דרור גלוברמן (צילום: מאקו, NEXTER)
דרור גלוברמן צרוב | צילום: מאקו, NEXTER

יותר מ-50 מיליון איש צפו בכוכב הכדורגל ניימאר משפיל אישה שהתלוננה נגדו. הוא חשף בשידור חי בפייסבוק את ההתכתבויות איתה, ועל הדרך גם תמונות עירום ששלחה לו. מה שנקרא "פורנו נקמה". 

50 מיליון איש היו שותפים לטינופת הזו. לו אתם או אני הייתם מעלים דבר כזה בפרופיל שלכם, זה היה - כך יש לקוות - נעלם מיד, יחד עם החשבון שלנו. פייסבוק היתה מוחקת אותנו מעל פני האדמה קומפלט, בלי אפשרות חנינה. לניימאר, שהוא לא רק כוכב כדורגל אלא גם אחד מהכוכבים הגדולים בעולם ברשתות החברתיות עם יותר מ-100 מיליון עוקבים, זה עבר כמעט חלק. 

רק אחרי 24 שעות ו-50 מיליון זוגות עיניים, נמחק הפוסט האלים. לניימאר ולחשבונו לא קרה מאומה: הוא ממשיך להיות מכונת מזומנים עבור עצמו ועבור פייסבוק - למקרה שתהיתם למה פייסבוק מעניקה לו מטריית הגנה. 

ניימאר הוא חלק מקבוצת VIP הרבה יותר מיוחסת מסתם בעלי "וי כחול" כמו כותב שורות אלה. מדובר בבעלי חשבונות-על שקיבלו פטור רשמי וגורף מפייסבוק. תחת תוכנית סודית בשם XCheck. שקרים? הסתה? אלימות? החשבון שלכם עלול לספוג חסימות, הגבלות או מחיקה לעד, אבל להם לא יקרה שום דבר. זו המדיניות המכוונת של פייסבוק, ונהנים ממנה - תחזיקו חזק - כמעט 6 מיליונים מבעלי החשבונות הכי חזקים בעולם. רק דמיינו את כמות הטינופת שאפשר להפיץ כשיש לך חשבון עם עשרות מיליוני עוקבים ואפס פיקוח. לציבור היא כמובן חזרה והצהירה שכל 3 מיליארד משתמשיה נהנים מאותה רמת חופש ביטוי - שקר גס ובוטה. 

כמובן שזה היה צריך להיות הפוך. ככל שהתהודה והחשיפה שלך גדולה יותר, מפאת סלבריותך או עושר עוקביך, כך הפיקוח עליך מתהדק. כמו ההבדל בין פיקוח על עלון שכונתי ובין הפיקוח על מהדורת החדשות הנצפית במדינה. אבל כשפייסבוק מרוויחה עשרות מיליארדים בשנה מחשיפות ולייקים, האינטרס שלה לצמצם את החשיפה - אפילו לפורנו נקמה בבחורה אומללה - לא חזק כמו הכסף.

"פורנו הנקמה" של ניימאר (צילום: instagram)
"פורנו הנקמה" של ניימאר | צילום: instagram
 

פוגעים בצעירות בסתר

נשים, בכלל, הן קהל מטרה מרכזי מבחינת פייסבוק. לא רק להפוך אותן למשתמשות ורוכשות, אלא פשוט לפגוע בהן, בדימוי העצמי שלהן, בביטחון שלהן. לפי המסמכים הפנימיים של פייסבוק שהתגלגלו לידי וול סטריט ז'ורנל, פייסבוק מודעת כבר זמן רק לנזקים שאינסטגרם גורמת למשתמשים הצעירים, ובפרט למשתמשות. "אנחנו גורמים להחמרה בבעיות דימוי גוף אצל אחת מכל שלוש נערות", נכתב במצגת פנימית של החברה על מחקר מ-2019. 14% מהנערים בארה"ב צוטטו במחקר ואמרו שהשימוש באינסטגרם פגע בדימוי העצמי שלהם. בואו נדייק: הפגיעה לא מפתיעה אף אחד. כל מומחה לענייני צעירים, נפש או טכנולוגיה יודע לדקלם. מה שמפתיע זה עד פייסבוק היתה מודעת - ועדיין המשיכה בשלה. "בני הנוער מאשימים את אינסטגרם בהגברת רמת החרדה והדיכאון" - כך דווחו בכירי פייסבוק במצגת הפנימית, ומשכו בכתפיהם. 

לתקשורת ולמחוקקים פייסבוק אמרה משהו אחר לגמרי. היא התעקשה שההשפעות השליליות של אינסטגרם על בני נוער הן זניחות, ומנעה את פרסום ממצאי המחקרים בפני חוקרים ומחוקקים שביקשו זאת. 

