צוקרברג לובש פראדה, לא זה זאת לא פארודיה על הסרט המפורסם עם מריל סטריפ בתור עורכת "ווג", אלא אחד הפיתוחים האחרונים של ענקית הטכנולוגיה "מטא" הוא בעצם תוסף לעולם המטאוורס העצום שהם בונים והוא חנות בגדי יוקרה לאווטאר שלכם. 

כאשר צוקרברג הציג לראשונה את החזון שלו ל"מטא" החדשה של פייסבוק באוקטובר האחרון הוא הציג גם את האווטאר שלו, שלבש מה שהוא לובש בדרך כלל - ג'ינס שחור וחולצה כחולה. אומנם פונקציונאלי אבל קצת משעמם במיוחד בעולם המטאוורס שבו כל האפשרויות פתוחות לפניך, ולכן מטא הסיקו מסקנות ובקרוב כולם יוכלו ללבוש את הבגדים שהם לא יכולים להרשות לעצמם בחיים האמיתיים.

בסוף אותו חודש צייצו מחשבון הטוויטר של מטא את המשפט: "היי בלנסיאגה, מה קוד הלבוש במטאוורס?" והשבוע בלנסיאגה ענו, יחד עם בתי אופנה אחרים כמו פראדה וטום בראון. מטא פתחה חנות יעודית עם אותם בתי אופנה במטאוורס שלהם שעובדות בארה"ב, מקסיקו, קנדה ותאילנד ובעצם מאפשרת לראשונה לקנות בגדים מיוחדים לאווטאר. 

בין האופציות תוכלו למצוא שלל אווטפיטים יחודיים לחברות הללו כמו קפוצ'ון עם הסמל של בלנסיאגה, חליפת שלושה חלקים אפורה של תום בראון, חצאית של פראדה ועוד. אם מטא יראו שהניסוי הזה יצליח ככל הנראה נוכל למצוא עוד בתי אופנה עם עוד לוקים לאוואטרים המסוגננים שלנו.

View this post on Instagram

A post shared by Eva Chen (@evachen212)

אלו הם ארבעה ממעצבי האופנה היצירתיים והנחשבים ביותר שפועלים כיום - דמנה גבאלייה מבלנסיאגה, מיוצ'ה פראדה ורף סימונס מפראדה, ומר בראון - מעצבים שבגדיהם בעולם האמיתי מתמודדים עם האופן שבו כוחות חברתיים ופוליטיים מעצבים זהות באופן מהותי ביותר. מעצבים שעבודתם התמודדה עם שינויי אקלים, מגדר, מלחמה, קפיטליזם, שאלות של ערך וסלבריטאות ויראלית אבל מה שהצליחו להביא לעולם חסר המעצורים הזה הוא אותם בגדים שקיימים בעולם האמיתי. מר בראון ענה במייל כשנשאל ע"י הניו יורק טיימס כיצד הוא בחר את התלבושות שלו: "לקח לי שתי שניות, לא בעצם שנייה אחת, כדי לדעת מה זה צריך להיות. חשבתי שהחליפה האפורה צריכה לעסוק בעולם הזה".

הטענה היא שעל ידי הפיכת הבגדים הללו, הנמכרים בדרך כלל במאות ואלפי דולרים, לזמינים לקבוצה רחבה יותר של משתמשים (בחנות מטא טווח המחירים הוא 2.99 עד 8.99 דולר), הם עושים דמוקרטיזציה של מה שבלתי נגיש בעולם האמיתי. מה שנכון, מבחינה מסחרית.

בלייב אינסטגרם עם אווה צ'ן, מנהלת שותפויות האופנה באינסטגרם, בזמן שהציגה את החנות החדשה, העלתה גב' צ'ן סקיצות על האווטאר של מר צוקרברג בתלבושות שונות וצפתה בתגובותיו שלו. "צריך ביטחון מסוים כדי ללבוש פראדה מהכתפיים עד הרגליים", אמר מר צוקרברג, ואולי רמז שלא היה לו את הביטחון הזה בעולם האמיתי.

View this post on Instagram

A post shared by Eva Chen (@evachen212)

בפוסט בפייסבוק על חנות האופנה שלהם, צוקרברג אמר גם כי מטא רצתה ליצור היצע אופנתי לאווטאר מכיוון ש"מוצרים דיגיטליים יהיו דרך חשובה לבטא את עצמך במטאוורס ומניע גדול של הכלכלה היצירתית".

אבל הביקורות לא איחרו לבוא, כמעט כמו כל פעם שאחת מחברות הטכנולוגיה מודיעות על חידוש כלשהו. בטור דעה של עורכת האופנה של הניו יורק טיימס, ונסה פרידמן, נטען כי לקנות חליפה של בית אופנה אחד הוא הדבר הכי לא אופנתי לעשות, היצע המצומצם והעובדה שהשתמשו בבגדים שקיימים בעולם האמיתי ולא התפרעו עם דברים חדשים בעולם המטאוורס מאכזבת. 

בנוסף יש לציין שאומנם הרעיון של מטא להפוך מוצרים שלקוחות לא יכולים לקנות בעולם האמיתי ל"נגישים" בעולם המטאוורס עלול ליצור מעמדות סוציו אקונומיים כאלה גם בעולם הווירטואלי שהחברה בנתה.