כחצי מיליון אזרחים ותיקים בישראל לא יודעים לבצע פעולות פשוטות באינטרנט - כך עולה ממחקר שנערך על ידי ג'וינט אשל ומכון ERI בקרב בני 65 ומעלה. מדובר על כ-45% מהאוכלוסייה בגילאים הללו, שמונה כמיליון ו-100 אלף איש. זהו נתון מדאיג במיוחד, שכן שימוש במחשב ובאינטרנט בקרב קשישים הוכח כבעל השפעה חיובית בהיבטים רבים, בהם הפחתת בדידות, חיזוק הביטחון העצמי, שיפור העצמאות, האטת הידרדרות בתפקוד מנטלי וקוגניטיבי ואף הפחתה של עלויות הטיפול הרפואי.

הדבר חיוני אף יותר לנוכח חזרתו של משבר הקורונה, עם העלייה בתחלואה והחשש מסגר נוסף, שכן המחקר מצא שהשימוש באמצעים דיגיטליים מחזק את היכולת להתמודד עם מצבי דחק ומשבר, המשמעותיים ביותר בתקופת הבידוד הביתי. בתקופת הסגרים הדיגיטל הפך להיות האופציה היחידה לאזרחים שבבידוד לצריכת שירותים וקיום תקשורת עם העולם, ומי שלא ידע להשתמש בכלים הדיגיטליים למעשה הודר מחיי היומיום של הציבוריות הישראלית ואיכות חייו נפגעה קשות.

כדי להתמודד עם הסוגיה, החל לפני כשנה פיילוט של פרויקט "קהילות דיגיטליות" בהובלת מטה "ישראל דיגיטלית" ועיריית ירושלים, שמטרתו לעודד אוריינות דיגיטלית בקרב אוכלוסיות מודרות, לרבות אוכלוסיית האזרחים הוותיקים, באמצעות הדרכות בליווי אישי, ללא תשלום ובאופן מקוון. את המהלך להטמעת אוריינות דיגיטלית הובילה חברת הסטארטאפ TECHBUDDY וחברת "קיימא" מספר מחקרים בקרב משתתפים בהדרכות לבחינת האפקטיביות שלו.

הפיילוט רשם הצלחה גדולה עם יותר מ-8,000 תושבים מבוגרים מירושלים שהצטרפו למיזם ועברו הדרכה אישית באופן מקוון. בתום הקורס, מרבית המשתתפים שולטים ביישומים דיגיטליים לצורך יומיומי כגון הזמנת תור לרופא, קביעת תור בסניף הדואר, הפקדת המחאה באפליקציה של הבנק, שליחת ווטסאפ, ניהול שיחות בזום, הכרת פייסבוק, קביעת תור באפליקציות של השירותים הממשלתיים והעירוניים, בדיקת זכויות, סידור מסמכים במחשב, צילום בסמרטפון, הזמנת מוצרים, שירותי ענן ויישומי אופיס.

רמי אלבז (צילום: מחוברים לעסק)
רמי אלבז: "אפילו לקבוע תור לא ידעתי" | צילום: מחוברים לעסק

במחקר של "קיימא" נמצא כי חל שיפור של 50% במיומנויות של תקשור. כך, בעוד שרק 26% מהמשתתפים המבוגרים ידעו לפני הקורס לתקשר באמצעות זום ופלטפורמות דומות, לאחר ההדרכה – 39% מהם הראו בהן שליטה.

"מזמינה תרופות באתר של קופת החולים"

אחד מהמשתתפים בפיילוט הוא רמי אלבז (66), גמלאי מתחום ההוראה משכונת קטמון, שסיפר כי הפרויקט שינה את חייו. "לפני זה ידעתי רק להתקשר ולענות לטלפונים", סיפר. "אפילו לקבוע תור לא ידעתי. היום, כשאני צריך משהו מסניף הדואר, אני נכנס לאתר ויודע במדויק מה צריך לעשות ובקלות. זה נותן לי הרגשה מעולה. כשהגעתי לקורס היה לי חששות, אבל סיימתי אותו עם הרבה דברים חדשים שלא ידעתי לפני כן".

משתתפת נוספת היא שינא פופקו (71) משכונת הר נוף, גם היא גמלאית מתחום ההוראה, שסיפרה כי "כשהתחלתי את הקורס הבנתי שיש דברים בחוץ שבכלל לא ידעתי שקיימים. עכשיו יש לי גישה למידע, אני יודעת לשלוף מסמכים ולשים בתיקיות והכול בקלות. בגילנו, יש אמצעים דיגיטליים המותאמים שיכולים להפוך את החיים שלנו לקלים יותר אז למה לא להשתמש?", שאלה.

בלה דקס (75) משכונת גילה הוסיפה כי "המדריכה נתנה לי מהרגע הראשון הרגשה שכל דבר אפשר ללמוד, גם את הדברים הכי מסובכים. היא לימדה אותי להיכנס לאתר של קופת החולים כדי להזמין תרופות, להגיב להודעות ולשמור אותן. אני רוצה להגיד לכל האנשים שמתקרבים לגיל שלי או עברו אותו שלא יתייאשו. מכיוון שהיום חיים הרבה יותר שנים מאשר פעם - צריך להיות מעודכנים בכל החידושים".

לאור ההצלחה עיריית ירושלים מעלה בימים אלו קמפיין פרסומי, הפונה הפעם גם לנכדות ונכדים שיעודדו את סבא וסבתא להצטרף לפרויקט. מנהלת המיזם, מרים סלע מהמנהל לשירותי קהילה בעירייה, אומרת כי "תושבים מבוגרים יוכלו להעיד שבזכות המיזם, התקשורת בינם לבין העירייה השתפרה פלאים ומעתה הם יכולים להיות חשופים יותר למידע על אודות פעילויות, עדכונים ואירועים ואף לקחת חלק בהם".