פייסבוק שוב על הכוונת: לאורך השנים פייסבוק ידועה במדיניות שמפלה לרעה משתמשים בקרב השכבות המבוגרות בחברה. הפעם - בקשה לתביעת ענק נגד הרשת החברתית שיצאה לדרך בישראל טוענת כי הרשת מפלה בעקביות אנשים מבוגרים בפרסום מודעות תעסוקה.

פייסבוק (צילום: ינון בן שושן, NEXTER)
פייסבוק. שוב על הכוונת | צילום: ינון בן שושן, NEXTER

פרסום ממוקד אישי הוא מקור הכנסה אדיר של פייסבוק, שנובע בין היתר מפרסומות המשמשות מודעות לגיוס עובדים – ממש כמו לוח דרושים שהיה נהוג בעבר. גם בישראל לא מעט חברות פרטיות, ציבוריות וממשלתיות מסתייעות ברשת החברתית במטרה לגייס עובדים. התביעה שעליה עומלים כאן בישראל טוענת כי המודעות הללו יוצרות אפליה לאנשים מבוגרים באופן קבוע וסיסטמטי.

עו״ד ניר פרידמן (צילום: בנדי לוי)
עורך הדין ניר פרידמן, ממובילי התביעה | צילום: בנדי לוי

איך בדיוק הפרסום בפייסבוק עובד? כשחברה רוצה לפרסם ברשת, האלגוריתם "שואל" את מגייסיה למי הם מעוניינים להציג את המודעה (מה שנקרא בשפת המגייסים "טרגוט"). תהליך הסינון כולל גם את הגיל שקובע כי מי שמתאים לקריטריונים יוכל לצפות בהודעה ומי שלא – לא יוכל לראות אותה.

כך קורה לפי בקשת התביעה של עורכי הדין מתן גוטמן וניר פרידמן, שטוענים כי פייסבוק מפלה באופן קבוע אנשים מבוגרים במודעות שמתפרסמות ברשת החברתית. בין המודעות שניתן למצוא בפייסבוק של חברות שמגייסות עובדים יש כאלו שהופיעו רק לאנשים מתחת לגיל 40 למשל.

ד״ר מתן גוטמן (צילום: שלומי יוסף)
עו"ד גוטמן. "במדינות שבהן צוקרברג לא נתבע - הוא מרוויח מיליארדים" | צילום: שלומי יוסף

בכתב הבקשה לתביעה אין טענה כי החברות עוברות על החוק, אלא פייסבוק עצמה שמפתחת את האלגוריתם המסוים וקובעת את המדיניות. הבקשה לתביעה הוגשה לבית הדין לענייני עבודה בתל אביב ושוויה מוערך במאות מיליארדי שקלים.

עורך הדין גוטמן מסביר מדוע לדבריו לתביעה יש סיכויים טובים: "במדינות אחרות היכן שהייתה תביעה משפטית – פייסבוק שינתה את המדיניות. מארק צוקרברג הצהיר בקונגרס בארה"ב – 'אני נגד אפליה במודעות', אלא שהוא נגד רק איפה שתובעים אותו. במדינות שבהן לא תובעים אותו, הוא ממשיך להרוויח מיליארדים".