ממש החודש משתנה שוב דרך התשלום בתחבורה הציבורית, ובקרוב יהיה אפשר לשלם בנוסף לרב קו גם באפליקציות חדשות: עולים לאוטובוס, פותחים את האפליקציה, מצלמים את הקוד שמודבק על האוטובוס, מסמנים מתי יורדים מהאוטובוס - ובסוף החודש יגבו מאיתנו את התשלום הכי נמוך האפשרי. אם בסוף החודש יתברר שהכי משתלם לנו לקנות חופשי חודשי - זה מה שנשלם.

אלא שבשאר העולם כבר עוברים לטלפונים שאפשר לשלם בהם בנגיעה, טאפ אנד גו. סריקת QR? היא כבר נחשבת למיושנת. במשרד התחבורה טוענים ש"טכנולוגיית סריקת קוד ה-QR קיימת במקומות רבים בעולם. פתרונות מסוג טאפ-אנד-גו דורשים טלפון שתומך טכנולוגיית NFC שהינם יקרים יחסית ואינם מצויים אצל כלל האוכלוסייה". אבל כמעט כל הטלפונים שנמכרו ב-4-5 שנים האחרונות כוללים גם NFC. אז אם עושים פתרון חדש - למה לעשות אותו ישן?

כמו כן, התשלום ב-QR, עם המחירים הנמוכים יותר - יהיה זמין רק לאנשים שיודעים להפעיל טלפון חכם וכו' - והרבה מנוסעי התחבורה הציבורית הם לא כאלה - מבוגרים, ילדים, חרדים, וכו'. אלה שאין להם סלולרי - יישארו עם הרב קו, היקר יותר.

והנה עוד תעלומה: את אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית מפעילים גופים גדולים כמו בנק דיסקונט, הפועלים וישראכרט. הם ניגשו למכרז והבטיחו לפתח אפליקציה - וביקשו בתמורה לעבודה אפס שקלים. קראתם נכון. הגופים הגדולים האלה עובדים עבור המדינה והתמורה - היא אפס. מתברר שיש סעיף קטן בחוזה לפיו מותר לחברות לאסוף את המידע הפרטי שלנו - מי אנחנו, לאן נסענו ומתי, איפה ירדנו - ולעשות במידע הזה כל מיני שימושים. נגיד להפציץ אותנו בפרסומות ממוקדות: ירדת בקניון גבעתיים? קבל פרסומת לחנות אופטיקה.

מה אומרים במשרד התחבורה? "על-פי החוזה, המידע שמגיע ממשתמשי היישומון למפעילים הינו קניינה הבלעדי ממשלת ישראל. מפעיל היישומון מתחייב לשמור בסודיות גמורה את המידע ולא להעבירו לאף גורם או לעשות בו שימוש. למפעיל היישומון יותר לשלוח למשתמשים פרסומות כלליות. שלוש הזוכות הציעו 100 אחוזי הנחה ועל כן המכרז נסגר באפס שקלים. מדובר בחברות מהגדולות במשק והן פועלות לפי החלטתן. החברות מעוניינות להיות חלק מהמהלך המתקדם הזה, שכן העתיד הינו ביישומוני תשלומים בסלולר".

זה מה שאומרים גם בחברות: אנחנו לא מתכוונים להשתמש במידע שלכם - אנחנו רוצים להיכנס לתוך היום-יום שלכם, כדי שכל יום תשתמשו במוצרים שלנו. אין לי טענות אליהן אלא רק למדינה ולמשרד התחבורה שפתח פתח חדש ומסוכן - המדינה סוחרת בנתונים שלנו. אגב, יש עוד אפשרות: להשתמש באפליקציה של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית שתושק בעוד כחודשיים, ללא פרסומות כלל. זה של המדינה. האם על זה כן אפשר לסמוך?