יובל, בן 40, עובד היי טק, קיבל לפני כחודש תווים לקנייה ברשת שופרסל, אך הופתע לגלות כי התווים לא מכובדים דרך האינטרנט ואין לו ברירה אלא להגיע לסניף הקרוב לביתו.

"במקום ללחוץ על כפתור ושהכל יגיע אליי, הייתי צריך לגשת לסניף בזמן קורונה, לעמוד בחוץ בתור עם מסיכה וכפפות. במקום לקבל מתנה שהייתי אמור להנות ממנה. אני מרגיש מוגבל ובעונש. בסך הכול מדובר בקנייה בסיסית הבייתה לא מותרות גם ככה בגלל המצב יש הרבה חוסרים במלאי של מוצרים, אני חושב שהם יכולים ב 2020 למצוא פתרון טכנולוגי שיתאים לכולם, לא מבקש מהם להפסיד כספים אבל שיבינו את המציאות בחוץ".

רשתות המזון הן בדרך כלל דרך טובה לנצל את מלוא השווי של תווי הקנייה. השנה בעקבות נגיף הקורונה המשק השתנה, שוק העבודה השתנה וכך גם הקניות. הקניות בחלקן הגדול נעשות באינטרנט, במיוחד כשאנחנו נקראים בכל מקום להישאר בבתים אך אי אפשר לקנות עם תווי הזהב של חברת שופרסל דרך אתר האינטרנט אלא רק בחנות פיזית.

עובדים רבים ערב חג הפסח קיבלו מתנות "תווי שי" לרשתות שיווק שונות. אפשר לאהוב, אפשר לשנוא ואפשר גם להניח אותם בארנק עד שתוקפם פג, כך או כך תווי הקניה הם ברירת המחדל של המעסיקים בישראל בשנים האחרונות. מנתוני חברת "ועדים", המרכזת את המידע על הפעילות הכלכלית וחברתית של וועדי העובדים בישראל, עולה כי בחברות רבות החלו בחלוקה מוקדמת של השי בהיקף של יותר מ-4 מיליארד שקלים. על פי סקר ועדים, השי הממוצע לעובד יעמוד השנה על 650-850 שקל. ממוצע השי למנהלים בכירים יעמוד על 5,000-7,000 שקל.

"למרות שסעיף 14ח לחוק הגנת הצרכן מאפשר להגביל את השימוש בתו קניה., לא יעלה על הדעת כי בתקופה קשה זו שבה למעלה מיליון מובטלים  צריכים להתמודד עם קשיים כלכליים, לרכישת מזון ומצרכים בסיסיים, רשתות המזון יגבילו את הקנייה לרכישה מסכנת בחנות", אומר עופר מרום מנכ"ל המועצה לצרכנות. "אנחנו  דורשים מרשתות המזון  להגמיש  את תנאי השימוש ולאפשר לצרכנים  לרכוש מזון באמצעות תווי הקניה גם ברכישות אונליין. המועצה לצרכנות תפנה לשר הכלכלה  לקבוע בצו תנאי המבטל כל מגבלה במימוש תווי קניה המונעת רכישת מזון או מצרכים בסיסיים, דבר שלא יגרום להפסד עבור הרשתות ובוודאי יסייע לציבור בתקופה קשה זו".

משופרסל נמסר: "כרגע לא ניתן לממש את התווים באונליין בשל מגבלה טכנולוגית והנושא נמצא על שולחננו לטיפול בהקדם האפשרי".