הקרב על האינסטגרם: בעידן המודרני הרשתות החברתיות משחקות תפקיד חשוב בכל היבטי החיים, גם במלחמה. גם הרוסים וגם האוקראינים מרבים להשתמש ברשתות החברתיות ומנהלים מלחמה פסיכולוגית רחבה באמצעות פרסומים באינטרנט. בעוד שהאוקראינים מנסים לייצר נרטיב של דוד מול גוליית, הרוסים מפיצים סרטונים ותמונות שנועדו להרתיע את הצבא האוקראיני – והפייק ניוז חוגג.

הרוסים החלו במלחמה פסיכולוגית במטרה לפגוע בחוסנם של האוקראינים במקביל לפלישה. מערכת המסרים הרוסית פועלת בכוונה בערוצים לא רשמיים אבל מנוהלת על ידי הממשל. לדוגמה, בתמונה שהופצה ברשתות החברתיות ביום הפלישה נראים עשרות מסוקים חוצים את הגבול לאוקראינה – אך למעשה התמונה צולמה לפני 4 שנים במהלך תרגיל צבאי בסיביר והיא הופצה במטרה לזרוע פחד בצד האוקראיני. סרטון נוסף שלמראית עין צולם במקרה, מראה שיירת טילים בליסטיים רוסית נושאת ראשי קרב גרעיניים. הסרטון נועד להרתיע את נאט"ו מלהתערב בלחימה.

טקטיקה נוספת בה משתמשים הרוסים ברשתות היא הפצת דמורליזציה באמצעות שמועות שהנשיא האוקראיני זלנסקי נמלט מקייב. בתגובה לשמועות זלנסקי פרסם סרטון מלב ליבה של הבירה האוקראינית. "הנשיא כאן, כוחות הצבא שלנו כאן, אנחנו מגינים על העצמאות שלנו ושל המדינה שלנו, ונמשיך לעשות את זה", אמר זלנסקי בסרטון.

טאמבלר חסמה פורנו - וכולם עברו לטוויטר (צילום: rvlsoft, Shutterstock)
הקרב על התודעה: רוסיה ואוקראינה מנהלות מלחמה פסיכולוגית רחבה, אילוסטרציה | צילום: rvlsoft, Shutterstock
אישה אוקראינית לוקחת חלק באימונים צבאיים לקראת לחימה (צילום: Alexey Furman, GettyImages)
האוקראינים מנסים לייצר נרטיב של דוד נגד גוליית | צילום: Alexey Furman, GettyImages

האוקראינים מצדם משתמשים ברשתות החברתיות כדי לייצר חוסן לאומי וליצור תדמית של דוד מול גוליית. הם מנסים ליצור נרטיב לפיו הם נלחמים על הבית – זאת באמצעות סרטונים של ייצור המוני של בקבוקי מולוטוב בידי אזרחים. הם העלו גם תמונות המשוות את פוטין להיטלר בניסיון לעשות דה-לגיטימציה לנשיא הרוסי.

האוקראינים אף פתחו בלוחמה פסיכולוגית משלהם. הם מפרסמים מדי יום תמונות של טנקים ונגמ"שים רוסיים שרופים ואת מספר החיילים הרוסים ההרוגים. בנוסף, הם הפיצו מספר טלפון ברשתות החברתיות עבור האימהות הרוסיות כדי שיוכלו להתעדכן בגורל בניהן החיילים. בצעד משמעותי נוסף החליטו האוקראינים לשים את הנשים בפרונט – הן מתגייסות ומעלות את התמונות לרשתות החברתיות.

שני הצדדים מנסים להשפיע זה על זה ועל דעת הקהל העולמית. בעקבות הלוחמה ברשתות החלו פייסבוק וטוויטר לצנזר תכנים מזויפים בניסיון למנוע הפצת שקרים ומניפולציות – בהצלחה חלקית בלבד.