בעלי עסקים רבים משתמשים באפליקציות לקידום העסק שלהם, ובהם מוצגים לרוב גם מספרי הטלפון שלהם. מדובר כמובן באסטרטגייה עסקית, אולם מתברר כי ישנם כאלו שמנצלים את הגישה הישירה לפרטיהם של בעלי ובעלות העסקים לצורך הטרדה של ממש. כך קרה למשל לבעלת עסק פרטי לקוסמטיקה שמשתמשת בטלפון האישי שלה לצרכי עבודה והקליניקה שלה ממוקמת בביתה. "דבר ראשון בדקתי שהבית נעול", סיפרה אחת מבעלות העסקים.

חברת קבוצת הפייסבוק הפופולרית "מאמצחיק" העלתה לפני כשבוע פוסט שבו היא משתפת בהודעה שקיבלה בטלפון שלה, מגבר שפנה אליה כבעלת עסק לקוסמטיקה. הגולשת סיפרה כי תחילה שאל אותה אם היא עושה שעווה, ואז שאל אם היא גרושה ואם תרצה להיפגש באופן חד פעמי. לאחר שסירבה הוא הציע שהוא יתקשר יותר מאוחר והם ידברו על הנושא.

מטריד נשים באפליקציות
הטריד עשרות בעלות עסקים

בעלת העסק טוענת כי היא "הבינה ישר לאן השיחה הולכת וחסמה את מספר הטלפון". היא חשבה ככל הנראה שהיא היחידה, אולם עד מהרה הצטברו לפוסט עשרות תגובות של נשים שכתבו שגם הן קיבלו ממנו הודעה ושיתפו צילומי מסך מההתכתבויות איתו. 

"מזעזע", מציינת קרן שסגרה לא מזמן את העסק הביתי שלה. "גם לי הוא כתב שאני אישה מהממת ואם אני עושה שעווה באשכים ושהוא צריך ייעוץ, ישר חסמתי אותו. בתור אחת שהעסק שלה גם היה בבית והכתובת הייתה רשומה באפליקציה הדבר הראשון עשיתי היה לבדוק שהבית נעול. תמיד יש איזה חשש קטן שיבוא איזה סוטה ומסתבר שלא חסרים כאלה. יום למחרת כבר פניתי אליהם שימחקו את הפרטים שלי משם". 

"זה מטריד ומביך מאוד" מציינת דליה, בעלת עסק לקוסמטיקה. "למזלי זאת הפעם הראשונה שמישהו פנה אלי בצורה כזו בוטה דרך האפליקציות, וישר חסמתי אותו. הוא מאוד מוכר בקבוצות של קוסמטיקאיות כמטרידן, עשרות נשים חסמו אותו". 

מטריד נשים באפליקציות
"ישר הבנתי לאן השיחה הולכן וחסמתי"

אחת מהאפליקציות שדרכן הגיע המטרידן המדובר היא אפליקציית "איזי". זו איננה האפליקציה היחידה שדרכה הגיע לבעלות העסקים, אך איזי נותנת גם פתרון להתמודדות עם הבעיה הקשה. האפליקציה מפעילה כלים טכנולוגיים שמנטרים התנהגות חשודה (כגון שליחת מספר גדול של הודעות לעסקים דומים), ובמקרה שקיים חשד להתנהגות כזו המשתמש נחסם לצמיתות משימוש באפליקציה. עם זאת, לא כל המקרים נתפסים על ידם ובמקרים כאלה מעודדים באיזי את בעלי העסקים לפנות אל שירות הלקוחות שייבחן כל מקרה או תלונה כזו. 

בנוסף, בקטגוריות שעלולות להיחשב כ"בעיתיות" כמו מסאג'יסטיות או טיפול במגע, באיזי מכריחים את המשתמש לעבור תהליך זיהוי (לוג-אין) לפני התקשרות או שליחת הודעה - וזאת במטרה להרתיע מטרידנים פוטנציאלים. 

"עד כה קוסמטיקאיות לא נמצאות בסטטוס הזה, בהחלט נשקול לשנות זאת", מציינים בחברה. "בימים אלה איזי משיקה פלטפורמת צ'אט פנימית בתוך האפליקציה דרכה תאפשר למשתמשים לפנות בהודעות לבעלי עסקים ללא שייחשפו למספר הטלפון של בעל העסק, וכך להימנע ממצב שהמספר חשוף לציבור. בנוסף בעלי העסקים יוכלו לחסום מיידית כל משתמש שאינו מקובל על ידם".

לפנייה לכתבת: avivim@ch2news.co.il