האביב הערבי והמחאה החברתית הוכיחו איך פוסט אחד יכול להוביל למהפכה; אבל פייק ניוז, תיאוריות קונספירציה ותיבת התהודה שהיא הפיד הובילו לפילוג וקיטוב חברתיים. מהפכת ה-MeToo# איפשרה לכל אחת להשמיע את קולה ולחשוף את עומק ההטרדה והפגיעה המינית, גם של האנשים החזקים ביותר; אבל החלה להישאל השאלה: היכן עובר הגבול בעידן בו אפשר לטעון כל דבר נגד כל אחד?

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בעולם הצרכנות הייתה תקווה שהעובדה שכל אחד יכול למכור מוצר לכל העולם, להפוך את הרכב למונית ואת הדירה למלון תוביל לתחרות והוזלת מחירים - אבל היום יש לכל תחום ענקית כלשהי ששולטת עליו. כוכבים חדשים - "משפיענים" - נולדו הודות ליוטיוב ולאינסטגרם, אבל במלחמה על תשומת הלב שלנו, התוכן הפך לקיצוני יותר, בתקווה שלא נסיט ממנו את המבט ולו לרגע.

התמכרנו לתיעוד ולשיתוף המתמידים בתקווה לעוד לייק או עוקב. ה-FOMO, הפחד שלא להחמיץ, התחיל להכתיב את הדרך, כשהחיים הזוהרים המשתקפים מהרשתות החברתיות יצרו עבורנו מציאות מעוותת. ומעל לכל: ארבע-חמש חברות וקומץ המנכ"לים שלהן הפכו לבעלי כוח והשפעה שאין לה תקדים בהיסטוריה. הם יודעים עלינו הכל: איפה אנחנו, מה אנחנו עושים, מה אנחנו חושבים ומה אנחנו רוצים לקנות. בזכות המידע הזה צברו הון אדיר, למרות שהם לא מצליחים לשמור עליו והפכו את הפרטיות שלנו לסימן שאלה אחד גדול.

ברחבי העולם כבר עולה הקריאה לרגולציה, אולי אפילו פירוק, כדי לרסן את כוחם לפני שיהיה מאוחר מדי. העשור הבא יהיה כנראה בסימן הרגולציה. אולי החברות יתעוררו, אולי אנחנו נלמד איך להחזיר את השליטה לידיים שלנו. אני דווקא אופטימי.

השבוע: עמרי ברק וכל כתבי חדשות 12 מסכמים את העשור של הרשתות החברתיות בפרויקט מיוחד במהדורה המרכזית בחדשות 12