גם אין לכם פייסבוק

"פייסבוק כמובן לא היחידה, אבל היא תהיה הדוגמנית שלנו היום". כמעט כל ביקורת שאני מותח על פייסבוק, בהרצאות או בטלוווזיה, אני מסייג באמירה כזאת. מה פתאום, זו לא רק פייסבוק. הבעיה היא רוחבית בכל הסושיאל מדיה: אינסטגרם, טיקטוק, טוויטר. כולן. אבל זה לא נכון. איכשהו, הסיפורים הכי מרושעים יוצאים בסוף מפייסבוק. עוד ועוד. השנים חולפות, פייסבוק ממשיכה להבטיח שתתקן, והסיפורים שדולפים ממנה רק הופכים להיות איומים יותר ותכופים יותר. 

גם אם אין לכם פייסבוק, אתם לא יכולים להימלט מזה. אתם חיים בעולם שפייסבוק מעצבת את כלליו, את צורת החשיבה בו, את המידע שעובר, את טון הדיבור, את רמות הקיטוב והשנאה. המודעות של פייסבוק לנזקי הרשת שלה מחד - והשקרים לציבור מאידך - הם מוטיב חוזר. החברה ידעה על ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016 - פרשת "קיימברידג' אנליטיקה". ידעה בזמן - והתעלמה. דוחות פנימיים על נזקי הקיטוב והפייק שהאלגוריתם שלה מפיץ - נגנזו והועלמו במצוות הפיקוד העליון. סיפורים רבים כאלה נחשפו בספר שיצא הקיץ בארה"ב, An Ugly Truth, שמוקדש כולו להתנהלותה של פייסבוק. בצמתים רבים, הייתה הנהלת החברה מודעת לנזקים - וטייחה אותם, כל עוד האמינה שאף אחד לא יודע איך היא באמת מרוויחה כסף.

מארק צוקרברג (צילום: Frederic Legrand - COMEO, ShutterStock)
מארק צוקרברג | צילום: Frederic Legrand - COMEO, ShutterStock
 

מעמידים פנים

פגשתי אותם פנים אל פנים. בסרטי "הקרב על המוח". עימתתי את בכירי פייסבוק עם המסקנות הללו, שכבר החלו לדלוף לאוויר העולם. אתם חייבים לראות את זה: הם הכחישו הכל. גם מה שהם כבר ידעו. העמידו פנים. גם אלה שהודו בקיומן של השפעות שליליות של השימוש בפייסבוק, כמו שריל סנדברג, סיפרו מה פייסבוק עושה כדי לשנות זאת. נחשו מה - הצעדים האלה בדיוק הובילו אותה למקום הרבה יותר גרוע. 

לפני שנתיים עוד הציגו בגאווה בפייסבוק את הפטנט החדש שיפתור הכל: ההתמקדות בקבוצות, Groups, שבהן אמור להיות שיח הרבה יותר ענייני ומכבד. שנה עברה, ומחקר גילה ש-70% מהאנשים שהצטרפו לקבוצות קיצוניות ואלימות, עשו זאת אחרי שפייסבוק הציעה להן להצטרף. פייסבוק פשוט דחפה אותם לזרועות של האלימות, הקיטוב והטירוף. בקיצור, אפשר להמציא שיטות תקשורת חדשות, אבל כשהמודל העסקי והתרבות הארגונית של פייסבוק פוגשים את טבע האדם, התוצאה אחידה: יותר זעם, יותר שקרים, יותר כסף לפייסבוק. 

חגיגת מתנגדי החיסונים 

מי הרג את חי שאוליאן ז"ל, שאלתי כאן בערב יום כיפור. גירסת הפייסבוק של הטור הפכה למושא השתוללות מטורף של מתנגדי חיסונים. הם פרסמו ביניהם את הקישור לטור והציפו אותו בהמוניהם בתגובות. חבריי, כמו חברים טובים, צפו את ההתנפלות מגיעה ונפרדו ממני בעליצות. 

אותו דבר, מסתבר, קרה למארק צוקרברג. גם הוא תכנן לרתום את הרשת שלו להפצת מידע שמקדם חיסונים וגישה מדעית, לפחות כך הצהיר. בפועל, מתנגדי החיסונים התנפלו עליו ומילאו את הפוסטים שלו בתגובות שקריות וקונספירטיביות, והפיצו מסרים מסוכנים שהבהילו גם את ארגוני הבריאות העולמיים. פייסבוק נותרה חסרת אונים. לרגע, טעם צוקרברג מהרקיחה שהוא עצמו בישל.

חיסון נגד קורונה של פייזר (צילום: אוליביה פיטוסי , פלאש 90)
חיסון נגד קורונה של פייזר | צילום: אוליביה פיטוסי , פלאש 90
 

אז מה?

זאת השאלה הגדולה. אז מה. הקונגרס האמריקאי רוצה לפרק את פייסבוק. זה ייקח שנים ארוכות. בינתיים מארק כבר מתקדם מהטלפון לעבר משקפיים חכמים, מציאות רבודה, קריאת מחשבות. אירופה הכבדה מנסה להתמודד עם הפגיעה בתחרות ולקנוס את פייסבוק. זה לא מדגדג את קצה הענק הכחול. ובישראל, הסטארט-אפ ניישן, 120 חברי כנסת מסובבים את הראש, מחייכים לאנשי פייסבוק ומצחצחים את הפרופיל שלהם לקראת הבחירות הקרובות.