאונות הדרכים כאירועים שניתנים למניעה, ותאונות המערבות אופניים וקורקינטים ראויות לתשומת לב מיוחדת", אמר און הרן, מייסד ו-CTO של אוטוטוקס, "הרעיון הוא שבתוך שנים ספורות המכשיר יגיע עם כל מכונית חדשה, גם בארץ כמובן, כאשר הרכבים כאן מגיעים עם תקינה אירופאית. המכשיר גם יגיע כחלק מהאופניים החשמליים בעתיד – והרוכבים לא יצטרכו לרכוש אותו במיוחד". לדבריו, הוא אינו רוכב אופניים, אלא הגיע לנושא כנהג שחושש מרוכבי אופניים "שקופצים לך לכביש".

אוטוטוקס מסייעת לצמצם התנגשויות בכבישים ולשפר את הניידות באמצעות מערכי שבבים המורשים לשימוש בענף הרכב. שבב ה-V2X של אוטוטוקס משלים את המידע המגיע מחיישנים אחרים, בפרט במצבים בהם אין לנהג קו ראיה (non-line-of-sight) עם האובייקט, במזג אוויר קשה או בתנאי תאורה גרועים. הטכנולוגיה שמה לה למטרה לשפר באופן משמעותי את הבטיחות הכוללת בכביש ומתאמת באופן אפקטיבי בין כלי רכב רגילים, מכוניות אוטונומיות, אופנועים והולכי רגל. היא גייסה מהקמתה יותר מ-150 מיליון דולר, ומעסיקה כ-100 עובדים בישראל, יפן, קוריאה, גרמניה וצרפת, ומגייסת בימים אלה עובדים נוספים.